تبیان، دستیار زندگی

نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید، کیست؟

رمان «نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید» نوشته میچ آلبوم در ادامه رمان قبلی این نویسنده به نام «پنج نفری که در بهشت ملاقات می‌کنید» نوشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 رمان «نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید»

 رمان «نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید» نوشته میچ آلبوم در ادامه کتابی به نام «پنج نفری که در بهشت ملاقات می‌کنید» نوشته شده است. میچ آلبوم در این رمان داستان مردی به نام ادی را روایت می‌کند که با فداکاری و از جان‌گذشتگی خود جان دختری خردسالی به نام آنی را نجات می‌دهد. ادی می‌میرد و در بهشت با پنج نفر که در مرگ و زندگی او تاثیر داشته‌اند ملاقات می‌کند. رمان حاضر ادامه این ماجراست.

داستان رمان «نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید» زندگی آنی را از چند ساعت قبل از مرگش شرح می‌دهد تا به مردن او و ملاقات‌هایی که پیش رو دارد،‌ برسد. ساختار روایی این اثر همانی است که میچ آلبوم در قسمت اول این رمان پیاده کرده است؛‌ در بخش اول ساعت‌شمار مرگ آنی را ترتیب می‌دهد و به این ترتیب خواننده با خواندن ساعات پایانی زندگی او به پس‌زمینه کاملی از شخصیتی که قرار است به زودی بمیرد آشنا می‌شود:

«سیزده ساعت تا مرگ آنی زمان هست. زوج تازه ازدواج کرده دست در دست هم قدم‌زنان از راهروی کلیسا بیرون آمدند و امید یک عمر با هم بودن را داشتند. آنی که چشمانش از خوشحالی خیس شده بود، اشک‌هایش را پاک کرد و در آخرین ردیف از مهمانان پیرمردی را دید که کلاهی بر سر داشت و با فک برآمده‌اش لبخند می‌زد. احساس کرد او را می‌شناسد. آرام به پائولو گفت:
اون مرده کیه؟
وقتی آنی برگشت تا دوباره پیرمرد را ببیند او رفته بود.»

دنیای پس از مرگی که میچ آلبوم توصیف می‌کند به هیچ وجه در دام کلیشه نمی‌افتد. از ویژگی‌های این توصیف جهان‌شمول بودن آن به لحاظ عقیدتی،‌ مذهبی و ملیتی است. این دنیا نسبتی مستقیم با اعمال انسان در طول مدت حیات خود دارد که با هیچ دین و مذهبی منافات ندارد:

«همه جا ساکت بود. ترن رفته بود. درختان لخت و برهنه بودند و برگ‌ها تمام زمین را پوشانده بودند. فضا مانند فیلم‌های قدیمی بود، یا مراسم عشای ربانی. به رنگ قهوه‌ای مایل به سرخ.
آنی با خودش فکر کرد خدایا،‌ نمی‌فهمم.
به چی فکر می‌کنی؟
هیچی همین که چرا اینجام. به همین که چرا تو اینجایی.
من اینجام چون قراره تو پنج نفر رو که اون دنیا در زندگی تو بودن این‌جا ملاقات کنی. اونا همه به دلیلی در زندگی تو وجود داشتن.»

میچ آلبوم هر بار فرمی تازه برای رویارویی آنی با فردی که قرار است ملاقات کند، ترتیب می‌دهد و خواننده را غافلگیر می‌کند. محل ملاقات همیشه جایی شبیه دنیاست و هنر نویسنده در رقم زدن مرزی میان این دو دنیاست.

خواندن این کتاب برای تمام کسانی که با قسمت اول این رمان ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند، تجربه جالبی خواهد بود. مترجم خلاصه‌ای از رمان «پنج نفری که در بهشت ملاقات می‌کنید» را در بخش اول این کتاب آورده است تا خوانندگانی که این رمان را مطالعه نکرده‌اند در خواندن کتاب دوم دچار مشکل نشوند.

رمان « نفر بعدی که در بهشت ملاقات می‌کنید» نوشته میچ آلبوم با ترجمه الهه شمس‌نژاد در 204 صفحه و شمارگان 1100 به قیمت 25000 تومان در سال 1397 از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است. 

منبع: ایبنا