تبیان، دستیار زندگی

با بازاریابی آنلاین فروش خود را بیشتر و مشتری بیشتری جذب کنید!

بی‌شک با تدوین یک استراتژی درست و اصولی، اگر کسب‌وکار نوپایی نیز دارید به‌ راحتی می‌توانید وارد صحنه رقابت با بزرگان این حوزه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کسب و کار
بازاریابی آنلاین به علمی اطلاق می‌شود که محصولات و خدمات شما را از طریق اینترنت به فروش برساند. میزان سرعت رشد بازاریابی آنلاین به علت وجود روش‌های مختلف تبلیغات اینترنتی بسیار بالا است، چرا که شما به‌ راحتی می‌توانید از انواع روش‌های تبلیغ در اینترنت و ابزار موجود در آن استفاده کنید. روش‌های تبلیغ شامل سئو – ایمیل مارکتینگ – تبلیغات در گوگل و... است. ابزاری که می‌توان از آن برای تبلیغات اینترنتی استفاده کرد نیز شامل شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌شود.
شاید در ذهن خیلی از افراد این مسئله وجود دارد که کسب‌وکار سنتی و فعلی خود را به کسب‌وکار آنلاین تبدیل کنند یا یک کسب‌وکار جدید در اینترنت با طراحی سایت راه‌اندازی کنند و با استفاده از روش‌های تبلیغات آنلاین کسب درآمد داشته باشند. اما مسئله به این سادگی‌ها نیست و از ابتدای پروژه باید گام‌به‌گام را اصولی برداشت. حضور و رقابت در اینترنت برای کسب درآمد بسیار سخت‌تر از بازاریابی سنتی است برای درک این مسئله می‌توانید آمار تبلیغات در صفحه اول گوگل رقبای خود را بررسی کنید تا متوجه شوید رقبا چه هزینه‌هایی برای بودن در صفحه اول گوگل انجام می‌دهند. 

جایگاه بازاریابی آنلاین در کسب‌وکارهای جدید

قبل از بررسی جایگاه بازاریابی آنلاین در کسب‌وکارهای جدید لازم است این نکته را متذکر شویم که استفاده از تبلیغات اینترنتی به معنای از دست دادن و رها کردن کانال‌های تبلیغات سنتی نیست. به دلیل اینکه این دو روش مکمل یکدیگر هستند و باید در جهت بهبود یکدیگر به کار گرفته شوند. بازاریابی اینترنتی تکمیل‌کننده بازاریابی سنتی است و ضرورت استفاده از آن برای توسعه کسب‌وکار و آینده هر سازمانی بر همگان مشخص است.
به خاطر داشته باشید با تدوین یک استراتژی درست و اصولی اگر کسب‌وکار نوپایی نیز دارید به‌ راحتی می‌توانید وارد صحنه رقابت با بزرگان حوزه کسب‌وکار خود شوید زیرا در اینترنت حرف اول را کیفیت، نوآوری و خلاقیت می‌زند. ضمناً تمام امکانات و ابزارها به‌ طور یکسان در اختیار همه وجود دارد. مثلاً برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل می‌توانید از ابزار تبلیغ در گوگل یا همان گوگل ادز استفاده کنند. یا در شبکه‌های اجتماعی با ساخت اکانت خود شروع به بازاریابی آنلاین و جذب مشتری نمایید بدون اینکه نیاز به انجام پیش فرض یا مجوز خاصی داشته باشید.


فواید بازاریابی آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی

هر کدام از روش‌های بازاریابی مزایای خود را دارند اما روش‌های بازاریابی آنلاین فواید بسیار بیشتری نسبت به سایر روش‌ها داراست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی این فواید بپردازیم.

1. کاهش هزینه‌ها
نخستین و مهم‌ترین مزیت تبلیغات اینترنتی کاهش و در واقع مدیریت هزینه‌ها است. هزینه‌ای که برای این نوع تبلیغات صرف می‌کنید بسیار کمتر از تبلیغات سنتی است. حتماً می‌دانید که تبلیغات در روزنامه‌ها و تلویزیون چه هزینه‌ای بر روی دوش شما می‌گذارد. اما به‌ عنوان‌ مثال با هزینه نسبتاً پایین‌تر می‌توانید در سایت‌های معتبر رپورتاژ ارائه دهید که مخاطبان بیشتری از روزنامه‌ها دارند.

2. بررسی رفتار مشتریان و تحلیل آن‌ها
در کسب‌وکارهای آنلاین به دو روش می‌توان رفتار مشتریان و کاربران را آنالیز نمود. در روش اول اگر شما برای شروع و معرفی شرکت خود، کار را با طراحی سایت آغاز کرده باشید می‌توانید با ابزارهای زیادی مانند گوگل آنالیز یا گوگل وبمستر تمامی اطلاعات و داده‌های مربوط به رفتار کاربران خود را تحلیل نمایید. در روش دوم نیز اگر شما اقدام به انتشار تبلیغات اینترنتی کنید به‌ راحتی می‌توانید تمام کسانی که آگهی شما را دیده‌اند رصد کنید. یکی از ابزارهای گوگل که بهترین روش برای مدیریت هزینه است گوگل ادز است. در این ابزار شما به‌ صورت کاملاً هوشمند و بر اساس تعداد کلیک شدن بر روی لینک سایت خود هزینه می‌پردازید.

3. توسعه برند و بیشتر دیده شدن
بی‌شک اگر سایت شما درست مدیریت شود و محتوای آن دارای کیفیت مطلوبی باشد، تدریجاً مشتریان فراوانی را به خود جذب و آمار فروش را افزایش می‌دهد.
اگر بتوانید رضایت کاربران خود را جلب نمایید و آن‌ها را وفادار کنید آهسته‌آهسته نام برند شما نیز بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. همچنین وسعت اینترنت به‌اندازه تمام دنیا است کافی است تبلیغات اینترنتی شما جذاب باشد در آن صورت در تمام دنیادیده خواهید شد.

4. شبکه‌های اجتماعی کاتالیزگر بازاریابی آنلاین
رشد شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی آنلاین باعث شده است که افراد با نصب یک نرم‌افزار در گوشی تلفن همراه خود بتوانند از تمام دنیا اطلاعات کسب کنند. بنابراین موبایل هر فردی می‌تواند محلی برای تبلیغات اینترنتی شما باشد و لازمه آن حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس‌بوک و اینستاگرام است. بنابراین همین امروز به فکر برنامه‌ریزی برای استراتژی حضور خود در شبکه‌های اجتماعی باشید چراکه کاربران آن مخصوصاً در کشور ما تأثیرپذیری زیادی از این شبکه‌ها دارند.

استراتژی بازاریابی آنلاین خود را چگونه تعیین کنیم؟

شاید مواردی که مورد اشاره بود، به‌ ظاهر سهل باشد اما یقیناً نیازمند همکاری متخصصان بازاریابی است تا بهترین نتیجه حاصل شود. از طراحی سایت گرفته تا اجرای تبلیغات اینترنتی مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات در گوگل همگی کارهایی هستند که باید توسط برنامه نویسان و وبمستران اجرا و مدیریت گردند. بنابراین گام نخست پروسه بازاریابی آنلاین شما به‌ کارگیری افراد متخصص برای اجرای ایده‌های شما است. همین افراد با توجه به مهارت‌هایی که دارند می‌توانند استراتژی شما را با فضای کلی اینترنت تطبیق دهند.
هدف از هر کسب‌وکاری فروش و سودآوری است. تفاوت بین کسب‌وکارهای مختلف در بین ایده‌های آن‌ها و نحوه ارائه محصولات و خدماتشان نهفته است. به خاطر داشته باشید استراتژی بازاریابی آنلاین شما باید به نحوی باشد که نه فقط مشتری را راضی نگه دارد بلکه او را شگفت زده کند. این در حالی است که بسیاری از مشاوران در طراحی نوع تبلیغات به فکر راضی کردن مدیر مجموعه هستند اما نکته اساسی این است که نوع تبلیغات باید مشتری را راضی کند و نتیجه تبلیغات مدیریت را.