تبیان، دستیار زندگی

هم‌نشینی پرده‌خوانی، هندسه و خط

علیرضا اسکندری گفت: در طراحی‌های خود از آثار پرده‌خوانی فراتر رفتم و از فرم‌های هندسی و خط‌خطی بهره بردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
نمایشگاه آثار علیرضا اسکندری

نمایشگاه آثار نقاشی سقاخانه‌ای علیرضا اسکندری با نام "شمایل" در گالری چهار برپاست که در آن 16 اثر به نمایش درآمده است. اسکندری  با اشاره به این که نزدیک به 40 است در حوزه‌ نقاشی‌خط و آثار قهوه‌خانه‌ای فعالیت می‌کند، گفت: در سال‌های اخیر در چندین نمایشگاه گروهی شرکت داشته‌ام، اما خوشبختانه فرصتی پیش آمد تا نمایشگاهی انفرادی نیز از آثارم داشته باشم. تاریخچه‌ آثار من به حوالی سال 1356 برمی‌گردد. آن زمان ایده‌ای حول موضوعات عاشورایی داشتم و با طراحی‌هایی که انجام می‌دادم به این نتیجه رسیده بودم که می‌توان اجزای هندسی و طراحی‌هایِ تجریدی را به آثار فیگوراتیو سوق داد.
نمایشگاه آثار علیرضا اسکندری

اسکندری ادامه داد: در طراحی‌های خود به جایی رسیدم که از آثار پرده‌خوانی فراتر رفتم و از فرم‌های هندسی و خط‌خطی بهره بردم. آثار همان دوره را تابه حال ادامه داده‌ام و سعی کردم آن‌ها را به تکامل برسانم. در مجموعه جدید خود کمتر از خط استفاده کرده‌ام و در این آثار، نقاشی بر خطاطی غالب است.

این هنرمند افزود: من فقط چیزی که در ذهن دارم را روی بوم می‌آورم و همه آنها نشأت گرفته از احساساتی است که در تکیه‌ها و محله‌های قدیمی و فرهنگ اجتماعی خودمان با آن مواجه بوده‌ام. در دوره جوانی به خوبی از پس کارهای کلاسیک و رئال برمی‌آمدم. در آن زمان، بسیاری از اساتید در مکتب سقاخانه کار می‌کردند و ما سعی می‌‌کردیم از این اساتید مثل آقای پیلارام استفاده کنیم. من از فرم‌هایی که مرحوم منصور قندیز استفاده می‌کرد خوشم می‌آمد و اعتقاد داشتم و دارم که هر هنرمند باید چیزی ببیند و سپس تأثیر بگیرد. من نیز از این فرم‌ها تأثیر می‌پذیرفتم. به نظرم، همه نقاش‌ها و خوشنویس‌ها از هم تأثیر می‌گیرند. شاید ابتدا یک برداشت اولیه‌ از اثری هنری در ذهن‌شان می‌کنند و بعد در کار خودشان آن را پیاده می‌کنند.
نمایشگاه آثار علیرضا اسکندری

اسکندری افزود: در آثار خود نیم‌طاق‌ها، گنبدها، فرم‌های مذهبی و علامت‌هایی که در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی استفاده می‌شود را با اشکال هندسی ترکیب کرده‌ام و با تلفیق آن‌ها، توانسته‌ام ترکیب‌های جدیدی برای خودم ایجاد کنم. شاید بهترین جمله‌ای که بتوانم به آثار خودم نسبت بدهم، جسورانه بودن کارهاست، زیرا چهره‌ها را از حالت رئالیستی درآورده‌ام. از خطوط بسیار ساده استفاده کرده‌ام و با کمک فرم‌های هندسی توانستم آن‌ها را برای خودم خلق کنم.
نمایشگاه آثار علیرضا اسکندری

نمایشگاه آثار علیرضا اسکندری تا 8 بهمن در گالری چهار برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به گالری چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، کوچه اشراقی، شماره 4 مراجعه کنند.

منبع: هنر آنلاین