تبیان، دستیار زندگی

درس های انتظار در سبک زندگی فاطمی(س)

حجت الاسلام عبداللهی با بیان اینکه مبارزات حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت بهترین درس برای منتظران است، گفت: امام زمان(عج) درباره ایشان فرموده اند: «روش دختر رسول خدا(ص) الگوی شایسته ای برای من است».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه زهرا
حجت الاسلام «احد عبداللهی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا (س) انجام شد، با اشاره به درس های سیره و سبک زندگی در مبارزه با دشمنان در مسیر دفاع از ولایت برای منتظران ظهور امام زمان (عج)، اظهار کرد: منتظران باید الگو و اسوه مقتدای خود امام زمان (عج) را بشناسند که در روایتی فرمودند: «وَفی اِبنَةِ رَسولِ الله لِی اُسوَةٌ حَسَنَةٌ. روش دختر رسول خدا(ص) الگوی شایسته ای برای من است»؛ لذا منتظران ظهور نیز می توانند با الگو گرفتن از حضرت زهرا(س)، گام های موثری را برای زمینه سازی ظهور بردارند.
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به محورهای الگوبخشِ سبک زندگی فاطمی برای منتظران، تصریح کرد: منتظران باید همچون حضرت زهرا(س) زمان شناس باشند و در برابر انحرافات عقیدتی، عملی و نظری دوران خود مبارزه و ایستادگی کنند، لذا مبارزات این بانوی مظلومه(س) در برابر ظلم و ستم ها، بیشترین درس را برای منتظران در دوران غیبت دارد.
عبداللهی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در برابر انحرافات مختلف زمان خود، به روشنگری برای جامعه و بصیرت بخشی به مردم پرداختند، ابراز کرد: ایشان از رکن اصلی اسلام یعنی «ولایت» دفاع کردند و حتی با پهلوی شکسته و پیکر رنجور خود برای این امر، راهی مسجد شدند و به دفاع از ولی خدا پرداختند و این بزرگترین درس برای منتظران در دوران غیبت است.

منتظران باید تا پای جان از ولایت دفاع کنند 

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه منتظران باید با الگوگیری از حضرت زهرا(س) تا پای جان از ولایت دفاع کنند و یک لحظه از حجت خداوند غافل نشوند، بیان کرد: حضرت زهرا (س) بعد از تمامی تلاش هایی که برای هدایت مردم و بازگرداندن ولایت به صاحب اصلی آن یعنی ولی خدا داشتند، اعلان بیزاری از دشمنان را نیز ملاک روشنگری های خود قرار داده بودند، لذا منتظران نیز باید با الگوگیری از ایشان در مسیر زمینه سازی ظهور، بیزاری از ظالمان و مستکبران را در دستور کار داشته باشند.

وی با بیان اینکه روایت «وَفی اِبنَةِ رَسولِ الله لِی اُسوَةٌ حَسَنَةٌ؛ روش دختر رسول خدا(ص) الگوی شایسته ای برای من است» برای منتظران در دوران غیبت قابل بهره برداری است، بیان کرد: خود امام زمان (عج) الگویی کامل برای منتظران هستند، اما در این روایت، به این دلیل که در دوران غیبت، عده ای ایجاد شبهه نکنند، بوضوح الگویی را برای خود و منتظران معرفی می کنند.

عبداللهی تاکید کرد: حضرت زهرا(س) بهترین نمونه برای افشای باطل هستند و در دفاع از جریان حق، بیشترین تلاش و کوشش را داشتند و در خطبه فدکیه خود برای بصیرت افزایی و روشنگری جامعه، تلاش بسیار کردند تا جایی که ایشان، مبارزه با فساد در بعدهای نظری و عملی را به بهترین شکل، به بشریت نشان دادند.

سبک زندگی اقتصادی حضرت زهرا(س) بهترین الگوی رفع مشکلات اقتصادی

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه سبک زندگی حضرت زهرا(س) در بُعد اقتصادی بهترین الگو برای رفع مشکلان فعلی جامعه است، تاکید کرد: انفاق و بخشش حضرت زهرا(س) بسیار زبانزد بود و هر فردی به درب منزل ایشان می آمد، دست خالی بر نمی گشت و امروز که برخی از افراد به جهت نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی در رنج هستند، باید ایشان را الگوی خود قرار داد و به کمک و دستگیری از دیگران پرداخت.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) حتی پیراهن شب عروسی خود، پرده منزل، طعام و قرص نان خود و خانواده شان را هم به نیازمندان اهدا می کردند که در پی این بخشش آیه شریفه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً؛ و به فقیر و یتیم و اسیرطعام می دهند، با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند» نازل شد.

عبداللهی با اشاره به اینکه امام باقر(ع) در وصف امام زمان (عج) می فرمایند: «ایشان بخشنده ای است که مال را به وفور می بخشد»، گفت: امام زمان (عج) در زمینه بخشندگی و انفاق هم از مادرشان الگو گرفته اند.

مبارزه با انحرافات اخلاقی و عقیدتی توسط امام زمان (عج)

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه امام زمان (عج) در زمینه مبارزه با انحرافات اخلاقی و عقیدتی نیز از مادر خود الگو می گیرند، ابراز کرد: ایشان در برابر بدعت ها و انحرافات به مبارزه خواهند پرداخت چنان که امام صادق(ع) می فرمایند: «لایَدَعُ بِدعةً اِلاّ اَزالَها وَ لاسُنَّةً اِلاّ اَقامها؛ حضرت، هیچ بدعت و ضلالتی باقی نمی‌گذارد مگر اینكه از بین می‌برد و هر سُنّت (و احکام از دست رفته) را از نو برپا خواهد داشت.» و در دعای ندبه نیز به همین ویژگی امام زمان (عج) اشاره شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: منتظران ظهور باید حضرت زهرا(س) را به عنوان الگو به صورت کامل بشناسند و به جامعه معرفی کنند تا جامعه ای منتظری تشکیل شود تا ان شاء الله ظهور را زمینه سازی و محقق کند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.