تبیان، دستیار زندگی

بیست و نهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و نهم دی 1397 هجری خورشیدی، دوازدهم جمادی الاول 1440 هجری قمری، نوزدهم ژانویه 2019 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
29 دی 1363
آیت ‏الله سید احمد خوانساری مرجع و عالم بزرگ در 90 سالگی درگذشت، وی آثار ارزشمندی مانند شرح مختصر نافع و حاشیه بر عروة الوثقی و العقاید حقه از خود به یادگار گذاشته است.

29 دی 1357
راهپیمایی باشکوه و آرام ملت ایران به مناسبت اربعین حسینی(ع) در حمایت از امام خمینی در سراسر کشور برگزار شد.

29 دی 1357
نزدیک به دو میلیون تن در راهپیمایی روز اربعین در تهران شرکت کردند، بنا به گزارش خبرنگاران در این تظاهرات اثری از نیروهای پلیس و ارتش در مسیر تظاهر کنندگان نبود.

29 دی 1357
شرکت کنندگان در راهپیمایی روز اربعین در قطعنامه ای ضمن اعلام غیر قانونی بودن سلطنت، خواستار خلع شاه، برقراری حکومت جمهوری اسلامی، تشکیل شورای انقلاب اسلامی، برکناری دولت بختیار، پیوستن قوای نظامی به ملت، برقراری روابط حسنه با همه ملت ها، استعفای وکلای دو مجلس و اعضای شورای سلطنت شدند.

29 دی 1357
امام خمینی در گفت و گو با رسانه ها، راهپیمایی مردم ایران را به مثابه یک همه پرسی درباره ی تشکیل نظام جمهوری اسلامی قلمداد کردند.

29 دی 1357
گروهی مسلح به سلاح های گرم و چماق در منطقه یزدان شهر در تظاهرات گسترده مردم نجف آباد به آنها حمله کردند و در این حمله، تعدادی از هموطنان شهید و زخمی شدند.

29 دی 1357
ارتشبد قره باغی رئیس ستاد ارتش درباره وضعیت موجود ارتش گفت: در فرماندهی ستاد، اثرات بی ایمانی، بلاتکلیفی و علاقه نداشتن به کارهای روزمره به وضوح مشهود است و فرار روزافزون افسران و سربازان و افزایش آمار غایبین نشانه این امر است.

29 دی 1356
بازار تهران در اعتراض به انتشار مقاله ی توهین آمیز در روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی بسته شد.

29 دی 1356
دولت آمریکا با تمدید موافقتنامه مربوط به خدمت ماموران نظامی آمریکا در ایران، به مدت یک سال از یکم فروردین 1357 موافقت کرد.

29 دی 1348
دولت عراق سرانجام پس از پنج ماه ممانعت از انتشار پیام امام خمینی(ره) درباره لزوم پرداخت زکات و صدقات به مبارزین فلسطینی، اجازه داد این فتوا در نشریه حزب دمکرات منتشر شود.

29 دی 1331
آیت ‏الله سید محمد حجت کوه‏ کمره‏ای فقیه و مرجع عالیقدر در 60 سالگی درگذشت.

29 دی 1324
دولت ایران در اعتراض به دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد. در جریان جنگ دوم جهانی با وجود اعلام بیطرفی ایران در جنگ، 2 دولت شوروی و انگلیس مناطق شمالی و جنوبی ایران را به اشغال خود درآوردند که آثار و پیامدهای بسیاری را برای کشورمان درپی داشت.

29 دی 1303
کارشناسان آلمانی به دولت پیشنهاد کردند برای توسعه کشاورزی ایران ماشین های لازمه را نیز برای زراعت و فلاحت وارد ایران نمایند.

29 دی 1300
احمدشاه با صدور فرمانی به مشیرالدوله مقام رئیس الوزرایی داد.

29 دی 1300
اوکلندگدس سفیر انگلیس در آمریکا با اصرار از وزارت امور خارجه انگلیس خواست به توسعه همکاری انگلیس و آمریکا در شمال ایران ادامه دهد. زیرا رویارویی با شرکت استاندارد اویل در ترتیب دادن و تداوم تبلیغات خصمانه، دشوار و از لحاظ روابط انگلیس با آمریکا خطرناک است.