تبیان، دستیار زندگی

طراحی و ساخت افشانه التیام دهنده سوختگی ناشی از اسید با استفاده از منابع طب سنتی

به منظور درمان سوختگی در مرحله اول باید درجه آن تشخیص داده شود و با توجه به آن دارو تجویز شود. درجه سوختگی می تواند با توجه به عمق سوختگی در بازه یک تا چهار قرار گیرد. در سوختگی نوع اول (سوختگی سطحی) پوست متورم و قرمز می شود مانند زمانی که پوست با بخار آب جوش آسیب می بیند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
طراحی و ساخت افشانه التیام دهنده سوختگی ناشی از اسید با استفاده از منابع طب سنتی
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی و ساخت افشانه التیام دهنده سوختگی ناشی از اسید با استفاده از منابع طب سنتی
نام ارائه دهنده/دهند گان: نیکا حمزه لو و نهال اخوان رضایی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

چکیده پروژه
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر تولید یک افشانه با مواد طبیعی بود که بتواند از بسیاری از حساسیت های پوستی جلوگیری کند و علاوه بر این نیاز به پخش کردن این مواد بر روی پوست ندارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش داده و احتمال بروز آلودگی را نیز کاهش می دهد.

مقدمه
در سوختگی نوع دوم تاول دیده می شود. این سوختگی عمیق تر از سوختگی درجه یک است و یکی از مثال های آن زمانی است که پا به اگزوز ماشین می چسبد. در سوختگی درجه سه لایه های زیادی از پوست از بین رفته و در سوختگی درجه چهار گوشت و پوست آب شده و به استخوان می رسد. به طور کلی در تمام این این چهار درجه سوختگی دو مرحله از درمان مشترک است: اول جلوگیری از تاول زدن و دوم پاکسازی محل زخم.

درمان های اختصاصی سوختگی درجه یک: استفاده از پمادهای وازلین و ویتامین های آ و د، درجه استفاده از دو پمادهای آنتی باکتریال نرم کننده مانند نیتروفرازون و سوختگی درجه سه جراحی و پس از آن استفاده از پمادهای ترمیم کننده، نرم کننده و ضدالتهاب است. باتوجه به زمانی که پوست در معرض اسید بوده و همین طور غلظت و حجم اسید، یکی از درجه های سوختگی برای فرد ایجاد می شود و برای جلوگیری از بالا رفتن درجه سوختگی پوست باید بلافاصله با مقدار زیادی آب شسته شود و این شست و شو طوری باشد که آب به چشم برخورد نکند.

طراحی و ساخت التیام دهنده سوختگی ناشی از اسید با استفاده از منابع طب سنتی
هدف
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر تولید یک افشانه با مواد طبیعی بود که بتواند از بسیاری از حساسیت های پوستی جلوگیری کند و علاوه بر این نیاز به پخش کردن این مواد بر روی پوست ندارد و درد ناشی از سوختگی را کاهش داده و احتمال بروز آلودگی را نیز کاهش می دهد.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر دانش آموزان اقدام به تهیه افشانه ای برای التیام سوختگی کردند. افشانه التیام دهنده در این پژوهش می تواند موادی را برای پوست فراهم کند که بهبود زخم را تسریع می کند. ترکیب روغنی این افشانه که با استفاده از روغن خراطین ایجاد شده با حل کردن تعدادی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین آ نه تنها پوست را به سلول سازی ترغیب می کند بلکه بستری را به وجود می آورد که همراه با سایر ماده های اثر بخش گیاهی موجب ترمیم پوست می شود. پماد هایی شیمیایی که برای سوختگی تجویز می شوند حاوی نیترات نقره و سیکالفیت هستند. با ترکیبی از گیاهان دارویی که خواص آن ها در طب سنتی بیان شده و به اثبات رسیده مانند گیاهان ختمی و پنیرک و بابونه و برگ چنار خشک شده و.. خواص این مواد شیمیایی در افشانه بازسازی شد. حضور ماده های موثر این گیاهان در این افشانه رطوبت زخم گرفته شده و ترمیم زخم در یک فضای ضد میکروب صورت می گیرد. این افشانه چون مانند پمادها نیازی به مالیده شدن در محل زخم ندارد احتمال آلودگی محل زخم را کاهش می دهد. برای خنک کردن محل زخم و جلوگیری از تاول زدن پوست از پودر برگ های نعنا استفاده شد و برای تنظیم غلظت افشانه و ماندگاری آن و بهره گیری از خواص ترمیمی از ژل آلوئه ورا استفاده شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع سوختگی ها
10.آشنایی با موادی که در زمان سوختگی می توانند مفید باشند


سؤال: دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در درمان چه بیماری را داشتند؟ سوختگی
1. سل
2. سیاه زخم
3. سوختگی
4.  تب مالت

مطالب مرتبط: 
تاثیر ژل آلورا بر سوختگی
ساخت چسب زخم طبیعی
ایده های برگزیده زیست شناسی