تبیان، دستیار زندگی

فضاسازی رسانه‌ای برای تصویب عجولانه کنوانسیون‌ها

آمریکا تمایل دارد با استفاده از موضوع تمدید شدن یا نشدن تعلیق ایران از لیست سیاه FATF، راهی برای نگه داشتن فضای فشار و عدم قطعیت بر ایران داشته باشد و رسانه های موافق FATF هم نقش ویژه ای در تشدید این فضا دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فتف
توافق هسته ای یا همان برجام، توافقی ناموفق بود و یکی از مهمترین دلایل این قضیه، عجله در روند پذیرش و اجرای آن بود و منجر به این موضوع شد که کار کارشناسی و علمی دقیقی بر روی متن آن صورت نگیرد. در واقع، نتیجه «برجام عجله ای» این بود که آمریکا بدون دردسر از آن خارج شد، اروپا هم بدون هیچ نگرانی شرکت های خود را از ایران خارج کرد و عملا در عرصه اقتصادی از برجام خارج شد. رفتار اقتصادی روسیه و چین در چند ماه اخیر نیز نشان می دهد که در چارچوب تحریم های آمریکا عمل می کنند و نه در چارچوب برجام. در نتیجه، در حال حاضر فقط ایران است که برجام را بطور یکجانبه اجرایی می کند.

عجله دولت برای اجرای برجام، عامل وضعیت کنونی

مسئولین دولتی در روزهای بررسی برجام، فشار زیادی برای تسریع در اجرای برجام وارد کردند تا توافق در سریعترین زمان ممکن اجرا شود. به عنوان مثال سیروس ناصری، عضو تیم اسبق هسته‌ای در روزهای بررسی برجام در مجلس گفته بود: «روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تاخیر در اجرای برجام است» و اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور نیز در همان دوره زمانی به نمایندگان مجلس گفته بود: «نمایندگان محترم مجلس باید متوجه باشند هر روز تأخیر در اجرای موافقت‌نامه وین 100 میلیون دلار به ایران ضربه وارد می‌کند و امروز همه بی‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود». در واقع، وضعیت امروز برجام، نتیجه عجله ای است که در آن روزها صورت گرفت.

مقام معظم رهبری: زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد

رهبر معظم انقلاب هم چندین بار به این موضوع‌اشاره کردند و آن را ناشی از عجله دولت در اتمام مذاکرات دانستند، به عنوان مثال در تاریخ 7 آذرماه 95 فرمودند: «در مذاکرات هسته‌ای بحث‌های فراوانی راجع به تحریم‌ها شد اما اکنون در کنگره‌ آمریکا مسئله‌ تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و مدعی‌اند که اینها تحریم نیست بلکه تمدید است! بروز این مشکلات ناشی از عجله در انجام کار است، وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزئی، موجب ایجاد رخنه در آن کار می‌شود». همچنین معظم له در تاریخ 30 شهریورماه 96 فرمودند: «در این مذاکره بایستی دقّت و مراقبت لازم انجام می‌گرفت تا این‌جور نباشد که طرفِ مقابل، هر غلطی خواست بکند، نقض برجام محسوب نشود [امّا] ما اگر یک مختصر تکانی بخوریم، نقض برجام محسوب بشود! این خطا است، این نباید اتّفاق می‌افتاد». این عجله در تصویب برجام در شرایطی صورت گرفت که مقام معظم رهبری در میانه مذاکرات هسته‌ای و در تاریخ 20 فروردین ماه 94 نیز به تیم مذاکره‌کننده و دولت هشدار داده بودند: «حالا ممکن است بگویند آقا ما 3 ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا 3 ماه بشود 4 ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه‌اشکالی دارد؟ کما اینکه آنها در یک برهه‌ دیگری 7 ماه زمان را عقب انداختند. اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه‌اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد».

تکرار تجربه برجام با تاکید بر محدودیت فرصت برای اجرای دستوراتFATF

این تجربه در موضوع FATF هم در حال تکرار است. FATF در هر 4 ماه یک نشست دارد و در این نشست ها درباره وضعیت کشورها تصمیم گیری می کند. در چند سال اخیر که ایران در بیانیه عمومی این نهاد یا همان لیست سیاه آن قرار گرفته است، در نشست های خود به بررسی وضعیت ایران نیز می پردازد. در خردادماه 95، ایران اجرای برنامه اقدام پیشنهادی FATF را پذیرفت و بنابراین از حالت اقدام متقابل (لیست سیاه) تعلیق شد. طبق بیانیه این نهاد بین الدولی، کشورمان تا 11 بهمن 96 فرصت داشت که برنامه اقدام خود را بطور کامل اجرایی کند. با وجودی که بخش هایی از برنامه اقدام از جمله تصویب لوایح 4گانه در مجلس تا تاریخ مذکور اجرایی نشده بود، اما FATF تعلیق ایران را تمدید کرد. سپس در دو نشست دیگر FATF در تیرماه و مهرماه امسال نیز تعلیق ایران تمدید شد و ایران به لیست سیاه بازنگشت. نشست بعدی FATF در اواخر بهمن و اوایل اسفند امسال برگزار خواهد شد و به احتمال فراوان، این نهاد بین الدولی برای بار چهارم تعلیق ایران تمدید خواهد شد. اما اقدام عجیبی که در این چند ماه، افراد و رسانه های موافق FATF داشته اند که عموما همان افراد و رسانه های موافق با برجام هم بودند، ترساندن کشور از تمام شدن مهلت FATF است. این رسانه ها بطور هماهنگ، قبل از هر نشست FATF روزشمار خود را فعال کرده و با تیتر های هشداردهنده به استقبال FATF می روند. در ادامه به بررسی برخی مصادیق این فضاسازی می رویم:


فضاسازی قبل از نشست تیرماهFATF

به عنوان مثال، قبل از نشست تیرماه امسال سال سایت اتاق بازرگانی با تیتر «فرصت یک‌ماهه ایران برای خروج از لیست سیاه مالی»، روزنامه همشهری با تیتر «فرصت 60روزه ایران برای خروج از لیست سیاه مالی» و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با تیتر «فرصت یک ماهه ایران برای گریز از خود تحریمی واقعی» به ایجاد ترس از پایان مهلت FATF پرداختند و درباره احتمال فراوان بازگشت ایران به لیست سیاه این نهاد بین الدولی هشدار دادند. به صورت خلاصه، این رسانه ها ادعا می کردند که اگر در فرصت باقی مانده یعنی قبل از برگزاری نشست تیرماه FATF، لوایح چهارگانه درخواستی این نهاد بین الدولی نهایی نشود، به حالت اقدام متقابل یا همان لیست سیاه باز خواهیم گشت. اما برخلاف ادعای آن­ها، نشست تیرماه FATF برگزار شد و نهایتا تعلیق ایران از حالت اقدام متقابل تمدید گردید.
منبع:خبرگزاری فارس