تبیان، دستیار زندگی

برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد که این همایش در روزهای نهم و دهم بهمن ماه در برج میلاد تهران توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بانک
علی دیواندری صبح امروز (دوشنبه) و در نشستی خبری با خبرنگاران درباره برگزاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد. مهمترین هدف این همایش بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات صنعت بانکداری الکترونیک است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اظهار داشت: بانک‌ها، شرکت‌های آی تی، فین‌تک‌ها، استارت آپ ها و فرهیختگان علمی و دانشگاهی در این همایش حضور دارند و این همایش به لحاظ حضور ذینفعان متعدد از جایگاه و رونق خاصی برخوردار است.

وی اهداف این همایش را «تبیین و بررسی روندهای صنعت بانکداری و پرداخت با استفاده از فناوری بلاک چین»، «تبیین و بررسی کلان روندهای بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات با فناوری بلاک چین»، «بررسی و تبیین موانع و چالش های پیش روی صنعت بانکداری و پرداخت»، «تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه ارزرمزها» و «تبیین و بررسی فضای جدید کسب و کار مالی» هستند.

محورهای این همایش دو روزه «فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده»، «رمزارزها»، «سامانه های پرداخت جایگزین»، «فناوری های مالی، پرداخت و بانکداری باز»، «تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش های مقابله با آن» و «تحول دیجیتال» هستند.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، قرار است در محور فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده به مسائلی مانند ماهیت فناوری، پیاده سازی ها و فناوری ها، چارچوب قانونی، خلاءهای مقرراتی (مقررات گذاری) و استانداردهای فنی و اجرایی کاربری دفاتر توزیع شده (DLT) پرداخت شود.

دیواندری ادامه داد: در این همایش تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ داده شود که این پول‌های دیجیتالی تهدیدی به شمار می روند یا اینکه مکمل پول‌های سنتی هستند، همچنین مسائل فقهی و شرعی و کاربری این رمزارزها و چالش‌های قانونی آن بحث و بررسی خواهد شد.

دیواندری گفت: محور دوم این همایش رمزارزها هستند که در این محور مسائلی مانند انواع رمز ارزها، محیط های قانونی و مقرراتی، مسائل فقهی رمزارزها، نهادهای مرتبط با رمزارزها (صرافی ها) و کاربری رمزارزهای ملی، منطقه ای و جهانی بررسی می شوند.

وی با اشاره به ظهور و گسترش پدیده بلاک‌ چین و ارزرمزها در سال‌های اخیر تصریح کرد: حوزه بلاک چین به صورت عام با ارزرمزها چالش‌هایی برای نظام بانکی ایجاد می‌کنند و به عنوان یک انقلاب این نظام را متحول خواهند کرد. همچنین مسائل مربوط به تجارت را تحت تاثیر قرار خواهند داد که این موارد در همایش بحث و بررسی خواهد شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی یادآور شد: ما همیشه در بحث کنترل به سمت تمرکزگرایی حرکت کرده‌ایم، اما در علم فیزیک و مطالعات بنیادی نیز ثابت شده که کنترل نمی‌تواند تنها به صورت متمرکز باشد و نظریه‌ها نسبی بودن آن را اثبات کرده است که با الهام از این علوم در بلاک چین نیز کنترل به صورت غیرمتمرکز پایه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در محور سوم که سامانه های پرداخت جایگزین است، مسائلی مانند سامانه های پیام رسان جایگزین، سامانه های پرداخت منطقه ای و روش های نوین تسویه و پرداخت های تجاری به بحث گذاشته می شوند.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: در چهارمین محور که فناوری های مالی، پرداخت و بانکداری باز است نیز موضوعات مهمی همچون دستورالعمل سامانه های پرداخت، نسخه دوم (PSD2)، فناوری های مقرراتی (RegTech)، بانک پرداخت (Payment Bank) و فناوری مالی و مالیات به بحث گذاشته می شوند.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی، در محور پنجم که تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش های مقابله با آن است، موضوعاتی از جمله احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می شوند.

دیواندری اعلام کرد که در محور تحول دیجیتال این همایش نیز کارشناسان و متخصصان درباره کارایی سیستم بانکی، استانداردسازی فرایندها، مدل های جدید کسب و کار و اتحادیه های بانکی و پرداخت صحبت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه روز به روز ظهور فین‌تک‌های گوناگون را شاهد هستیم، گفت: واحدهای آی تی بانک‌ها متوجه شده‌اند که هم به کارهای متمرکز در کربانکینگ نیاز داریم و به ارتقای کیفیت و توسعه خدمات محتاج هستیم، که فین‌تک ها گروه‌های کوچک و چالاکی هستند که نیازهای مردم را درک می‌کنند و زودتر راهکار نشان می‌دهند.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره دکتر نوربخش در این همایش گفت: انتخاب بانک‌ها و شرکت‌های برتر و نوآور یکی از فعالیت‌های جنبی همایش‌ سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است که این مهم در قالب جشنواره‌ها و مسابقات مختلف و با رعایت سه معیار نوآورانه‌بودن، کاربردی بودن و سودآوری بالقوه در دستور کار همایش قرار دارد.

وی ادامه داد: امسال نیز جشنواره دکتر نوربخش همانند سال گذشته در هفت بخش: سامانه های ملی، سامانه‌های درون بانکی، سامانه‌های مشتریان، امنیت در شبکه زیرساخت، سخت‌افزار و تجهیزات، پلتفرم و مسئولیت های اجتماعی برگزار خواهد شد.

دیواندری همچنین خاطرنشان کرد که در کنار همایش، نمایشگاهی تخصصـی جهت معرفی دستاوردهای سـازمان های ارائه‌کننـده خدمات بانکی کشـور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه علاوه بر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت هایی که در زمینـه ارائه خدمات بانکی فعالیت دارند جهت معرفی خدمات، محصولات و توانمندی های خود حضور خواهند داشت.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: ۲۴ سخنرانی توسط مقامات، مدیران ارشد و صاحب نظران داخلی و بین المللی در این همایش ارائه خواهد شد. همچنین ۱۱ میزگرد تخصصی از جمله در زمینه سیاستگذاری در حوزه فناوری های نوین، پرونده ای برای بانکداری باز، شناسایی تراکنش های مشکوک، درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک و... برگزار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد که در این همایش همچنین ۱۵ کارگاه آموزشی از جمله درباره «هوش تهدید سایبری، ارزشگذاری ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین، مبارزه با تقلب در حوزه وصول مطالبات از اصناف با تکیه بر تحلیل کلان داده ها، ساختار مالی ویژه مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش» و ... برگزار می شوند.

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برنامه های جانبی این همایش را برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات، نمایشگاه نواندیشان فناوری مالی(فین تک)، معرفی محصولات و خدمات شرکت های حوزه فناوری اطلاعات، مسابقه انتخاب کتاب برتر، مسابقه انتخاب تصویر (عکس، کاریکاتور، نقاشی) و همچنین انتخاب و معرفی مقاله برتر همایش، غرفه برتر همایش و تقدیر از پیشگامان بانکداری الکترونیک ایران اعلام کرد.
منبع: خبرگزای تسنیم