تبیان، دستیار زندگی

پژوهش‌های مربوط به حیات فرازمینی

تحقیقات مختلفی در سراسر دنیا صورت گرفته و می گیرد که همه آنها بر موضوع حیات فرازمینی متمرکز هستند. اما این تحقیقات پراکنده بوده و نیازم به یک پایگاه داده جدید برای تمرکز نتایج آنها احساس می شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرازمینی ها
باز هم همان دل‌مشغولی جذاب، فریبنده و در عین حال ترسناک بشر؛ آیا تمدن ها و حیات فرازمینی وجود دارد یا خیر؟ این سوال منشا تحقیقات بسیاری بوده است که باید نتایج آنها در یک جا جمع آوری می شد تا پژوهش در این حوزه را نظم می بخشید.

در سراسر دنیا به یقین تحقیقات بسیاری در جریان بوده و هست که به موضوع تمدن ها و حیات فرازمینی می پردازند. این تحقیقات پراکنده بوده و دسترسی به همه آنها به صورت یکجا وجود نداشته است. در واقع تحقیقات مربوط به تمدن ها و حیات فرازمینی فاقد یک دیتابیس یا پایگاه داده خاص بوده است و همین موضوع می توانست پژوهش در این خصوص را با چالش های متعددی همراه سازد.

 

ستی و راه اندازی پایگاه داده حیات فرازمینی

دست کم تاکنون هزاران مورد از این سیارات توسط تلسکوپ فضایی کپلر مشاهده شده است که برخی از آنها دارای فاصله ای مناسب با ستاره میزان بوده و امکان میزبانی حیات را دارا هستند.

انجام تحقیق و نیز تداوم پژوهش های متعدد در سراسر دنیا در خصوص تمدنها و حیات فرازمینی باعث شد تا انستیتوی تحقیق برای هوش فرازمینی، موسوم به ستی  (SETI) روشی را ابداع کند تا با استفاده از آن محققان بتوانند نتایج تمامی پژوهش ها در این خصوص را یک جا در دسترس داشته باشند.

این انستیتو توسعه یک ابزار شبکه ای جدید را بر عهده گرفته که به تکنوسرچ موسوم است و در واقع یک پایگاه داده محسوب می شود. این پایگاه داده را می توان به صورت آنلاین و به آدرس https://technosearch.seti.org/ مشاهده کرد.

نماینده ستی در زمان رونمایی از این دیتابیس اعلام کرد که تمامی کارکنان ستی قول همکاری داده اند تا دیتاهای تکنوسرچ را همواره بره وز نگه دارند و در جهت توسعه هر چه بیشتر آن تلاش کنند.

تکنوسرچ باید تمامی دیتاهای مربوط به نتایج پژوهش هایی که به حیات فرازمینی می پردازند را داشته باشد. این پایگاه داده را می توان آرشیو تاریخی تحقیقات مربوط به حیات فرازمینی تلقی کرد. بسیاری از نتایج پژوهش های مختلف در خصوص حیات فرازمینی در کنفرانس های مختلف و یا در ژورنال های متعدد سراسر جهان منتشر شده و دسترس همزمان به همه آنها ممکن نبود. حال ستی با این پایگاه داده می تواند این مشکل را حل کند.

این پایگاه داده در همکاری با انترن های آر ای یو (REU) راه اندازی شده است که تحت مدیریت جیسون رایت فعالیت می کنند. رایت یک پژوهشگر حوزه سیارات فراخورشیدی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است.


تکنوسرچ در آینده به یکی از مهمترین و مفید ترین ابزارها برای ستاره شناسان تبدیل خواهد شد. همچنین افراد تازه وارد و علاقمند به حوزه حیات فرازمینی می توانند با دسترسی آسان به داده های این پایگاه از اتلاف وقت خود جلوگیری کرده و سوار بر این اطلاعات تحقیقات خود را کامل کنند.

اگر چنین پایگاه داده ای فراهم نمی شد افرادی علاقمندی که تازه به این حوزه ورود می کردند نمی دانستند که باید از کجا شروع کنند، زیرا مرکزی برای دیتاهای قبلی وجود نداشت و این احتمال می رفت که آنها به دوباره کاری تحقیقات گذشته بپردازند. پایگاه داده تکنوسرچ فعالیت خود را در روز نهم ژانویه سال جاری و در جریان نشست انجمن ستاره شناسی آمریکا آغاز نمود.


حیات فرازمینی معمای لاینحل کیهانی

حیات فرازمینی از جمله معماهای کیهانی است که انسان را برای سالیان متمادی به خود مشغول نموده است. از آنجا که علم ثابت کرده حیات روی کره زمین از سیارات دیگر به سیاره زمین منتقل شده، ستاره شناسان این احتمال را قوی می دانند که گونه های دیگری از حیات فرازمینی در سیارات دیگر در جریان باشد.

منجمان و پژوهشگران اخیرا به سیارات فراخورشیدی علاقمند شده اند. آنها سیاراتی هستند که به دور ستاره های دیگری و در داخل منظومه هایی غیر از منظومه شمسی در چرخش هستند. کشف و مشاهده شرایط سیارات فرازمینی تبدیل به یکی از اهداف مهم ستاره شناسان شده است، زیرا تعداد بسیاری از این سیارات فراخورشیدی هستند که در اطراف منظومه ما پراکنده بوده و هر یک شرایط مناسبی برای میزبانی حیات بر روی خود را دارا می باشند.

دست کم تاکنون هزاران مورد از این سیارات توسط تلسکوپ فضایی کپلر مشاهده شده است که برخی از آنها دارای فاصله ای مناسب با ستاره میزان بوده و امکان میزبانی حیات را دارا هستند. به هر حال تحقیقات در خصوص حیات فرازمینی در سراسر دنیا ادامه دارد و راه اندازی یک پایگاه داده می تواند در این زمینه به پژوهشگران و محققان جوان بسیار کمک کند.
منبع: گجت نیوز