تبیان، دستیار زندگی

کوه اژد‌ها کجاست؟

کوه اژد‌ها یکی از جاذبه های گردشگری گرمسار است و هرساله مردم زیادی برای بازدید از کوه به این شهرستان سفر می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوه اژد‌ها

 اژد‌ها یکی از موجودات افسانه‌ای است که در کهن‌ترین سنت‌های جهان هم نماد ویرانگری بوده و هم آب و آبادانی را یادآوری می کند. جالب است بدانید، برخی از افراد باور دارند که رستم در یکی از کوه‌هایی که در محدوده شهرستان گرمسار قرار گرفته، با اژد‌ها درگیر شده و آن را نابود کرده است بنابراین بر اثر پرت شدن جسد اژد‌ها، نقش آن روی کوه افتاده است البته این باور هیچ پایه علمی و تاریخی ندارد، اما به راستی نقش اژد‌ها چگونه روی کوه اژد‌ها نقش بسته است؟

کوه اژد‌ها که با ارتفاعی بالغ بر ۱۲۶۵ متر در محدوده شهرستان گرمسار قرار گرفته با چین خوردگی منحصر به فرد، یکی از نادرترین شکل‌های زمین‌شناسی در ایران است. این کوه با نوار‌های قرمز، قهوه‌ای و سفیدرنگ به هم تنیده شده تصویری شبیه به اژد‌ها را در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد. این نقش در تناوبی از سنگ ماسه، شیل و سنگ جوش ترسیم شده است.
کوه اژد‌ها

شیل نوعی سنگ رسوبی آواری است که از ترکیب کانی رُس و دیگر کانی‌ها به ویژه کوارتز و کلسیت تشکیل شده است. سنگ‌های رسوبی بر اثر ته‌نشین شدن مواد موجود در آب به وجود می‌آیند. سنگ آواری گونه‌ای از سنگ رسوبی است که اغلب از قطعات شکستهٔ سنگ یا کانی‌ها تشکیل شده است.

سنگ‌جوش یا کُنگِلومرا نیز از قطعات گرد و دانه درشتی تشکیل شده که اختلافش با بِرش در نبود ذرات زاویه‌دار است. بِرش سنگی است که از قطعات شکسته‌شده کانی‌ها یا سنگ‌های سیمانی تشکیل  شده و توسط قطعات ریزخمیره به هم پیوسته‌اند. خمیره، خردترین تودهٔ ماده است که می‌تواند دانه‌های بزرگ را به همراه دانه‌های ریز ماده در خود جای دهد.
  نقش اژد‌ها

 نقش اژد‌ها در استان زنجان نیز جاذبه گردشگری ایجاد کرده است. در حاشیه روستای ویر و در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه جاذبه گردشگری وجود دارد که با نام معبد داش کسن شناخته می‌شود. معبد داش کسن، معبدی با طرح اژد‌ها است که تصویری از معابد چینی را در ذهن گردشگران به تصویر می‌کشد. این معبد پس از مرگ ارغونشاه با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده ساخته شد، اما ساخت آن به پایان نرسید.

معبد داش کسن، یادگاری از دوره ایلخانیان است البته برخی باستان شناسان باور دارند قدمت این معبد به قبل از اسلام می‌رسد و نقوشی از جمله اژد‌ها در دوره ایلخانان به آن افزوده شده است. معبد داش کسن با دو نقش برجسته اژد‌ها و چند محراب اسلامی تزئین شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان