تبیان، دستیار زندگی

روایت داستان زندگی عین‌القضات همدانی و امیرعلی‌شیر نوایی به قلم محمود برآبادی

محمود برآبادی از چاپ و انتشار چند کتاب مختص کودکان و نوجوانان خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 محمود برآبادی

 محمود برآبادی پیش‌کسوت حوزه ادبیات کودک و نوجوان درباره آثار جدیدی که در دست چاپ و نشر دارد گفت: مجموعه کتاب مرجع "ترافیک" چهار جلد است که دو کتاب"اتوبوس‌های تندرو" و "همه چیز درباره دوچرخه" تا آخر سال توسط انتشارات قدیانی به چاپ می‌رسند.

او با این توضیح که دو جلد دیگر با عناوین "فرهنگ مصور ترافیک" و "از خانه تا مدرسه" مدتی پیش منتشر شدند، افزود: سه کتاب این مجموعه چهارجلدی را برای آشنایی کودکان با وسایل حمل و نقل عمومی نوشتم. در این مجموعه با تصویر به تاریخچه، امکانات و نحوه استفاده وسایل نقلیه عمومی و نکاتی که کودکان و نوجوانان باید هنگام استفاده از این وسایل رعایت کنند پرداختم.

برآبادی با بیان این که کتاب "از خانه تا مدرسه" را در انتشارات مدرسه در دست چاپ و نشر دارم، اظهارداشت: این کتاب شامل 5 داستان برای کودکان گروه سنی (ج) است. در این داستان‌ها مشکلات بچه‌ها هنگام رفت و آمد از خانه تا مدرسه در ارتباط با ترافیک بازگو شده است.

او با این توضیح که چاپ سوم رمان نوجوان "امیر خرگوش" با شکل جدید توسط انتشارات محراب قلم در دست انتشار است، ادامه داد: این کتاب داستان تعدادی دانش‌آموز است. شخصیت اصلی داستان امیر پسری بسیار جاه‌طلب است که می‌خواهد هر چه زودتر وضعیت مالی خوبی پیدا کند و به راه‌های مختلف متوسل می‌شود تا موفقیت بدست آورد ولی چون جرات و جسارت لازم را ندارد همیشه با شکست مواجه می‌شود.   

این نویسنده همچنین از بازنویسی کتاب "عجایب‌نامه" خبر داد و افزود: این اثر توسط محمدبن محمود همدانی نویسنده قرن 6 هجری نوشته شده که بازنویسی آن را در 120 صفحه انجام دادم. این اثر که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد به مجموعه ادبیات کهن اختصاص دارد. چند اثر این مجموعه منتشر شده و تعدادی نیز در دست انتشار است.

برآبادی با بیان این که آخرین کتابی که نوشتم داستان بلندی درباره عین‌القضات همدانی است، افزود: کتاب "ماوشان" نام دارد و داستان زندگی عین‌القضات همدانی عارف قرن 6 هجری است. "بلبل باغ جهان آرا" نیز کتابی است که به تازگی تمام کردم؛ داستان بلندی درباره زندگی امیرعلی‌شیر نوایی شاعر قرن 9. داستان در هرات اتفاق می‌افتد آن زمان هرات جزو سرزمین خراسان بود ولی الان در کشور افغانستان قرار دارد.

محمود برآبادی متولد 1331 سبزوار، نویسندگی را از دهه 1350 برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد و هم‌چنان در این قلمرو پرتلاش است.

"اشتباه منیژه"، "امتحان بنفشه"، "مینا و عروسکش"، "آبنبات چوبی"، "فرفره کاغذی"، "کاسه چینی مادربزرگ"، "کیف احمد"، "شوخی"، "دوچرخه سواری در خیابان"، "بازی خطرناک"، "داستان تاریخی"، "پدربزرگ ستاره"، "آبگیر و مرغابی‌ها"، "حماسه کوچی"، "سیل"، "هزارپا"، "داستان گل سرخ"، "آن کس که حقیقت را می‌داند"، "علاالدین و چراغ جادو (بازنویسی)، "قائم مقام فراهانی (زندگی‌نامه)"، "ابن سینا (زندگی‌نامه)، "لبخند با بزرگان"، "کارمند نمونه"، "عبدالرحمن جامی (زندگی‌نامه)"،" حکایت‌های شیرین از گنجینه ادب پارسی"، "امیراسماعیل سامانی"، "افسانه‌های مردم ایران"، "سرداران نامی ایران" (۵ جلد)، "عاقبت لوطی صالح"، "بهاری دیگر"، "آتش زیرخاکستر" و "بالایی‌ها و پایینی‌ها" عناوین برخی از آثار این نویسنده هستند.
منبع: هنر آنلاین