تبیان، دستیار زندگی

مهدی صادقلو در گفت‌و‌گو با «تبیان» پاسخ می‌دهد:

آیا تست‌های شخصیت شناسی ازدواج معتبر است؟

اکثر انسان‌ها علاقه‌مند هستند اطلاعاتی را درباره خصوصیات اخلاقی و رفتاری خود و دیگران به دست آورند چراکه معتقدند شناخت شخصیت افراد کمک بسیاری در روابط‌شان با دیگران می‌کند لذا برای شناسایی و شناخت دیگران به سراغ تست‌های شخصیت‌شناسی می‌روند و آن را مبنای مهم برای شناخت، قضاوت و ارتباط قرار می‌دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تست شخصیت شناسی

حتماً تابه‌حال با پیغام‌های شناخت شخصیت خود و دیگران از روی ماه تولد، انگشتان دست، فرم دهان، غذای موردعلاقه و... مواجه شده‌اید؛ عده‌ای به این دست آگهی‌ها اعتقاد و در مورد مسائل مختلف زندگی‌شان من‌جمله ازدواج کردن از آنها استفاده می‌کنند.

برخی افراد به راحتی از طرز صحبت کردن فرد مقابل‌شان به شخصیت او پی می‌برند اما راه‌هایی وجود دارد تا شما قبل از صحبت کردن با دیگران شخصیت واقعی آنها را کشف کنید؛ با جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید با راه‌های مختلف شناخت دیگران آشنا شوید مثلاً افرادی که زیاد از حرکات دست استفاده می‌کنند، معمولاً افرادی قدرتمند و با اعتمادبه‌نفس بالا شناخته می‌شوند که دوست دارند خودشان را در مقابل دیگران بیان کنند یا افرادی که بیشتر لباس‌هایی به رنگ سیاه می‌پوشند اغلب حساس، هنرمند و انسان‌هایی دقیق به جزئیات هستند و یا اگر هنگام خوردن خورشتی مانند قورمه‌سبزی تمایل به خوردن گوشت دارند، فردی هیجانی به حساب می‌آیند.

در آزمون‌ها و مطالب مربوط به تست‌های شخصیت‌شناسی در اکثر موارد از 10 مورد، 5 مورد آن با روحیات انسان تطابق دارد و این مسئله موجب می‌شود تا افراد به آنها اعتماد کنند و بر اساس آن برای زندگی آینده‌شان تصمیم بگیرند و یا با توجه به آن روابطشان را با دیگران تغییر دهند؛ مثلاً در رابطه با خصوصیات اخلاقی متولدین بهمن ماه گفته‌شده است که افرادی بسیار حسّاس، استوار و ثابت‌قدم، واقعاً عاقل و تودار، بدون ریا و تزویر، انسان واقعاً خوب، دانا، خونسرد، رک‌گو، مستقل، منطقی، عاشق بشریت و انسانیت، خوش‌قلب و مهربان، کم‌حافظه، بهترین مشاور و... هستند اما آیا تمام بهمن‌ماهی‌ها  این خصوصیات اخلاقی را دارند؟! 

گفت‌وگوی مهدی صادقلو استاد ارتباطات و فن بیان،  درزمینه اعتبار تست‌های شخصیت شناسی و پی بردن به شخصیت بر اساس آنها را در ادامه بخوانید.


تبیان: آیا به تست‌های شخصیت‌شناسی مختلف همچون پی بردن به شخصیت از طریق انگشتان دست، غذای موردعلاقه، فرم لب‌ها، طرز دست دادن و... می‌توان اعتماد کرد و اساساً تست‌های روانشناسی شخصیت چقدر معتبر هستند؟
شاید در مواردی بتوانید نکات مثبتی از این تست‌ها دربیاورید و شخصی را بشناسید که با ویژگی‌های گفته‌شده در تست تطابق داشته باشد اما وقتی می‌گوییم شخصیت‌شناسی انسان، درواقع ما درباره‌ فردی صحبت می‌کنیم که اشرف مخلوقات است؛ خیلی از ویژگی‌ها و علت و معلول‌هایی که حتی در بدن انسان اتفاق می‌افتد، هنوز کشف نشده است لذا ما در مورد یک ماشین یا وسیله صحبت نمی‌کنیم که آن دستگاه دستورالعمل خاصی داشته باشد. تست‌های شخصیت شناسی مانند دستورالعمل‌های آن دستگاه‌ها و ماشین‌ها است که شخصیت افراد را بر اساس معیار خاصی می‌سنجد مثلاً می‌گوید اگر کسی عاشق چیپس است پس فردی بلندپرواز است! درحالیکه این‌چنین نیست؛ شما در کل دنیا هنوز نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که اثرانگشت یکسانی داشته باشند پس نمی‌توان نسخه و دستورالعمل ثابتی را برای انسان‌ها درنظرگرفت و بر اساس این تست‌ها به شخصیت افراد پی برد؛ حتی تست‌های روز و معتبر شخصیت‌شناسی همچون ام‌تی‌بی‌ای (MBTI)* هم با قطعیت در مورد شخصیت افراد نظر نمی‌دهد. با تست شخصیت‌شناسی براساس غذاها، رنگ‌ها، حرف‌ها و... نمی‌توان دستورالعمل صادر کرد.

تبیان: استفاده از تکنیک‌های بدن چقدر در شناخت اطرافیان مؤثر است؟
تکنیک‌های زبان بدن یک مکمل است و به‌طور دقیق نمی‌تواند در این زمینه کمک کند، اگر خیلی به تکنیک‌های زبان بدن تسلط داشته باشید، تنها در همان لحظه می‌توانید به افکار طرف مقابل‌تان پی ببرید که مثلاً فرد مقابل الآن چه چیزی را پنهان می‌کند، به چه چیزی فکر می‌کند و ...؛ اما بهترین کار استفاده از تکنیک‌های رفتارشناسی است که خیلی حرفه‌ای‌تر و مفصل‌تر از روش‌های مکملی همچون زبان بدن است. متداول‌ترین تکنیک رفتارشناسی، روش دیفک است؛ این روش انسان‌ها را به گروه مختلفی تقسیم می‌کند و بعدازاینکه آزمونی از شخص گرفته می‌شود یک کد از آن آزمون خارج می‌شود که با نتیجه‌ نزدیکی به واقعیت می‌تواند شخصیت فرد موردنظر را به ما بگوید البته باید به این نکته هم توجه داشت که گاهی این آزمون‌ها فرد را برای تغییر آماده می‌کنند؛ مثلاً ممکن است یک نفر در سال، دو بار آزمون دهد و با انجام آزمون اول تصمیم بگیرد برخی از ویژگی‌ها را در خود تغییر بدهد؛ در این صورت با دادن آزمون دوم به نتیجه‌ متفاوتی می‌رسد.

تبیان: آیا راهی برای پی بردن به شخصیت دیگران ازجمله افرادی که با آنها در ارتباط هستیم یا قراراست در آینده با آنها در ارتباط باشیم، وجود دارد؟
بله تنها راه معاشرت، هم‌صحبت شدن و زندگی کردن با آن شخص است؛ اگر چنین امکانی را برای شناخت طرف مقابل‌مان نداریم مانند فردی که می‌خواهد ازدواج کند، تست‌های معتبری همچون ام‌تی‌بی‌ای (MBTI) وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی کند اما بازهم نمی‌توان با قطعیت نتیجه‌ تست را به شخصیت فرد موردنظر نسبت داد بلکه تست‌های ازدواج تنها اولویت‌بندی نیازها و تفاوت‌ها و شباهت‌های دو طرف را مشخص می‌کند. معمولاً این تست‌ها در کنار مشاوره‌های ازدواج انجام می‌شود که در صورت وجود تفاوت معنادار بین دختر و پسر، ازدواج آنها توصیه نمی‌شود اما اگر با توجه به نتیجه‌ تست، بر طرف شدن تفاوت‌ها با کسب مهارت قابل حل باشد، ازدواج بلامانع خواهد بود.
بهترین راه برای شناخت همسر آینده، رفت‌وآمد زیاد است که باعث می‌شود افراد با سلایق، روحیات و ناملایمات یکدیگر آشنا شوند و دوم مراجعه به مشاوران و متخصصان ازدواج است که در بیشتر مواقع با انجام تست‌های تخصصی، شناخت واقعی‌تری را از یکدیگر به دست می‌آورند.



پی نوشت:
* تست روانشناسی ام بی تی آی MBTI یک تست روانشناسی معروف است که که بر اساس نظریه تیپ‌های روان شناس و روانپزشک سویسی کارل گوستاو یونگ طراحی شده است. نتیجه و تحلیل این تست روانشناسی تفاوت‌های بین انسان ها را نشان می دهد.
 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.