تبیان، دستیار زندگی

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای پرداخت وام ها

مرکز پژوهش های مجلس ضمن تاکید بر ضرورت افزایش مبلغ وام قرض الحسنه ازدواج و امکان‌پذیری آن، پیشنهاد داد این وام به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد و وام قرض الحسنه حداقل ۳ میلیون تومانی برای تولد فرزند پرداخت گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور 57. تبصره «16» بندهای «الف»، «ب» و «ج» ـ تسهیلات قرض الحسنه»، پیشنهاد داد مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد و وام قرض الحسنه تولد فرزند حداقل به مبلغ ۳ میلیون تومان پرداخت گردد و تاکید کرد منابع بانکی کافی برای افزایش وام قرض الحسنه ازدواج به ۳۰ میلیون تومان هم وجود دارد.

در بخش «چکیده» این گزارش بازوی کارشناسی مجلس درباره ضرورت افزایش وام قرض الحسنه ازدواج آمده است: «اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به جوانان به تناسب هزینه‌های زندگی و تورم سالیانه یکی از اقدامات مؤثر در زمینه فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان (موضوع بند ۲ اصل چهل و سوم (۴۳) قانون اساسی) است.

در بند «الف» تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، همچون سالهای گذشته، موضوع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دیده شده است که مبلغ آن برای هریک از زوجین ۱۵۰ میلیون ریال (مشابه سال قبل) است. این درحالی است که شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان آذر ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷.۴ درصد رشد داشته است. این شاخص در گروه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، مبلمان و لوازم خانگی و اجاره مسکن به ترتیب ۵۱.۹، ۶۸ و ۲۳.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین شاخص کالاهای بادوام که نزدیکترین شاخص به اقلام جهیزیه است، حدود ۸۳ درصد رشد را تجربه کرده و میانگین قیمت مسکن در تهران نیز ۹۱.۸ درصد رشد داشته است. لذا ضروری است برای حفظ اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، مبلغ آن متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشکیل خانواده افزایش یابد. به همین دلیل پیشنهاد افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط نمایندگان مجلس به کمیسیون‌های مختلف داده شده است».


منابع بانکی کافی برای افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان وجود دارد

در ادامه این بخش از گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: «در این گزارش با بررسی منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه نشان داده شده است که افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تا سیصد میلیون ریال در صورت پایبندی بانکها به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر رعایت %۹۵ برای حداقل نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده قرض‌الحسنه پس انداز حتی بدون استفاده از منابع قرض‌الحسنه جاری ممکن است».


پیشنهاد افزایش مبلغ وام ازدواج در سال آینده به ۲۵ میلیون تومان

نهایتا مرکز پژوهش های مجلس درباره افزایش مبلغ وام قرض‌الحسنه ازدواج در سال آینده پیشنهاد داده است: «اگرچه افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از جهت منابع مورد نیاز ممکن و از جهت افزایش هزینه‌های مرتبط نیز ضروری است؛ ولی با توجه به افزایش مبلغ اقساط و کاهش توان بازپرداخت توسط گیرندگان تسهیلات، افزایش این مبلغ به دویست و پنجاه میلیون ریال پیشنهاد می‌شود».


پیشنهاد پرداخت وام ۳ میلیون تومانی برای تولد فرزند

بازوی کارشناسی مجلس با تاکید بر اینکه حتی در صورت افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۲۵۰ میلیون ریال، با مازاد منابع قرض‌الحسنه در سال ۱۳۹۸ روبه‌رو خواهیم بود که با هدف کاهش مصارف غیرضرور، لازم است مصارف اولویت‌دار در قانون بودجه تعیین شود، پیشنهادی درباره استفاده بهینه از این منابع ارائه داده است که عبارتست از: «با توجه به سیاستهای کلی نظام در موضوع جمعیت یکی از بهترین مصادیق، تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند است که جعل‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی سیستمی است؛ لذا پیشنهاد می‌شود پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند حداقل به مبلغ 30 میلیون ریال و با بازپرداخت دوساله در بودجه سال ۱۳۹۸ اضافه شود».
منبع:خبرگزاری فارس