تبیان، دستیار زندگی

«لحظه شماری برای پایان نکبت‌ها» در تبیان منتشر شد

بخش سیاست وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در مقاله ای به بررسی روند اشغال هفتاد ساله قدس شریف توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غزه
به گزارش روابط عمومی، اکنون با گذشت ۷ دهه از آغاز اشغالگری صهیونیست‌ها، این رژیم قادر به مهار گروه‌های مقاومت اسلامی در غزه نیست به گونه‌ای که آخرین رویارویی یک روزه این دو دولت بنیامین نتانیاهو را تا آستانه سقوط پیش برد؛ تمام این پیروزی‌ها در حالی است که از آخرین پیروزی یک ارتش عربی در مقابل اسرائیل نزدیک به ۴ دهه می‌گذرد.
به همین منظور، مصطفی ساجدی با انتشار گفته های سیاوش فلاح‌پور؛ کارشناس مسائل جهان عرب، در خصوص آخرین وضعیت سرزمین های اشغالی، در بخشی از متن این مقاله آورده است: «حسن حنفی، فیلسوف معاصر مصری شکست تاریخی عرب‌ها در مقابل اسرائیل در سال 1967 را نقطه آغاز بسیاری از جریانات فکری در جهان عرب و اسلام به شمار می‌آورد. بدون شک جریان‌های فکری و تاریخی مولود پرسش‌های انسان هستند، پرسش‌هایی که خود زاییده شکست‌ها و ناکامی‌ها به شمار می‌روند. از این بابت می‌توان با حسن حنفی همسخن بود. تجربه شکست یکی از عمیق‌ترین تجاربی است که هر انسان، گروه یا فراتر از آن تمدنی ممکن است در طول حیات تاریخی خود با آن مواجه شود. شکست‌ها علاوه بر تحمیل تجاربی سخت بر انسان‌، او را وادار به پرسش از علل شکست می‌کنند و دقیقا در اینجاست که تفکر آغاز می‌شود.
جهان عرب به پشتوانه غرور تاریخی برآمده از نگاه ملی-نژادی به جهان و با تکیه بر تجربه پیروزی مصر برحمله سه‌گانه فرانسه، انگلیس و اسرائیل به ناگاه با ضربه‌ای تاریخی روبرو شد. نیروهای نظامی بیش از 10 کشور عربی به همراه ارتش غول‌پیکر مصر و رهبری سیاستمدار بزرگی همچون جمال عبدالناصر ظرف کمتر از 6 روز در هم کوبیده شد و شکست خورد. بهانه‌های تاریخی برای توجیه این شکست بی شمارند، چنانکنه برای هر ناکامی دیگری در طول تاریخ همواره بهانه‌ها در دسترس هستند. اما ناخودآگاه ملت‌ها همواره از بهانه‌ها فراتر می‌رود و سعی می‌کند به هر شکل ممکن با واقعیت روبرو شده تا راهی برای نجات بیابد.
اینک تجربه مقابله با اشغالگری و استعمار با تکیه بر ملی‌گرایی نژادی بعثی به پایان رسیده بود، ملت‌هایی که باری دیگر برای رویارویی با تجاوز تاریخی غرب علیه حقوق، هویت و سرزمین خود به پاخواسته بودند شکست خوردند.»
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «لحظه شماری برای پایان نکبت‌ها» را در بخش سیاست وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، مشاهده کنند.