تبیان، دستیار زندگی

ساخت میکروباتی برای انتقال دارو به بافت هدف

یک میکروبات جدید به تقلید از باکتری طراحی شده که می‌تواند انقلابی هدفمند در تحویل دارو باشد و در آینده ممکن است افراد تنها با بلعیدن یک ربات کوچک، داروها را به طور مستقیم به بافت‌های هدف منتقل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت 
ساخت میکروباتی برای انتقال دارو به بافت هدف
دانشمندان با الهام از ساختار باکتری‌ها، میکروباتی را ساختند که داروها را به بافت هدف منتقل می‌کند.

یک میکروبات جدید به تقلید از باکتری طراحی شده که می‌تواند انقلابی هدفمند در تحویل دارو باشد و در آینده ممکن است افراد تنها با بلعیدن یک ربات کوچک، داروها را به طور مستقیم به بافت‌های هدف منتقل کنند.

تیمی از دانشمندان «مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان» و «مؤسسه فناوری فدرال زوریخ» ربات کوچک هوشمند، انعطاف‌پذیر و بیولوژیکی ارائه کردند که می‌تواند در میان مایعات بدن حرکت کند و در صورت نیاز تغییر شکل دهد، بنابراین قادر به عبور از موقعیت‌های پیچیده و رگ‌های خونی باریک است.

این میکروبات‌ها از هیدروژل‌های نانوکامپوزیت ساخته و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با انواع مایعاتی که از آنها عبور می‌کنند، سازگاری داشته باشند.

علاوه بر این، میکروبات‌ها با نانوذرات‌‌های مغناطیسی طراحی شده‌اند تا بتوان توسط یک میدان الکترومغناطیسی آنها را کنترل کرد، البته میکروبات‌ها می‌توانند خود را هدایت کنند.

جالب است بدانید، این میکروبات‌ها از باکتری‌ها الهام گرفته‌اند، باکتری‌ها در دوره‌ای از چرخه زندگی خود برای بهبود بخشیدن به حرکاتشان به ویژه در محیط‌های پیچیده تغییر شکل می‌دهند.

گفته شده این میکروبات‌ها به آسانی و با هزینه مناسب تولید می‌شوند. در حال حاضر دانشمندان در تلاش برای بهبود این میکروبات برای عبور از مایعات پیچیده هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط:
ربات هوشیار
 ربات تمام چرخ FUZZY
ساخت روبات نوریاب