تبیان، دستیار زندگی

چرا مجبور کردن کودکان به بوسیدن دیگران کار اشتباهی است؟

شاید با دیدن عنوان این مطلب تصور کنید منظور ما این باشد که کودک خود را نباید مجبور به ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ، نشستن روی پای آن‌ها کنید و اجازه ندهید که عمه و خاله‌هایش او را در آغوش بگیرند و مواردی از این قبیل، اما چنین نیست. شما نباید کودک خود را از ارتباط با دیگران به خصوص فامیل درجه یکش منع کنید. در واقع این مطلب درباره این است که باید به احساسات و غرایز کودکان احترام بگذارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بوسیدن، کودکان، غرایز، خلق و خو، تجاوز، احساس بد، احساسات،والدین، آموزش جنسی، خانواده ایرانی، تربیت کودک
گاهی بزرگسالان این غریزه و احساس را در کودکان نادیده گرفته و آن‌ها را مجبور به بوسیدن پدربزرگ و مادربزرگ می‌کنند. گاهی کودکان دوست ندارند با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خانوادگی ارتباط برقرار کنند و از این ارتباط احساس خوبی ندارند. بنا به دلایلی گاهی کودکان از بوسیدن یا بقل شدن توسط دوستان یا خویشاوندان سرباز می‌زنند اما والدین کودک با نادیده گرفتن احساس بدش او را مجبور به این کار می‌کنند و دلیلی که برای این کار دارند جلوگیری از ناراحت شدن و برخورد بد کودکشان با اقوام و آشنایان است.
برای والدین این چنینی، در مجبور کردن کودک به بوسیدن دیگران تنها چیزی که اهمیت دارد این است که کودکی خوش برخورد داشته باشند و باعث ناراحتی دیگران نشوند.
گاهی این که به کودکتان اجازه ندهید احساس بد خود را بیان کند و حق بیان احساسش را نداشته باشد و نتواند احساسش را از تماس با فردی بگوید حتی اگر این تماس بوسیدن پدربزرگ و مادربزرگ باشد، باعث می‌شود کودک شما به گونه‌ای بزرگ شود که حس کند هیچ حقی نسبت به بدن خود ندارد و قدرت نه گفتن در آینده را نداشته باشد.
بزرگ شدن کودک با چینین خلق و خویی باعث می‌شود در صورت بروز حوادث بد مانند تجاوز یا لمس بد از طرف سایرین توانایی گفتن آن را نداشته باشد و اجازه دهد دیگران به بدنش دست بزنند.  راه‌های زیادی برای درک بهتر احساسات کودکان وجود دارد که به شما یاد می‌دهد چطور به کودکتان آموزش دهید احساسات بد و منفی خود را بیان کند و قدرت نه گفتن داشته باشد.

درک احساسات کودکان

برای درک بهتر احساسات کودکتان گاهی خودتان را در موقعیت او قرار دهید و از این که دوست ندارید کسی شما را ببوسد یا در آغوش بگیرد و اگر کسی شما را مجبور به این کار کند و بر خلاف میلتان این کار را انجام دهد چه احساسی خواهید داشت. درست است که به عنوان یک فرد بالغ نحوه آنالیز موقعیت‌ها با کودکان متفاوت است اما احساس بد در همه ما یکسان است و گاهی دوست نداریم توسط کسی که حتی نزدیک‌ترین فرد زندگی ما است در آغوش گرفته یا حتی بوسیده شویم.
بنابراین اگر کودکتان از بوسیدن پدربزرگ و مادربزرگ خودداری کرد به هیچ وجه برای ناراحت نکردن مادر و پدرتان او را مجبور به این کار نکنید.
به عقیده پیتر ساندرز سرپرست انجمن افرادی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، به هیچ وجه نباید کودکان خود را زمانی که احساس خوبی نسبت به کسی ندارند مجبور به لمس شدن از طرف شخص مقابل کنند. کودکان غریزه‌ای بسیار قوی و روحی بسیار حساس دارند و با مجبور کردن آن‌ها به کاری که دوست ندارند به خصوص لمس شدن از طرف سایرین باعث ضربه زدن به روح و جسم کودک خود خواهید شد.
درصد بسیار زیادی از افرادی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند کسانی بودند که در کودکی و سنین زیر پنج سال تجربه چنین احساسات و مجبور شدن به کاری که دوست نداشتند توسط والدینشان داشته‌اند.
به عقیده ساندرز، این که شما کودک خود را مجبور به بوسیدن پدربزرگ و مادربزرگ می‌کنید یا حتی او را مجبور می‌کنید دیگران را در آغوش بگیرد با کارهای روزمره مانند مجبور کردن او برای مسواک زدن و غذا خوردن بسیار متفاوت است.
مجبور کردن کودک به بوسیدن فردی که دوست ندارد باعث ضربه زدن به احساسات و روح او می‌شود. این اجبار درباره رد کردن و نقض تعریف حد و حدود و مرزهای روحی و احساسی کودکتان است و زمانی که او را مجبور به بوسیدن و در آغوش گرفتن کسی می‌کنید که دوست ندارد، مرزهای احساسی او را در هم شکسته‌اید و باعث خواهید شد نتواند تشخیص دهد چه چیزی درباره بدنشان درست یا غلط است و لمس بدنشان توسط دیگران در آینده برایشان مسئله مهمی نخواهد بود.
کودک شما ممکن است یک روز از بوسیدن پدربزرگ و مادربزرگ امتناع کند و روز دیگر عاشق پدربزرگ و مادربزرگش باشد اما گاهی اوقات کودکان درباره شخصی از خویشاوندان یا دوستان خانوادگی غریزه‌ای بسیار قوی دارند و اصلا دوست ندارد آن شخص به آن‌ها دست بزند. ممکن است چیزی از او دیده باشند یا با یک بار اجازه دادن بوسیده شدن از طرف مقابل رفتار ناشایست و احساس بدی به آن‌ها دست داده باشد. رفتار کودک شما می‌تواند بین این دو متغیر باشد.
اگر فرد مقابل که شخصی بالغ است و از این که کودکتان او را نبوسیده یا در آغوش نگرفته و اجازه نداده به او دست بزند، ناراحت شود این مشکل او خواهد بود نه مشکل کودکتان که رضایت او را جلب کند. بهتر است آن بزرگسال با احساسات خود مقابله کند و با مقصر جلوه دادن کودک باعث نشود که والدین او شرمنده شوند. هرچند که شرمندگی برای والدینی که کودک خود را با قدرت نه گفتن بزرگ کرده‌اند معنی ندارد.

نتیجه گیری در مورد مجبور کردن کودک به بوسیدن

شما به عنوان والدین کودک هرگز نباید اجازه دهید کودکتان در موقعیتی ناخوشایند حتی اگر بوسیدن پدربزرگ و مادربزگ باشد قرار گیرد. کودک شما همانند یک انسان دارای احساسات و غریزه‌ای است که باید به آن احترام بگذارید.
شما به عنوان والدینی دلسوز و حامی باید به کودک خود آموزش‌های جنسی لازم را بدهید و به او بگویید اشکالی ندارد اگر از احساسات بد خود صحبت کند. در بسیاری از موارد مشاهده شده کودکان توسط خویشاوندان بسیار نزدیک یا دوستان خانوادگی مورد آزار و اذیت جنسی و لمس نامناسب قرار گرفته‌اند و تبدیل به قربانیانی شده‌اند که از ترس مجازات و سرزنش شدن و طرد شدن از جانب دیگران سالیان سال نتوانند از این موضوع صحبت کنند و زمانی که جرات صحبت کردن پیدا کردند، از طرف دیگران متهم به دروغگویی و اتهام به آن شخص می‌شوند.
کودکان روحی بسیار حساس دارند و تربیت جنسی آن‌ها بسیار اهمیت دارد باید به کودک نواحی ممنوع را آموزش دهید و به او بگویید هرگز اجازه ندهد هیچکس حتی اقوام نزدیک به آن نواحی دست بزند و اگر چنین شد حتما به مادر یا پدر خود اطلاع دهد. کودکتان را شجاع بزرگ کنید و به او قدرت نه گفتن را آموزش دهید. احترام به نظر کودکتان درباره احساسش باعث می‌شود انسانی ارزشمند با روحیه قوی باشد.
منبع : کودکت 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.