تبیان، دستیار زندگی

استفاده از دوچرخه در روز هوای پاک

عصر روز گذشته جلسه شورای معاونان و شهرداران مناطق تهران با حضور پیروز حناچی در ساختمان شماره 2 شهرداری منطقه 18 برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حناچی
پیروز حناچی در این جلسه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و تسلیت به مناسبت حادثه سقوط هواپیما که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنانمان شد، با اشاره به برخی از مسائل پیش آمده در هفته گذشته، بر هماهنگی هر چه بیشتر روابط عمومی بخش های مختلف مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: امر اطلاع رسانی بسیار مهم است و در اخباری که مربوط به کل شهر است معاونت ها و روابط عمومی ها دقت بیشتری داشته باشند. ما یک تیم هستیم و باید مثل یک تیم عمل کنیم، هیچ یک از دوستان نباید حرکت انفرادی داشته باشد.

شهردار تهران در ادامه به گزارش معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری درباره درآمدها اشاره و عنوان کرد: تلاش ها برای تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقدی امیدوار کننده است و آن بخش هایی که از برآوردها عقب هستند هر چه زودتر عقب افتادگی خود را جبران کنند. سومین سالی است که سقف بودجه شهرداری ثابت مانده است که با توجه به تورم سالیانه در کشور می توان گفت هر سال از هزینه شهرداری 30 درصد کاسته شده است.

وی افزود: طبعاً باید از هزینه های جاری به همین نسبت کاسته شود، برخی از هزینه های جاری ما قابل دفاع نیست. مدیران شهرداری در این زمینه حساسیت نشان دهند و اگر فردی خودرویی از شهرداری در اختیار دارد که ضرورتی برای این کار وجود ندارد یا از واحدهای مسکونی شهرداری استفاده می کند که ضرورتی در این خصوص وجود ندارد، امکانات را به شهرداری بازگرداند. اگر ما از مردم می خواهیم که صرفه جویی کنند خودمان باید در این زمینه پیشگام باشیم.

شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در پنجشنبه شب تعدادی از پیمانکاران سد معبر در اطراف حرم امام زاده صالح برای جمع آوری افرادی که بساط پهن کرده بودند مدارای لازم را نشان ندادند. نحوه برخورد مدیریت شهری با سد معبر باید قانونی اما همراه با مدارا باشد، یعنی ضمن داشتن روحیه مدارا با سد معبر مقابله کنیم.

وی همچنین به برخی از تجمعات پیمانکاران در مقابل ساختمان های شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: معاونت مالی در حال بررسی بدهی های شهرداری به پیمانکاران است. حدود 80 درصد پیمانکاران از شهرداری طلب های جزئی دارند که با کمی برنامه ریزی می توان آن ها را پرداخت کرد، اما 20 درصد طلب های هنگفت دارند که پرداخت آن کمی مشکل است.
حناچی ادامه داد: معاونت مالی در حال بررسی وضعیت بدهی های شهرداری و تعیین تکلیف آن ها است، اما شنیده شده که برخی از این تجمعات با هدایت عواملی از شهرداری های نواحی و مناطق صورت می گیرد که در صورت اثبات با عوامل آن برخورد خواهد شد و شهرداران مناطق مراقب چنین تحرکاتی باشند.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود به «روز هوای پاک» اشاره کرد و گفت: شنبه، 29 دی ماه روز هوای پاک است و من از شهرداران مناطق می خواهم در آن روز با وسایل نقلیه عمومی مانند دوچرخه و ... سر کار بروند، ما باید در این کار ثابت قدم باشیم تا مردم هم به این رفتار بپیوندند. همچنین، با رعایت چارچوب ها می توانید از چهره های سرشناس درخواست کنید در این اقدام شما را همراهی کنند تا مردم بیشتر به انجام این عمل ترغیب شوند.

وی در ادامه به برنامه های شهرداری برای مترو پرداخت و تصریح کرد: برنامه ما جا به جایی هفت میلیون مسافر در روز است که این رقم هم اکنون دو میلیون نفر در روز است. این هدف را با افزایش واگن های مترو و نیز افتتاح خطوط در حال ساخت و کم کردن سرفاصله حرکت بین قطارها دنبال می کنیم. بر اساس اطلاعی که داریم مقام معظم رهبری هم از توسعه مترو حمایت کرده و این موضوع را تایید کرده اند که انشاءالله در تحقق این هدف موفق خواهیم شد.

شهردار تهران همچنین اعلام کرد: در روزهای قبل طرح تفصیلی منطقه 22 در شورای عالی شهرسازی مطرح و تصویب شد و اگر ما در این دوره از مدیریت شهری تنها این کار را انجام دهیم، برای ما کافی است. این کار بسیار مهم بود که به لطف خدا به سرانجام رسید.

حناچی به استفاده از رنگ در شهر که در جلسات قبل دستور آن را داده بود اشاره و تصریح کرد: این دستور داده شده است، اما هنوز نشانه های جدی از این کار دیده نمی شود. خواهش من از مدیران این است که این موضوع را جدی بگیرند.

شهردار تهران با اشاره به گزارش سازمان میادین میوه و تره بار نیز خاطرنشان کرد: این گزارش پیشتر در هیات دولت هم مطرح شد و رییس جمهور از آن استقبال و پیشنهاد کرد که در این زمینه اطلاع رسانی شود. این گزارش خوبی بود و نشان می داد که میوه و برخی اقلام ضروری مردم در این مراکز با قیمت های خیلی پایین تر عرضه می شوند، البته برخی این انتقاد را دارند که پراکندگی این میادین در شهر مناسب نیست. پیشنهاد من این است که در مناطقی مانند منطقه 22 می توان میادین بیشتری تاسیس کرد. البته لازم است مناطق مختلف شهرداری در این زمینه همکاری کنند.

حناچی افزود: فلسفه وجود میادین میوه و تره بار این بود که میوه ها با قیمت مناسب و به صورت مستقیم از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد که به نظر می رسد برخی اقدامات مانند اجاره بهای بالای غرفه های این مراکز در تضاد با فلسفه آن است که مسئولان این امر قول داده اند به این موضوع رسیدگی کنند.

تحقق 71 درصد از درآمدهای مصوب شهرداری

در این جلسه زریر نگین تاجی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گزارشی از وضعیت درآمد ارائه داد. آن طور که مطرح شد تاکنون 71 درصد از درآمدهای مصوب شهرداری محقق شده است.

در ادامه جلسه، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گزارشی از برنامه های شهرداری برای مراسم جشن پیروزی انقلاب ارائه داد و گفت: شهرداری شعار «40 سال سرافرازی» را برای این جشن ها انتخاب کرده است.

همچنین در این جلسه، سعید راد مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با ارائه گزارشی خدمات سازمان را تشریح و اعلام کرد علاوه بر میدان اصلی تره بار فعلی قرار است دو مرکز اصلی دیگر به مرکز موجود اضافه شوند.
به گفته وی 241 میدان میوه و تره بار در شهر تهران فعالیت می کنند و قیمت های اقلامی که ارائه می دهند به صورت متوسط سی درصد از سایر مراکز فروش ارزان تر است.

در ابتدای این جلسه سید محمد فیاض شهردار منطقه 18 نیز به بیان مسائل و مشکلات این منطقه پرداخت.
منبع: شهرنوشت