تبیان، دستیار زندگی

امام زمان(عج) یار فهمیده می خواهد

اگر مردم برای ما حساب باز نکردند هم نکردند، مردم اگر طبیب بودند سر خود دعوا نمودند؛ امام زمان(عج) است که می تواند برای ما کار کند، باید برای پسند ایشان کار کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منتظران ظهور
وقتی سخن از انتظار فرج و زمینه سازی برای ظهور و قرار گرفتن در زمره مهدی باوران و مهدی یاوران به میان آید شاید بسیاری از ما فکر کنیم همین که دعای فرج می خوانیم، صبح های جمعه ندبه کرده و به زیارت مسجد مقدس جمکران می رویم و یا در جشن های نیمه شعبان شرکت می کنیم، برای منتظر بودن واقعی کافی است و همین ما را برای ورود به جرگه مهدی یاوران وارد می کند، در حالی که منتظر بودن نیازمند آراستگی به اوصافی است که بدون آنها انتظار صرفا در حصر کلام باقی می ماند.

ازجمله ویژگی های منتظران بینش و بصیرت است؛ مومن باید همیشه بصیر و تیزهوش و بیدار باشد و فریب نخورد؛ چراکه همواره کسانی درصدد اند با سوءاستفاده از باورهای دینی مردم، به هدف های شوم خود برسند. برای مثال در طول تاریخ، کسانی بوده اند که ادعای پیغمبری کرده و جمعی را به گمراهی کشیده اند. کسانی هم بوده اند که ادعای امام زمانی یا ارتباط با امام زمان(عج) داشته اند و عده ای سطحی و ساده لوح و خوش باور را مرید خود ساخته اند و فرقه های انحرافی پدیده آورده اند. نمونه روشن آن پیدایش فرقه گمراه بهایی گری است.

آنچه انسان را در مقابل اینگونه ادعاها و دروغ ها مصونیت می بخشد، داشتن بیشن و بصیرت است. کسی که دین خود را عمیقا بشناسد و اعتقادات شیعی را خوب بداند و در مسائل دینی، دیدگاه های علمای دین را محور قرار بدهد، فریب نمی خورد و به انحراف کشیده نمی شود و دام شیادن نمی افتد.1

منتظر امام عصر(عج) که خود را آماده درک دولت جهانی ایشان با اوصاف منحصربفرد می کند باید فهمیده و بصیر باشد و در بازار داغ شیادی ها و ادعاهای دروغین مرعوب نشده و فریب نخورد. اینچنین منتظرانی به کار امام مهدی(عج) و قیام جهانی ایشان و روی کار آمدن دولت کریمه شان می شوند.

حجت الاسلام «محمدمهدی ماندگاری» در سخنانی با عنوان «امام زمان(عج) یار فهمیده می خواهد»، اظهار کرد: امام زمان(عج) یار نفهم نمی خواهد، یار فهمیده می خواهد، چه کار کنیم شخصیت ما برای امام زمان مان مورد قبول باشد؟

این استاد اخلاق اضافه کرد: اگر مردم برای ما حساب باز نکردند هم نکردند، مردم اگر طبیب بودند سر خود دعوا نمودند؛ امام زمان(عج) است که می تواند برای ما کار کند، باید برای پسند ایشان کار کنیم.

وی تاکید کرد: آنها که می خواهند شخصیت شان برای امام زمان(عج) و خدای ایشان قابل قبول باشد باید سه عامل را در وجود تقویت کنند؛ نخست: فهم شان را بالا ببرند، بفهمند عالم در چه خبر است؟ آنهایی که خدا را کوچک شمرده و دنیا را بزرگ دانسته و قیامت و دین و اهل بیت علیهم السلام را فراموش کردند و شریک کاری شیطان شده اند، اینها فهمیده ها نیستند.

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه ابراز کرد: بعضاً به خودم می گویم ما که دوربین پلیس، دوربین صداوسیما، دوربین مداربسته و دوربین ادارات را می بینم، اما دوربین خدا را درک نمی کنیم این یعنی فهمیده نیستیم. از مرحوم العظمی آیت الله بهجت پرسیدند، می شود به ما درس اخلاق به ما بدهید؟ ایشان فرمود: درس اخلاق می خواهید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى؛ آیا انسان ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟!».
این استاد حوزه این آیه را بزرگ ترین درس اخلاق خواند و گفت: شخصی به دیگری گفت: گناه کنیم، وی پاسخ داد: برویم جایی که کسی نبیند؛ آنها از این خلوت به آن خلوت رفتند تا که رسیدند به جایی که کسی نبود، اما آن فرد گفت: یکی ما را می بیند، خدا ما را می بیند!

وی خاطرنشان کرد: کسی که اینها را نفهمد کجا به درد امام زمان(عج) می خورد، اگر اینها را ندانیم هر چقدر هم سواد و مدرک داشته باشیم نزد امام زمان(عج) نفهمیم و ما را انتخاب نمی کند امام زمان(عج) یار نفهم نمی خواهد، یار فهمیده می خواهد.2

اما اینکه چگونه می توان به چنین فهمی دست یافت که عالم را محضر خدا و امام زمان(عج) را ناظر و حاضر بر اعمال و شاهد آنها بدانیم نیاز به عنصری به نام «تقوا» دارد تا در پرتوی برخورداری از آن از گناه پرهیز کنیم و با نورانیت حاصل از ترک گناه، راه را از بیراهه تشخیص دهیم.

تقوا، نتیجه خداشناسی و ترس از عقوبت الهی بر گناهان و محبت به خداوند است. کسی که مدعی خدادوستی است، با بی تقوایی او را عصیان نمی کند، کسی که که از کیفر قیامت و محاسبه الهی بیمناک است، تقوا را شعار خویش می سازد. کسی که خدا را همه حال، حاضر و ناظر ببیند و قدرت مطلقه پروردگار بشناسد با گناه کردن در برابر خدا طغیان نمی کند.

امیرالمومنین(ع) فرمودند: «همانا تقوای الهی، کلید هر درستی و ذخیره روز قیامت و رهایی از هر بردگی و نجات از هر هلاکت است.»3

ایشان همچنین می فرمایند: «گناهان همچون مرکب های سرکش است که گناهکاران بر آنها سوار می شوند و لجامشان گسیخته می گردد و آنان را در قعر دوزخ سرنگون می سازد، اما تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می شوند. زمام آن ها را به دست می گیرند و تا قلب بهشت پیش می‌تازند».4

و از توصیه های امام مهدی(عج) به محمدبن ابراهیم مهزیار اهوازی است که فرمودند: «ای محمد از خدا بترس!»5

اساساً این تقوا است که به انسان درجه و شان داده «...انَّ اكرَمَكُم عندَاللهِ اَتقیكُمْ اِنَّ اللهَ علیمٌ خَبیرٌ» و فاصله او را از مقصد قرب کم می کند و همین تقوا است که می تواند ما را به حجت خدا نزدیک کرده و در زمره منتظران ایشان قرارمان دهد و اعمال منتظرانه ما را هرچند کوچک مقبول خدا و امام زمان(عج) کند چنان که امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «هیچ عملی همراه با تقوا اندك نیست، چگونه چیزی كه قبول می شود، كم شمرده شود؟».6

پی نوشت:
1-زندگی مهدوی، (اخلاق و اوصاف منتظران)، صص 170؛
2-http://vaezin.com/%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%af/؛
3-نهج البلاغه، خطبه 203؛
4-نهج البلاغه، خطبه 16؛
5-کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 279؛
6- نهج‌البلاغه، حكمت 91، ص 1129.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.