تبیان، دستیار زندگی

افزایش روزافزون قدرت جمهوری اسلامی

40 سال تحقیر ابرقدرت پوشالی

تقابل ایران و آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی ایران وجود داشته و اینک پس از گذشت چهل سال از عمر مبارزه ملت ایران، به اوج خود رسیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آمریکا
خبر تسخیر سفارت آمریکا در ایران از سوی دانشجویان پیرو خط امام(ره) در کمتر از چند ساعت تیتر یک رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد. سفارت آمریکا در ایران به مرکز جاسوسی و توطئه‌ای تبدیل‌شده بود که در  13 آبان سال 1358  تمامی کارکنان آن دستگیر و اسناد موجود در آن ثبت و ضبط شدند.

تسخیر لانه جاسوسی، آغاز دومینوی تحقیر آمریکا

هامیلتون جردن رئیس وقت کاخ سفید، که به‌شدت از این واقعه برآشفته بود، در خاطرات خود می‌نویسد: «مردم آمریکا تجمع کرده و شعار می‌دادند: ما نمی‌توانیم این تحقیر را تحمل‌کنیم.» از سوی دیگر آتش زدن نمادین رئیس‌جمهور آمریکا توسط دانشجویان در ۱۳ آبان همان سال نیز «جیمز ای بیل» سناتور ایالت تنسی آمریکا را وادار کرد تا در کتاب عقاب و شیر به روحیه دانشجویان ایرانی اشاره‌کرده و بنویسد: «مبارزان مدت‌ها پیش از ۴ نوامبر قصد حمله به سفارت را داشتند و این برنامه را وقتی به اجرا درآوردند که کلام و احساسات ضدآمریکایی در 3روز اول آن ماه به اوج خود رسیده بود.»
سفارت آمریکا
این آخرین بار نبود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آمریکا توسط ایرانی‌ها تحقیر شد، بلکه بارها در طول چهل سال گذشته شاهد این قبیل حقارت‌ها بودیم که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

شکست در صحرای طبس

در 4اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹، آمریکا باهدف آزاد کردن گروگان‌های خود از لانه جاسوسی عملیات «دلتا» یا «پنجه عقاب» را اجرا کرد. اما هنوز دقایقی از آغاز عملیات نگذشته بود که بالگردهای آمریکا هنگام عبور از صحرای طبس آتش گرفتند و ۸ تن از نظامیان آمریکایی به هلاکت رسیدند. جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت آمریکا، این شکست را به گردن طوفان شن انداخت.
طبس


نطق آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان ملل

در 31 شهریورماه سال 1366 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای شرکت در چهل و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرد. ایشان در نطق خود به انتقاد از سیاست‌های آمریکا به‌ویژه تجاوز  به کشتی باری ایران پرداخت.

وزیر امور خارجه وقت انگلیس این نطق را سراسر تحریک و تحقیر غرب توصیف کرده و جو کلارک وزیر امور خارجه کانادا نیز آن را ویران‌کننده خواند.
خامنه ای

کنترل پهپاد آمریکایی RQ170

در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ یک فروند هواپیمای فوق پیشرفته بدون سرنشین جاسوسی از نوع «آر کیو ۱۷۰ سنتینل» پس از تجاوز به خاک ایران، درحالی‌که مشغول جاسوسی از تأسیسات هسته‌ای بود، توسط نیروهای مسلح به زمین کشانده شد. رسانه‌های جهان به‌خصوص رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی فرود این هواپیما را یک افتضاح تاریخی خواندند.

رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۱ در یک اجلاس خبری گفت: «از ایران می‌خواهیم که هواپیمای بدون سرنشین را به آمریکا بازگرداند». هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: «با توجه به رفتار ایران، آمریکا امیدی به قبول درخواستش ندارد.»
پهپاد

فرود اجباری هواپیمای ناتو در ایران

در مهرماه سال 1393 هواپیمای ایساف ناتو در پوشش یک هواپیمای تجاری و با پرواز در ارتفاع 150 هزار کیلومتری از آسمان ایران، شناسایی و مجبور به فرود در خاک ایران شد. امیر فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، ایران از طریق سازمان ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) اعلام کرده‌ که هواپیماهای ناتو و هواپیماهای نظامی و فرا منطقه‌ای استکبار حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند. این هواپیما در افغانستان عملیات نظامی داشته و خود را ایساف ۰۴ معرفی کرد و بدون اجازه، قصد عبور از آسمان ایران را برای جابجایی بیش از 100 نظامی ناتو را داشت.
هواپیما

اخطار به هواپیمای جاسوسی SU2

در سال 1395 یک فروند هواپیمای جاسوسی SU2 ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا که از مبدأ افغانستان به پرواز درآمده بود و قصد عبور از آسمان ایران را داشت، با اخطار پدافند هوایی ارتش ایران، منطقه را ترک کرد. پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این دومین‌بار در 2 سال گذشته است که ایران موفق به شناسایی این هواپیماها می‌شود.

تصویربرداری پهپاد ایرانی از ناو آمریکایی

در سال 1394 یک پهپاد و یک فروند زیردریایی ایران به نام «غدیر» از ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا عکس گرفتند. خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایر رسانه‌های غربی در ابتدا خبر را تائید نکردند اما بعدازآن که رسانه‌های جهان تصاویر آن را منتشر کردند که به‌وضوح شمار هواپیماهای مستقر بر عرشه ناو هواپیمابر امریکایی را نشان می‌داد، مقامات آمریکایی سعی کردند تا این تصویربرداری را به ماه‌های قبل مرتبط کنند. «کوین استفنز» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، با فاکس نیوز مصاحبه کرد و گفت: من در موقعیتی نیستم که تأیید کنم ویدئوی ایرانی‌ها و یا اتفاقاتی که در رسانه‌های ایران منعکس‌شده، به همان (قضیه) 12 ژانویه مربوط می‌شود یا نه.

استفنز ادامه داد: «این پهپاد ابتدا در نزدیکی ناو فرانسوی «شارل دوگل» پرواز کرده و سپس بالای سر ناو هواپیمابر «هری ترومن» رسیده؛ این افسر آمریکایی در توجیه علت عدم واکنش به حضور این پرنده نظامی، گفته که خطری برای ما نداشت و ناو درگیر فرود یا بر خواستن هواپیمایی نبوده است. اما این اتفاق به دنیا نشان داد که قدرت ایران در زمینه جنگ الکترونیک بسیار پیشرفته است و توانایی مقابله جدی با انواع تهدیدات را دارد.»

بازداشت تفنگداران آمریکایی

در 22 دی‌ماه سال 1394 دو شناور رزمی آمریکا، حامل ۱۰ ملوان آمریکایی به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای یگان دریایی سپاه در محدوده جزیره فارسی در خلیج‌فارس بازداشت شدند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، در واکنش به اقدام ایران گفت: «این مسئله نشانگر آن است که ایرانی‌ها دوست ندارند به رهبران آمریکا احترام بگذارند. از سوی دیگر سایر نامزدهای جمهوری‌خواه نیز گفتند: ایران با بازداشت نظامیان آمریکایی واشنگتن را تحقیر کرد.»

توقیف کشتی آمریکایی حامل محموله نظامی

فروردین سال 97 یک کشتی آمریکایی توسط سپاه در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. این حرکت نیروی دریایی ایران به دنیا نشان داد که قادر به حراست از آب‌های سرزمینی و حفظ امنیت خلیج فارس است و حضور نیروهای بیگانه در منطقه بسیار تنش زا است.


خروج آمریکا از سوریه

گرچه آمریکا ادعا می‌کند که برای مبارزه با داعش در سوریه حضور داشته و اینک با پایان یافتن حکومت داعش زمان برگشت نظامیان به کشور فرارسیده، اما واقعیت این است که نقشه آمریکا برای تغییر خاورمیانه جدید، ناکام مانده و بشار اسد همچنان در قدرت است. حالا باید تغییر تاکتیک بدهد و یا جبهه جدیدی را برای سربازانش تدارک ببیند و همه این‌ها به معنای پیروزی ایران در قلب سوریه است.

شکست سیاسی در عراق

پس از حمایت حیدر العبادی از تحریم‌های جدید آمریکا در مردادماه سال 1397، گروه‌های شیعی او را کنار زدند. آمریکا که مایل بود تا العبادی دوباره بر سرکار بیاید تا ادامه‌دهنده سیاست‌های آن در عراق باشد، ناکام ماند. تشکیل دولت جدید عراق در مهرماه سال 97 و اتخاذ مواضع هوشیارانه نخست‌وزیر جدید آن و عدم‌حمایت از تحریم‌های ایران، نشان داد که آن‌ها هم به آمریکا اعتماد ندارند.

پس از مدتی در دی‌ماه 97ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی که ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کرده، به‌صورت مخفیانه با هواپیمایی که چراغ‌های آن خاموش و پنجره‌های آن بسته‌شده است، به عراق سفر کند. در این میان هیچ‌یک از مقام‌های عراقی هم او را نپذیرفتند و ورود بی‌خبر ترامپ به کشورشان را توهین تلقی کردند.

این در حالی بود که چند روز بعد وزیر امور خارجه ایران به همراه هیئت همراه خود به‌طور رسمی و با استقبال گرم عراقی‌ها به آن کشور سفر کردند.