تبیان، دستیار زندگی

تبیان بررسی کرد:

آیا نگهداری از حیوان خانگی درست است؟

بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، با انتشار مقاله اینترنتی «عضو پرهزینه خانه بدون آینده» به بررسی زوایای مختلف نگهداری از حیوان خانگی پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حیوان خانگی
 به گزارش روابط عمومی، مشکلات مالی، دشواری تأمین امکانات و نیازهای کودک، شرایط سخت تربیت و آموزش، نبود امنیت شغلی-تحصیلی در آینده و... بارها و بارها جزء علل کاهش فرزندآوری ذکر شده است.
به همین منظور، زهرا جمشیدی در بخشی از متن این مقاله آورده است: «فرزندآوری را امروز می‌توان یک متغیر وابسته به اقتصاد در نظر گرفت. محمد میرزایی جمعیت شناس، در مطالعاتی که بر خانواده‌های ایرانی داشته به این نتیجه رسیده است که "تقاضا برای فرزندآوری تابع توازن و تعادل بین هزینه‌های فرزندآوری و تربیت فرزندان، امنیت، خطرات احتمالی، رضایت و منابع پیرامونی است. او معتقد است الگوهای نهادی، فرزندان را از حالت منبع درآمد، به عامل هزینه تبدیل کرده و این امر موجب کاهش باروری در خانواده‌ها شده است.
تأثیر مسائل اقتصادی بر باروری و فرزندآوری منحصر به ایران نیست، بلکه در سایر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، کاهش رشد جمعیت و تمایل به نداشتن فرزند نیز وجود دارد. اسپنگلر نظریه پرداز غربی، در تبیینی با عنوان نظریه "اقتصادی-اجتماعی رشد جمعیت" تصمیم‌گیری برای اضافه شدن یک فرزند را تابعی از سه متغیر نظام ترجیحات، نظام قیمت‌ها و درآمد می‌داند. نظام ترجیحات؛ ارزشی است که یک زوج برای داشتن یک فرزند اضافی در مقایسه با ارزش سایر کالاها قائل‌اند. نظام قیمت‌ها؛ هزینه داشتن یک فرزند اضافی در مقایسه با ارزش سایر کالاهای قابل اکتساب است و شامل هزینه‌های مالی، فرصت‌های زمانی و فعالیت‌ها می‌شود. درآمد شامل میزان زمان و انرژی است که زوج برای پیگیری اهداف خود در زندگی در اختیار دارند.»
متن کامل مقاله اینترنتی «عضو پرهزینه خانه بدون آینده» در بخش خانواده ایرانی وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در دسترس علاقمندان می باشد.