تبیان، دستیار زندگی

قلعه دزک

قلعه دزک در جنوب شرقی روستای دزک قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشکوهی ساخته شده است. طبقه اول دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می­شود. در طرفین هشتی چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دو ایوان دیگر رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
قلعه دزک

طبقه دوم که از ایوان­های شمالی طرفین هشتی به آن راه می­یابند، ابتدا از راه پله­ها وارد محوطه­ای بزرگ به نام حوضخانه می­شود که در وسط آن یک سالن بزرگگ به نام سفره­خانه وجود دارد و اتاق آینه در جوار آن قرار گرفته است.

سفره ­خانه این سالن دارای تزئینات گچبری و نقاشی زیبایی است. اشکال مختلف از قبیل ملائکه به عنوان مظهر پاکی و کله شیر که حاکی از قدرت و دلاوری است و مناظر زیبا از شکار و گچبری­های گل و بوته در حاشیه­­­های بزرگ و کوچک آن است.
قلعه دزک

سقف آن چوبی و به شکل قاب­بندی است و دارای در و پنجره­های سیم کوبی شده است. در کنار سفره­خانه اتاقی به نام آینه­خانه قرار دارد که به صورت باشکوهی تزئین شده است. این اتاق تقلید از سبک اروپایی است و شباهت زیادی به اتاق آینه قصرهای ایتالیا دارد که در حال حاضر قسمت­هایی از آینه­های آن فرو ریخته است. در قسمت شمال این بنا ساختمان اندرونی وجود داشت که به طور کلی از بین رفته و از مجموع چهار برج این بنا نیز تنها دو برج باقی مانده است.
قلعه دزک

جلوی این اتاق­ها را ایوانی با ستون­ها سنگی در بر گرفته کهبه صورت زیبایی حجاری و تزئین شده است. طبقه دوم خراب شده و آثاری از آن باقی نمانده است. کلیه اشیای تزیینی آن از قبیل آینه­های قدی و قاب­های منب­کاری شده را از سقف­ها کنده و به یغما برده­اند.

منبع: سیری در ایران