تبیان، دستیار زندگی

روایت‌هایی از زندگی فرمانده گردان قمر بنی‌هاشم (ع)

کتاب «خسرو شیرین»، روایت‌هایی درباره زندگی سردار شهید عبدالقادر سلیمانی؛ فرمانده گردان قمر بنی‌هاشم (ع) را از یتیم شدن در کودکی تا فرماندهی در جنگ و رسیدن به درجه رفیع شهادت، ترسیم می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 کتاب «خسرو شیرین»،

سردار عبدالقادر سلیمانی؛ فرمانده گردان قمر بنی‌هاشم (ع) در تاریخ 19 دی‌ماه 1365 در جریان عملیات کربلای 5 به شهادت رسید. کتاب «خسرو شیرین» شامل روایت‌هایی از این سردار شهید و یادواره‌ای از شهدای شهرستان آباده در استان فارس است. این کتاب به همت مجید ایزدی گردآوری و به‌تازگی از سوی انتشارات فلاح راهی بازار نشر شده است.

یتیمی، انار و نوشابه، شانه‌ای برای گریه، اصحاب الحسین (ع)، پنهان از مادر، نامزدی، مای ایرانی هستیم، شصت پام، دست‌های آلوده، از خسرو شیرین، علمدار لشکر، روی ابرها، ترکش‌های یخ‌زده، روزهای پرالتهاب، رفاقت در کنار اروند، بذر و زمین، باران بدرقه راهت، گردان قمر بنی‌هاشم (ع)، دکل شناسایی،‌ اسارت، بنویس شهید، فرق شکافته، عروج روح و گمشده، برخی از سرفصل‌های بخش نخست کتاب است.

نویسنده در فصل دوم نیز روایت‌هایی از شهدای شهرستان آباده در دوران دفاع مقدس را در قالب سرفصل‌هایی همچون کاسب،‌ شاهد محشر، ‌شب پوست‌پرتقالی، کوه و عشق، شب سرد، زمین آتشین،‌ قرار در ساعت 5، بدرقه عطر یاس،‌ شانه‌ای برای عروج،‌ مهمان و حاج اکبر برمی‌گردد، گردآوری و تدوین کرده است.

در بخشی از دیباچه کتاب به قلم سردار احمد عبدالله‌زاده، می‌خوانیم: «ای خسرو شیرین، سال‌هاست که زمین به ماه بودنت نیاز دارد. سال‌هاست که کوه‌های کَنگُرک و گَرمک تو را بر بلندای خود صدا می‌زند. دشت عباس و زبیدات با نور تو روشنی می‌گیرند. اروند به یاد تو جاریست. انعکاس نورت را بارها و بارها، تا خلیج فارس همراهی می‌کند. شلمچه تو را می‌خواند، تا در افق خونینش تلألویی دوباره آغاز کنی. دوباره کانال ماهی آغوش به روی تو گشوده است. آه کانال ماهی... آه کانال ماهی... من چه می‌گویم... تمام سرزمین‌های مادی تو را با تمام وجود فریاد می‌کنند... ای بلندای عشق... ای ماه من... دشت دل من بیش از همه آنها، ماه تو را طلب می‌کند. آه ای خسرو شیرین من، تو ماه را بیشتر از همه دوست می‌داشتی و حالا ماه، هر شب تو را به یاد من می‌آورد. خواستم فراموشت کنم اما... این ماه با هیچ دستمالی از پنجره‌ها پاک نمی‌شود.»

نخستین چاپ کتاب «خسرو شیرین» در 183 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات فلاح به بازار نشر عرضه شده است. 

منبع: ایبنا