تبیان، دستیار زندگی

هزینه گاز مصرفی خود را کاهش دهید

9روش برای گرم‌ نگه‌داشتن خانه در فصل زمستان

در زمستان ممکن است دائما احساس ورود سرما از سقف و زمین خانه‌تان شوید اما نمی‌توانید کاری برای گرم کردن خانه انجام دهید. ما را همراهی کنید تا همه راه‌های جلوگیری از نفوذ سرما به داخل خانه را به شما آموزش دهیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمولا هرچقدر خانه سردترباشد شعله بخاری و درجه حرارت شوفاژ بیشتر می‌­شود. اما این تنها راه برای گرم­‌تر کردن خانه در فصل زمستان نیست. اولین قدم این است که همه راه­‌های ورود هوای سرد را ببندید و بعد انتظار گرم شدن بیشتر فضای خانه را داشته باشید.

1- استفاده از پنجره‌های دوجداره

یکی از کارآمدترین روش‌های حفظ انرژی در خانه استفاده از پنجره‌های دوجداره است. اگر پنجره‌های خانه‌تان دوجداره نیست و امکان هزینه کردن زیاد برای این کار را نیز ندارید، برای جلوگیری از ورود سرما از طریق پنجره‌ها، از برچسب‌های مخصوص شیشه و یا روکش‌های مخصوص دوجداره کردن استفاده کنید. این روکش را با هزینه کمتر تهیه و با استفاده از چسب دوطرفه روی شیشه‌ها نصب کنید. چسباندن این روکش‌ها عمری سه ساله دارند.

9روش گرم کردن خانه در زمستان
اگر از چفت و محکم بودن بودن در و پنجره­های تمام اتاق ­های خانه مطمئن هستید باز هم از نوارهای درزگیر استفاده کنید. فاصله میانی بین چارچوب در و پنجره و درزهای آنها فضاهای مناسبی برای نفوذ هوای سرد به داخل خانه است.

9روش گرم کردن خانه در زمستان

2- استفاده از پرده‌های ضخیم و پلاستیک‌های متری

در دکوراسیون خانه، پرده یکی از رکن‌های اصلی به‌حساب می‌آید. در زمستان استفاده از پرده‌های ضخیم می‌تواند مانع مناسبی در برابر ورود هوای سرد به داخل خانه باشد. لازم نیست حتماً پرده‌هایتان را مناسب فصل تابستان و زمستان تغییر دهید بلکه می­توانید از عایق‌های پشم‌شیشه و یا پارچه‌های ضخیمی که در منزل دارید به‌عنوان یک عایق حرارت زیر پرده‌های اصلی خود استفاده کنید.

9روش گرم کردن خانه در زمستان
نکته: فراموش نکنید درصورت استفاده از بخاری یا وسایلی که گاز CO دارند همیشه یک روزنه برای جریان هوا در نظر بگیرید. از نصب درست لوله‌های بخاری مطمئن شوید  و در صورت امکان یک دستگاه هشدار دهنده منواکسید کربن در داخل خانه و جاهایی که وسایل حرارت‌زا با سوخت فسیلی( نفت سفید ونفت گاز) بکار گرفته می شود وجود داشته باشد تا به هردلیلی گاز CO نشت کرد به خصوص در هنگام خواب با به صدا در آمدن آژیر بلافاصله ازخطر گاز گرفتگی اهالی خانه را مطلع کند.

3- فضای خالی زیر درب ورودی را بپوشانید

درهای ورودی یکی از مهمترین راه نفوذ هوای سرد به داخل خانه هستند. عموماً 2 تا 3 سانتی‌متر فضای خالی در زیر آن‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی استفاده از فوم‌های لوله­‌ای پیشنهاد می­‌شود. مقداری از این فوم‌ها را در طول مناسب بریده و یک شیار موازی بر روی آن ایجاد و سعی کنید تا سطح پایینی در را بین این لوله فومی قرار دهید. اگر امکان تهیه این فوم‌ها را نداشتید، استفاده از پتو یا ملحفه زیر در می‌تواند همان کار را انجام دهد.

9روش گرم کردن خانه در زمستان
نکته: در بالکن و تراس‌ها نیز می­تواند یکی دیگر از راه­های نفوذ سرما باشد که هم باید زیر در آنها با استفاده از پتو یا ملافه پوشانده و هم باید از پرده­های ضخیم استفاه کنید.

4- خلوت بودن اطراف شوفاژ و بخاری

محصور شدن بخاری و شوفاژ پشت وسایل خانه مانند مبل، ویترین، کتابخانه و... موجب می‌شود تا این وسایل گرما را به خود جذب و مانع از رسیدن هوای گرم به همه نقاط خانه شوند.  تا حد امکان جلوی وسایل گرمایشی را خالی بگذارید تا هوای گرم در خانه جریان پیدا کند.

9روش گرم کردن خانه در زمستان

5- برچسب کشیدن روی کانال های کولر

یکی از راه های نفوذ سرما به داخل خانه کانال های کولر است؛ حتما از بسته بودن دریچه های کولر اطمینان حاصل کنید و برای گرم شدن فضای خانه بر روی کانال ها برچسب های مخصوص بکشید.

6- از فرش‌ها غافل نشوید

اغلب خانه‌های امروز به‌وسیله کف‌پوش‌های مختلف سرامیک، سنگ، پارکت و... پوشانده شده‌اند، ازاین‌رو عموماً در تمامی نقاط خانه، از فرش و قالیچه استفاده نمی‌شود. اگر کف خانه عایق‌بندی نشده باشد 10 درصد از انرژی داخل خانه از این طریق هدر می‌رود. همچنین راه رفتن مستقیم روی آن‌ها می‌تواند سرما را به شما منتقل کند و دمای بدن‌مان را کاهش دهد.  استفاده از فرش و قالیچه (به‌خصوص پشمی و دستباف) می‌­تواند در حل این مسئله به شما کمک کند.

9روش گرم کردن خانه در زمستان

7- پوشیدن جوراب و لباس گرم

یکی از راه‌های انتقال سرما به‌به بدن از طریق پاها صورت می‌گیرد، در فصل زمستان بخصوص در خانه‌هایی که کمتر از فرش استفاده می‌کنند، پوشیدن جوراب یا پاپوش بافت و پشمی می‌تواند به گرم شدن بدن کمک بزرگی کند. علاوه بر آن، باید حتماً از لباس‌های مناسب فصله مچون بلوز و شلوارهای بلند و آستین‌دار در خانه استفاده کرد. همیشه یک پتو مسافرتی یا سبک را دم دست داشته باشید تا هنگام کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون از آن استفاده کنید.

8- اتاق‌های بی‌استفاده بسته

بهتر است مکان‌هایی را گرم نگه‌دارید که از آنها استفاده می‌کنید. در خانه‌های بزرگ که با چندین اتاق، عموماً فضاهایی وجود دارد که کمتر از آنها استفاده می‌شود. تا حد امکان در این اتاق‌ها را بسته نگه‌دارید تا گرمای خانه هدر نرود.

9-گرم کردن خانه به‌وسیله دستگاه بخور و شمع

دستگاه بخور تنها برای بخار دادن در زمان سرماخوردگی و عفونت نیست. با استفاده از آن می‌توانید محیط خانه را گرم‌ نگه‌دارید. لازم نیست حتماً از دستگاه‌های بخور گران‌قیمت استفاده کنید، استفاده از یک کتری یا قابلمه آب بر روی گاز هم می‌تواند همان کار را انجام دهد. همچنین از شمع نه به جهت زیبایی بلکه برای تولید حرارت می‌توانید جهت گرم کردن بیشتر خانه استفاده کنید.

9روش گرم کردن خانه در زمستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.