تبیان، دستیار زندگی

نور امام زمان(عج) از حضرت زهرا(س) است

یک کارشناس مذهبی گفت: نور مقدس امام زمان (عج) از حضرت زهرا(س) است یعنی ایشان واسطه فیض امامان هستند که امام عسکری(ع) در این خصوص فرمودند: «ما حجت‌ های خدا بر شماییم و مادر ما فاطمه علیها السلام حجت خدا بر ما (اهل بیت) است».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام عالی

حجت الاسلام «مسعود عالی» شب گذشته(شنبه، 29 دی ماه) در مراسم شام شهادت حضرت زهرا(س) در بقعه شیخ طرشتی تهران، اظهار کرد: در روایت داریم که از امام صادق (ع) سوال شد چرا فاطمه (س)، زهرا نامیده می شود که امام(ع) پاسخ داد: «لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِیَتْ أَبْصَارُ الْمَلَائِكَةِ وَ خَرَّتِ الْمَلَائِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِینَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا مَا لِهَذَا النُّورِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَسْكَنْتُهُ فِی سَمَائِی خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِیٍّ مِنْ أَنْبِیَائِی أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ أَئِمَّةً یَقُومُونَ بِأَمْرِی یَهْدُونَ إِلَى حَقِّی وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِی فِی أَرْضِی بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْیِی؛ زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى كه نور وجود فاطمه (سلام اللَّه علیها) درخشید آسمانها و زمین به نورش روشن شد و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائكه حقّ تبارك و تعالى را سجده نمودند و عرض كردند: ای معبود ما و ای مولاى ما این نور چه خصوصیّتى دارد كه این قدر تابان و روشن است؟ خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است كه در آسمان ساكنش كرده ‏ام آن را از عظمت خویش آفریدم. آن را از صلب پیامبرى از پیامبران كه تفضیل و برتری دادم او را بر تمام انبیاء خارج نموده‏ ام. از این نور بیرون مى ‏آورم پیشوایانى را كه به امر من قیام مى ‏كنند و مردم را به طرف من هدایت مى‏ نمایند. این پیشوایان را پس از انقطاع وحى جانشینان خود در روى زمین قرار مى ‏دهم».

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) واسطه نوری اهل بیت(ع) هستند، تصریح کرد: ایشان ام الائمه علیهم السلام هستند اما این معنای سطحی ندارد بلکه مادر بودن حضرت زهرا(س) با دیگر مادران ائمه(ع) متفاوت است و این ام به معنای ریشه است یعنی وجود نوری تمام ائمه اطهار(ع) که جنبه مقامات آن هاست، به واسطه حضرت زهرا(س) است که ایشان نیز از خدا گرفته اند.

عالی افزود: نور مقدس امام زمان (عج) از حضرت زهرا(س) است یعنی ایشان واسطه فیض امامان هستند که امام عسکری(ع) در این خصوص فرمودند: «نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا؛ ما حجت‌ های خدا بر شماییم و مادر ما فاطمه علیها السلام حجت خدا بر ما (اهل بیت) است».
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ما باید خود را با ائمه اطهار(ع) تنظیم کنیم اما ائمه علیهم السلام باید خود را با مادرشان حضرت زهرا(س) تنظیم کنند زیرا ایشان حجت بر ائمه هستند.
وی با بیان اینکه ماموریت حضرت زهرا(س) در زمین، «فاطمه بودن» بود، گفت: فاطمه به معنای قطع کننده است که در دو روایت داریم ایشان را فاطمه می نامیدند زیرا «لِأَنَّهَا فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ ؛ شیعیان خود را از جهنم رهایی می‏‌بخشد» و یا در روایتی دیگر داریم: «لأنها فطمت طمعهم؛ طمع دشمنان را قطع کرد».
عالی ابراز کرد: در روایت داریم پیامبر(ص) رویای صادقه ای دیدند که افرادی از بنی امیه و بنی تمیم از منبر ایشان بالا می روند و مردم را به انحراف می کشانند و سپس خواب را به جبرائیل نقل کردند که ایشان به آسمان رفت و در برگشت آیاتی را برای تسلای پیامبر(ص) از جمله سوره قدر آوردند یعنی رسول ما نگران نباش درست است که حکومت بنی امیه حدود هزار ماه به طول خواهد کشید و علیه اهل بیت(ع) دروغ پراکنی می کنند اما ما به تو لیله القدری می دهیم که فراتر از این هزار ماه است و جلوی آن را می گیرد که امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: «حقیت وجودی لیله القدر حضرت زهرا(س) است».
این استاد و حوزه دانشگاه اضافه کرد: پیامبر(ص) دو ثقل گرانبهای قرآن و عترت(ع) را برای ادامه نبوت و رسالت خود به امانت گذاشتند و اعلام داشتند که این دو از هم جدا نمی شوند و هرکس به هر دو آنها تمسک جوید گمراه نمی شود لذا جریان نفاق بعد از پیامبر(ص) به دنبال جدایی این دو رفتند و تلاش کردند تا امیرالمومنین علی(ع) را به شهادت برسانند یا از ایشان بیعت بگیرند لذا به درب خانه حضرت(ع) رفتند اما فاطمه (س) به جلوی درب آمد تا از ولایت دفاع کند.
وی در ادامه بیان کرد: براساس آیات قرآن، این کتاب الهی هم هدایت می کند و هم گمراه می کند به طوری که امروز قرآن در دست خوارج، وهابیت و داعش هم وجود دارد اما موجب هدایت آنان نمی شود زیرا قرآن در محیط ولایت انسان را هدایت می کند اما اگر جدای از این فضا شود، ثمری ندارد.
عالی تاکید کرد: زمانی که حضرت زهرا(س) جلوی درب آمدند نقشه منافقان نقش بر آب شد و ایشان فرمودند یا دست خالی برگردید و یا برای رسیدن به علی(ع) باید از روی جنازه من عبور کنید که در این صورت تا قیامت این ننگ بر پیشانی شما خواهد ماند و آن منافقان راه دوم را انتخاب کردند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: علامه امینی در جمعی از علمای اهل سنت حضور داشت که به ایشان گلایه کردند با کتاب «الغدیر» وحدت را بهم زدی و ایشان پاسخ داد من در این کتاب تمام روایات علمای اهل تسنن را نقل کرده ام اگر اعلام کنید کتاب غلط است یعنی علما و منابع خود را قبول ندارید و بعد ایشان یک سوال مطرح کردند که روایت «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة» در منابع اهل سنت آمده است، مگر از پیامبر(ص) نقل نکرده اید که هر کس فاطمه(س) را خشنود کند من را خشنود کرده است و هر کس فاطمه را آزار دهد من را اذیت کرده است، حال پاسخ دهید فاطمه زهرا(س) زمانی که از دنیا رفت، امام داشت؟ اگر بگویید نداشت یعنی به مرگ جاهلی از دنیا رفته است و اگر بگویید داشت، امام او چه فردی بود؟ آیا فردی غیر از علی(ع) بود.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) جلوی آن نفاق و شرک بزرگ را گرفتند و اتصال به ایشان حتی لحظه ای می تواند زندگی انسان ها را تغییر دهد به طوری که حر بن ریاحی تنها دو ساعت به اهل بیت(ع) متوسل شد و همین سبب گشت تا مراتب بالا جهش نماید.
عالی در پایان خاطرنشان کرد: اتصال به ولی خدا و امام زمان (عج) مقام و مرتبه انسان را بالا می برد.

منبع: خبرگزاری شبستان|
مرکز تخصصی مهدویت 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.