تبیان، دستیار زندگی

کاهش وزن با کدام رژیم؟

 تفاوت رژیم غذایی کم کالری با کم کربوهیدرات چیست

هدف اصلی رژیم کم کربوهیدرات، کنترل قند خون و کمک به بدن در تولید انسولین کمتر است. در نتیجه چربی برای تولید انرژی سوزانده شده و نهایتاً کاهش وزن روی خواهد داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه غذایی
بین دو رژیم غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات تفاوت‌هایی وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا ببینید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است.

رژیم کم کربوهیدرات

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات را در پیش می‌گیرند کربوهیدرات‌هایی مانند نان، برنج و سبزیجات نشاسته‌دار را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. در نتیجه رژیم‌های کم کربوهیدرات معمولاً پُرپروتئین بوده و شامل سبزیجات نشاسته‌دار و چربی‌های کمتری می‌شوند. هدف اصلی رژیم کم کربوهیدرات، کنترل قند خون و کمک به بدن در تولید انسولین کمتر است. در نتیجه چربی برای تولید انرژی سوزانده شده و نهایتاً کاهش وزن روی خواهد داد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات فقط روی مقدار کربوهیدرات خالص تمرکز دارند. در این نوع رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات بسیار محدود شده تا بدن از وضعیت استفاده از کربوهیدرات به عنوان سوخت، وارد وضعیت چربی سوزی شود


رژیم کم کالری

یک رژیم غذایی کم کالری، رژیمی کامل برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کرده و سالم‌تر شوند. از آنجایی که این رژیم‌ها، مقدار کالری دریافتی را محدود می‌کنند شما می‌توانید هر چه می‌خواهید بخورید و فقط باید مطمئن شوید که از میزان مجاز کالری دریافتی روزانه‌ی خود فراتر نروید.

در رژیم کم کالری چه چیزهایی می‌توانید بخورید؟

برخی از رژیم‌های کم کالری فقط روی کالری شماری تمرکز دارند و به شما اجازه می‌دهند هر چه دوست دارید بخورید. اما وقتی حواستان به شمارش کالری‌هاست باید مطمئن شوید هر چیزی که به دهان می‌گذارید سالم و مغذی باشد. کالری‌های روزانه‌ی خود را با پروتئین کم‌چرب، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، مغزها و محصولات لبنی بدون چربی تأمین کنید. از خوردن آبنبات و شیرینی و دسر و نوشابه‌ها خودداری کنید.

در رژیم کم کربوهیدرات چه چیزهایی می‌توانید بخورید؟

در رژیم کم کربوهیدرات شما می‌توانید ماهی، بوقلمون و مرغ، گوشت قرمز، مغزها، حبوبات، تخم مرغ، چربی‌ها و سبزیجات غیرنشاسته‌ای مصرف کنید. دست‌کم 12 تا 15 گرم از کربوهیدرات خالص روزانه‌ی شما باید مستقیماً از سبزیجات باشد.

فواید رژیم‌های کم کالری

* راحت‌تر پیگیری می‌شوند.
* برنامه‌های غذایی گوناگونی دارند.
* انواع و اقسام بیشتری از غذاها را می‌توانید مصرف کنید.

فواید رژیم‌های کم کربوهیدرات

* بسیار سیرکننده‌اند.
* رژیم کم کربوهیدرات غذاهایی را که در سایر رژیم‌ها محدود شده‌اند در خود دارد مانند کره

کالری شماری در رژیم کم کالری

در رژیم کم کالری شما باید آمار هر کالری که می‌خورید و می‌نوشید را داشته باشید. میزان کالری دریافتی برای حفظ وزن فعلی‌تان باید چیزی در حدود 30 برابر وزنتان باشد. یعنی یک فرد 70 کیلوگرمی برای این که وزنش همین مقدار بماند باید حدودا 2100 کالری دریافت کند. حال اگر بخواهید وزنتان کاهش یابد باید روزانه 500 کالری از این مقدار کمتر مصرف کنید تا به طور میانگین هفته‌ای نیک تا یک کیلوگرم از وزنتان کاسته شود.


کنترل مصرف کربوهیدرات در رژیم کم کربوهیدرات

رژیم‌های کم کربوهیدرات فقط روی مقدار کربوهیدرات خالص تمرکز دارند. در این نوع رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات بسیار محدود شده است تا بدن از وضعیت استفاده از کربوهیدرات به عنوان سوخت، وارد وضعیت چربی سوزی شود. زنان باید روزانه 1500 تا 1800 و مردان 1800 تا 2200 کالری مصرف کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.