تبیان، دستیار زندگی

تعداد گوشی‌های فروخته‌شده در جهان

برآوردها نشان می‌دهد، تعداد موبایل‌های هوشمند فروخته‌شده در جهان در سال 2018، در مقایسه با سال 2017 اندکی کمتر خواهد بود و این اولین کاهش فروش سالانه در این صنعت محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوش مصنوعی
اگرچه این خبر برای سرمایه‌گذارانی که به رشد مداوم این صنعت امیدوار بودند، خوشایند نیست، اما اسمارت‌فون‌ها که موفق به جهانی کردن ارتباطات شده‌اند، همچنان در حوزه تکنولوژی، موفق‌ترین و مهم‌ترین اختراع بشر محسوب می‌شوند.

زمانی که کمپانی اپل برآورد خود از درآمد این شرکت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ را به دلیل کاهش فروش غیرمنتظره محصولاتش کاهش داد، بازارها متلاطم شدند. قیمت سهام این شرکت که ماه‌ها روند نزولی به خود گرفته بود، در سوم ژانویه و پس از انتشار این خبر، ۱۰ درصد دیگر هم کاهش یافت. به دنبال آن سهام شرکت‌های تامین‌کننده قطعات اپل هم سقوط کرد. هفته گذشته، سامسونگ، بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان به لحاظ حجم تولید، که قطعات خود را به دیگر تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌‌ هم می‌فروشد، اعلام کرد که فروش این کمپانی در سه ماهه اخیر ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است.

بر اساس برآورد تحلیل‌گران، تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در جهان در سال ۲۰۱۸، در مقایسه با سال ۲۰۱۷ اندکی کمتر خواهد بود و این اولین کاهش فروش سالانه در این صنعت محسوب می‌شود. اگرچه این اخبار برای سرمایه‌گذارانی که به رشد مداوم این صنعت امیدوار بودند، خبر خوبی نیست، اما به عقیده نویسنده اسمارت‌فون‌ها در حوزه تکنولوژی همچنان مهم‌ترین اختراع برای بشریت محسوب می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این است که موبایل‌های هوشمند نوآوری‌های بیشتری را در زمینه‌های دیگر پشتیبانی می‌کنند. آنها قابلیت‌هایی چون پرداخت‌های موبایلی، کنترل لوازم خانگی هوشمند از طریق موبایل، استفاده از سامانه‌های تاکسی آنلاین به ارمغان می‌آورد که پیشرفت‌های قابل توجهی برای بشر محسوب می‌شود.



اپل علی‌رغم سهم کوچکش از بازار (۱۳ درصد کاربران گوشی‌های هوشمند) تقریبا تمام سود این صنعت را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر، متوسط فروش سالانه موبایل‌های هوشمند در جهان ۱٫۴ میلیارد دستگاه است. از ۵٫۵ میلیارد نفر جمعیت جهان حدود چهار میلیون نفر دست‌کم یک موبایل هوشمند دارند. طی یک دهه گذشته اسمارت‌فون‌ها به موفق‌ترین محصول مصرفی در جهان تبدیل شده‌اند. به این ترتیب، فروش اسمارت‌فون‌ها به اوج خود رسیده و به زودی این روند متوقف می‌شود.

به طور قطع، موبایل‌های هوشمند میلیاردها نفر را به اینترنت متصل می‌کنند و سرویس‌ها و اطلاعات فراوانی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. از مهم‌ترین مزایای آنها این است که بازارها را کارآمدتر می‌کنند، زیر‌ساخت‌های ضعیف در کشورهای در حال توسعه را جبران می‌کنند و به رشد کشورها سرعت می‌بخشند. اگرچه اتلاف وقت با موبایل و اینترنت و انتشار اطلاعات و اخبار نادرست از جمله ایراداتی است که معمولا از آن صحبت می‌شود، با این حال، منفعت‌های موبایل هوشمند از معایبش بیشتر است. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که موبایل‌های هوشمند این قابلیت را دارند که موثرترین ابزار توسعه در طول تاریخ باشند.

به این ترتیب، آهسته شدن رشد فروش در این صنعت نتیجه اشباع بازار است و نباید ناامیدکننده باشد. پس از یک دهه رشد سریع، دیگر فضای کمتری برای فروش محصولات به خریدارانی وجود دارد که می‌خواهند برای اولین بار موبایل هوشمند بخرند. این روند بیش از هر کمپانی دیگری به اپل آسیب می‌رساند. چرا که علی‌رغم سهم کوچکش از بازار (۱۳ درصد کاربران گوشی‌های هوشمند) تقریبا تمام سود این صنعت را به خود اختصاص داده است.

اگر متوسط سالانه فروش گوشی ۱٫۴ میلیارد دستگاه در جهان باشد، این بدان معناست که ۲٫۸ میلیارد کاربر دیگر در جهان، احتمالا هر دو سال یک بار یا ۴٫۲ میلیارد کاربر در جهان هر سه سار یک بار موبایل‌های خود را تعویض می‌کنند. از آنجا که به مدل‌های جدید اسمارت‌فون‌ها تنها تغییرات و قابلیت‌هایی جزئی افزوده می‌شود، چرخه جایگزین کردن مدل‎های قبلی با جدید همچون گذشته با سرعت رخ نمی‌دهد و بیشتر طول می‌کشد. بسیاری از کابران ترجیح می‌دهند، موبایل‌های خود را بیش از سه سال استفاده کنند. برخی موبایل‌های خود را تعمیر می‌کنند و برخی هم آنها را به کاربران دیگری می‌سپرند.

علی‌رغم کاهش فروش و فواصل طولانی‌مدت میان ایجاد قابلیت‌ها در مدل‌های جدید، هنوز نفوذ موبایل‌های هوشمند در حال افزایش است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا نوآوری در این صنعت رو به افول است؟ جواب نویسنده گزارش منفی است. آخرین مدل‌های اسمارت‌فون‌ها، با استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها نظیر هوش مصنوعی، قابلیت‌های مهمی نظیر اسکنرهای سه‌بعدی تشخیص چهره و دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی دارند. با این حال شاید، آنها در برابر فناوری‌های بزرگ‌تری چون خودروهای بدون راننده و لوازم خانگی هوشمند، چندان شگفت‌انگیز نباشند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که پدیده‌ای چون موبایل هوشمند دیگر به این زودی رخ نخواهد داد.
اما نکته حائز اهمیت این است که موبایل‌های هوشمند نوآوری‌های بیشتری را در زمینه‌های دیگر پشتیبانی می‌کنند. آنها قابلیت‌هایی چون پرداخت‌های موبایلی، کنترل لوازم خانگی هوشمند از طریق موبایل، استفاده از سامانه‌های تاکسی  آنلاین به ارمغان می‌آورد که پیشرفت‌های قابل توجهی برای بشر محسوب می‌شود.

اگرچه فناوری‌های جدید از جمله کامپیوترهای کوچک، گجت‌های پوشیدنی از ساعت‌های هوشمند تا هدست‌های واقعیت‌افزوده از محصولات مهم محسوب می‌شوند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که پدیده‌ای چون موبایل هوشمند دیگر به این زودی رخ نخواهد داد. کاهش فروش گوشی‌های هوشمند اگرچه خبر خوبی برای این صنعت نیست اما نباید فراموش کرد که اسمارت‌فون‌ها موفق شدند ارتباطات و محاسبات را برای بشر جهانی کنند.
منبع: تجارت نیوز