تبیان، دستیار زندگی

تولید ژل ضدعفونی کننده دست کودکان با موسیلاژ به

زمانی که شستشوی دست ها با صابون و آب امکان پذیر نیست، بهترین راه ضدعفونی کردن دست ها، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده است. ژل ضدعفونی کننده، معمولاً برای از بین بردن سریع باکتری ها و ویروس های موجود روی پوست دست به کار می رود. این ژل ها نیازی به آب کشی و خشک کردن ندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
تولید ژل ضدعفونی کننده دست کودکان با موسیلاژ به
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید ژل ضدعفونی کننده دست کودکان با موسیلاژ به
نام ارائه دهنده/دهند گان: نرگس غلام کاظمینی و یاسمین تیموری
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: مجتمع آموزشی ضحی

چکیده پروژه
در این پژوهش با استفاده از خواص آنتی باکتریال موسیلاژ دانه، ژل ضدعفونی دستی با درصد بسیار پایین الکل تولید شد که برای کودکان نیز قابل استفاده باشد.

 مقدمه
زمانی که شستشوی دست ها با صابون و آب امکان پذیر نیست، بهترین راه ضدعفونی کردن دست ها، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده است. ژل ضدعفونی کننده، معمولاً برای از بین بردن سریع باکتری ها و ویروس های موجود روی پوست دست به کار می رود. این ژل ها نیازی به آب کشی و خشک کردن ندارند. به سرعت تبخیر می شوند و نیازی به استفاده از آب یا حوله و دستمال کاغذی برای خشک  کردن آن ها نیست. اگرچه الکل موجود در این ژل ها می تواند باعث از بین بردن سریع میکروب ها شود این میزان الکل می تواند باعث خشک شدن پوست و اشتعال پذیری ژل و در کودکان باعث مسمویت شود به طوری که یک قاشق چای خوری از این ژل ها برای مسموم کردن یک طفل نوپا کافی است.

 در این پژوهش با استفاده از خواص آنتی باکتریال موسیلاژ دانه، ژل ضدعفونی دستی با درصد بسیار پایین الکل تولید شد که برای کودکان نیز قابل استفاده باشد.

تولید ژل ضدعفونی کننده دست کودکان با موسیلاژ به

 هدف
هدف از پروژه حاضر تولید ژل ضدعفونی کننده دست کودکان با موسیلاژ به بود. در این پروژه داشن آموزان با استفاده از خواص آنتی باکتریال موسیلاژ دانه، ژل ضدعفونی دستی با درصد بسیار پایین الکل تولید کردند که برای کودکان نیز قابل استفاده است.

روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های آزمایشی بود. در پژوهش حاضر دانش آموزان ابتدا دانه های به را به مدت سه روز در آب ولرم خیساندند، سپس به مدت ده دقیقه روی حرارت قرار دادند. در این مدت موسیلاژ به خارج شد. به این موسیلاژ روغن های گیاهی به همراه عصاره آویشن شیرازی و اسانس نعنا اضافه شد و در ظرف مخصوص ریخته شد. با آزمون آنتی باکتریال وضعیت ضدمیکروبی بودن ژل و اثر آن روی باکتری E. coli بررسی شد (دیسک های استریل و خام به ژل آغشته شدند و پس از خشک شدن با کمک یک پنس استریل روی پلیتی که باکتری E. coli به صورت چمنی روی آن کشت داده شده بود قرار داده شدند. تشکیل هاله اطراف این دیسک بیانگر خاصیت ضدمیکروبی این ژل است) مقایسه قطر هاله تشکیل شده توسط این ژل و ژل های استریل بازار بر روی پلیت میکروبی می تواند امکان مقایسه خاصیت آنتی میکروبیال دو ژل را فراهم کند.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با انواع ژل ها
10. آشنایی با شیوه عصاره گیری
11. آشنایی با انواع باکتری ها


سؤال: دانش آموزان در پژوهش حاضر سعی در ساخت چه چیزی داشتند؟ ژل ضدعفونی دست
1. ژل ضد عفونی دست
2. صابون
3. شامپو
4.  خمیر دندان


مطالب مرتبط: 
بررسی اثر عصاره دارچین و میخک بر میکرووب های دهان
سنتز نانو ذارت نقره و ساخت صابون آنتی باکتریال
بررسی اثر مواد ضد عفونی کننده بر موجودات میکروسکوپی آب