تبیان، دستیار زندگی

بررسی چند باور نادرست تغذیه‌ای

5 چیزی که به اشتباه تصور می‌کنید ایمنی‌تان را تقویت می‌کنند

همه‌ی ما دوست داریم سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم، مخصوصاً در فصل سرما و سرماخوردگی. توصیه‌های زیادی نیز مبنی بر تقویت سیستم ایمنی وجود دارد از قارچ‌های بخصوصی گرفته تا مکمل‌های غذایی و ... . به سختی می‌توان همه‌ی این‌ها را باور کرد. به گفته‌ی کارشناسان خیلی از چیزهایی که می‌شنویم و می‌خوانیم ممکن است درست نباشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیب

یک سیب در روز

آیا واقعاً خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند؟ سیب ویتامین‌هایی دارد و پوست آن برای گوارش و تمیز کردن دندان‌ها مفید است. سیب میوه‌ی سالمی است که دارای خواص زیادی برای سلامتی است اما از جهت تقویت سیستم ایمنی، تفاوتی با میوه‌های دیگر ندارد. امروزه با توجه به بحث آفتکش‌ها توصیه می‌شود این میوه بدون پوست مصرف شود.

ویتامین د

ویتامین D

این ویتامین، سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند و ضمناً دردهای عضلانی را تسکین داده و از سردرد پیشگیری می‌کند. اما برای تقویت ایمنی کار خاصی انجام نمی‌دهد. دریافت ویتامین D در حد متوسط بسیار خوب است اما زیادی آن موجب مسمومیت شده و باعث می‌شود کلسیم زیادی در خون تجمع کند. 1000 میلی‌گرم ویتامین D در روز کافی است.

چای سبز

چای سبز

چای سبز آن‌قدرها هم که بیشتر مردم فکر می‌کنند جادو نمی‌کند. هر نوع چای برایتان خوب است و خواص متفاوتی دارند؛ اما چای سبز برتری خاصی نسبت به چای‌های دیگر ندارد. در واقع چای سبز، بیشتر خوش‌نامی و شهرت خود را مدیون جنبه‌های تجاری‌اش است!
اکیناسه

اکیناسه (سرخارگل)

خیلی از افراد گیاه سرخارگل را جهت پیشگیری از سرماخوردگی مصرف می‌کنند؛ اما پژوهش‌ها نشان داده مصرف سرخارگل می‌تواند طول مدت و شدت سرماخوردگی و سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش بدهد اما مدرکی دال بر خواص پیشگیری‌کننده‌ی آن وجود ندارد.

سوپ مرغ

سوپ مرغ

شیوه‌ی درمانی مادربزرگ‌های ما هیچ ایرادی نداشته است و سوپ جوجه تقویت‌کننده‌ی بی‌ضرر سیستم ایمنی است اما به این شرط که واقعاً با جوجه کامل طبیعی درست شود، نه با تکه‌های مرغ. زیرا این چربی و پوست جوجه است که خاصیت ضدویروسی دارد.

پس چه چیزی خوب است؟
توصیه‌های قدیمی زیادی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارند که واقعاً مفیدند و سال‌هاست که به کار برده می‌شوند. اما در میان تقویت‌کننده‌های ایمنی که پشتوانه‌ی علمی هم دارند می‌توانیم روی یا زینک پلاس را توصیه کنیم. ویتامین C چندان هم خاصیت درمان‌کنندگی ندارد اما می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کرده و حامی عملکرد ایمنی‌تان باشد. سیر نیز خاصیت تقویت‌کنندگی ایمنی دارد.
خوب و کافی بخوابید و استراحت کنید، از نور خورشید به اندازه استفاده کنید، سیگار نکشید، دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویید و رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید؛ همه‌ی این‌ها برای سلامت عمومی مهم‌اند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.