تبیان، دستیار زندگی

جنبه‌های مختلف ماجرای فدک و خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با خطبه فدکیه آگاه‌سازی عمومی کردند، گفت: با اینکه فدک با غصب از حضرت (س) گرفته شده بود اما استقرار نظام اسلامی مهم‌ترین اولویت ایشان بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمی
حجت‌الاسلام جواد ابوالقاسمی استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات حضرت زهرا (س) درباره ماجرای فدک بیان داشت: فعالیت‌های حضرت فاطمه (س) بعد از پیامبر (ص) چندین جنبه داشت که یکی کادرسازی و آگاه‌سازی چهره به چهره بود. در کتاب الاحتجاج روایتی مطرح شده است که گاهی اوقات افرادی که دچار شبهه بودند، نزد حضرت زهرا (س) می‌آمدند و حضرت به آنها آموزش می‌دادند که چگونه از حقوق امیرالمؤمنین (ع) دفاع کنند، یعنی جدا از اینکه حضرت (س) خود به دفاع از امیرالمؤمنین (ع) می‌پرداختند، آموزش می‌دادند که دیگران چگونه از امیرالمؤمنین (ع) دفاع کنند.

حضرت زهرا (س) با خطبه فدکیه آگاهی‌سازی عمومی کردند

وی افزود: خود حضرت (س) با خطبه فدکیه آگاه‌سازی عمومی کردند که اگر بنا است کسی که جانشین پیامبر (ص) بر حق باشد، طبیعتاً باید در باب مسائل شخصی هم ظلم روا ندارد، اما وقتی که یک نفر در ملک شخصی‌اش ظلم کرده است، طبیعی است که آن شخص عدالت لازم برای گرفتن حکومت را ندارد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی سومین فعالیت حضرت زهرا (س) در ماجرای فدک را اطاعت محض از امیرالمؤمنین (ع) و ولی زمان خودش برشمرد و گفت: این خیلی مهم است که حضرت زهرا (س) با درخواست فدک چه اهدافی را مدنظر داشته است، یکی از مهم‌ترین اهداف این بود که می‌خواستند در مدینه درگیری داخلی پیش نیاید و حکومت را به صورت مسالمت‌آمیز پس بگیرند.

وی ادامه داد: به همین دلیل امیرالمؤمنین (ع) و شیعیانشان پرداخت زکات به حکومت را متوقف کرده بودند. زیرا وقتی زکات پرداخت نشد و پولی به دست حکومت نمی‌رسید، طبیعی است توانایی اداره حکومت را نداشت، چون توانایی اداره را نداشت و خود به خود حکومت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گرفت، مجبور می‌شد حکومت را به دیگری واگذار کند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: به همین دلیل وقتی دیدند، پولی در دست و بالشان نیست، به فدک حمله کردند و نماینده حضرت (س) در فدک را بیرون کردند و خواستند از اموال فدک برای اداره حکومت استفاده کنند، اینجا بود که حضرت زهرا (س) به دنبال فدک رفتند و درخواست فدک کردند.

حضرت فاطمه (س) استقرار نظام را از مهم‌ترین مسأله می‌دانست

وی افزود: چون می‌دانستند اگر فدک به امیرالمؤمنین (ع) برگردد و در دست آن‌ها نباشد، توانایی اداره حکومت را نخواهند داشت. در روایتی که اهل سنت نقل کردند همین عبارت آمده است که وقتی خلیفه اول خواست فدک را برگرداند، خلیفه دوم گفت الان که وضع ما اینچنین است می‌خواهی فدک را به آن‌ها برگردانی؟

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی ابراز داشت: اگر در آن زمان حضرت زهرا (س) با یک سخنرانی احساسی مردم را در خطبه فدکیه تحریک می‌کردند که در شهر بریزند و در مدینه آ‌شوب ایجاد کنند، ممکن بود یک درگیری هم ایجاد شود، ولی در نهایت به ضرر مسلمانان تمام می‌شد. اما

وی ادامه داد: به همین دلیل دست به شمشیر نبردند و تحریک به حملات نظامی نکردند. مگر قدرت به حدی برسد که به راحتی بتوانند حکومت را به دست بگیرند و مردم اقبال عمومی به حضرت داشته باشند. اما در غیر این صورت تلاش برای یک عملیات نظامی موجب درگیری داخلی و فتنه داخلی می‌شد، لذا این کار را انجام ندادند.

گریه حضرت (س) نهی از منکر سیاسی برای بیدار کردن وجدان‌های خفته اصحاب پیامبر (ص) بود

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در مرحله بعد که دیدند فدک را غصب کردند و حاضر به پس دادن آن نیستند و از جانب خود امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) احساس خطر کردند و تلاش برای شهادت اهل بیت (ع) داشتند. در اینجا حضرت فاطمه (س) خودشان شخصاً وارد شدند و از جان امیرالمؤمنین (ع) دفاع کردند.

وی افزود: یک جنبه دیگری که حضرت زهرا (س) داشتند، نهی از منکر سیاسی بود. با گریه‌ای که داشتند. یعنی گریه حضرت (س) نهی از منکر سیاسی برای بیدار کردن وجدان‌های خفته اصحاب پیامبر (ص) بود. اینکه الان بیاییم یکسری از واقعیت‌های موجود در جامعه را توسط خبرنگاران خانم و بانوانی در فضای مجازی هستند به صورت صحیح منتقل کنیم و روش درست مقابله با آن‌ها را مطرح کنیم. این خودش پا گذاشتن در جای حضرت زهرا (س) است. اما دقت کنیم که روش‌مان، روش حضرت (س) باشد. طوری نباشد که منجر به فتنه یا درگیری داخلی شود. مهم‌ترین کاری که باید جلوگیری کرد همین است.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.