تبیان، دستیار زندگی

رضا محبی نویسنده «اقیانوس آرام» از این برنامه می‌گوید

آرامش در اقیانوس پرتلاطم نوجوانی

«اقیانوس آرام» عنوان برنامه‌ای است با محوریت نوجوانان که از اواخر آبان ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفته. این برنامه سعی کرده است دنیایی جدید برابر نوجوانان باز کند و به همین خاطر هر بار میزبان یک چهره می‌شود تا از خاطرات خود بگویند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اقیانوس آرام
این برنامه به همت مرکز کودک و نوجوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است و درمجموع می‌توان آن را تلاشی موفق در پر کردن برخی نیازهای نوجوانان دانست. با رضا محبی، نویسنده «اقیانوس آرام» درباره حال و هوای این برنامه گپ زده‌ایم؛ بخوانید.

چه طور با برنامه «اقیانوس آرام» همراه شدید؟

اوایل خردادماه امسال به دعوت هادی نعمت الهی (کارگردان) که از دوستان نزدیک من است به‌عنوان نویسنده به تیم تولید «اقیانوس آرام» ملحق شدم. زمانی که با گروه همراه شدم مقداری از طراحی کار پیش رفته بود، اما در طول مسیر تصمیم گرفتیم روند برنامه را تغییر دهیم.

چه تغییری؟

از اینکه بخواهیم مستقیم سراغ کارشناس برویم صرف‌نظر کردیم و قرار شد چهره‌هایی که میزبان‌شان می‌شویم فقط قصه زندگی‌شان را تعریف کنند؛ چیزی شبیه به کارگاه انتقال تجربه. با این محور که اگر نوجوان‌ها با آدم‌های مختلف زندگی‌های متفاوت را تجربه کنند، می‌توانند بسته به انتخاب و علاقه‌شان بخش‌هایی جذاب از این زندگی‌ها را دریافت کنند و به‌عنوان یک الگو و تجربه در آینده از آن بهره ببرند. با این اعتقاد قصد داشتیم در پایان این فصل، نوجوان‌ها 36 مدل زندگی را تجربه کنند.

«اقیانوس آرام» چه امتیازی نسبت به دیگر برنامه‌های نوجوان محور سال‌های اخیر، در تلویزیون دارد؟

تجربه موفق قبلی در حوزه برنامه‌های نوجوان، «نیمرخ» بود و بعدازآن برنامه این‌چنینی نداشتیم. ما در «اقیانوس آرام» بعد از 10 سال مدیوم جدیدی را در تلویزیون تجربه کردیم و درمجموع این فصل در مقایسه با فصل اول «اقیانوس آرام» یک سرو گردن بالاتر بوده است.

بیشتر توضیح می‌دهید؟ می‌گویید چرا موفق‌تر بوده است؟

 

مهمان، در طول این خاطره گویی برای فرازوفرودهای نوجوانی اهمیت بیشتری قائل می‌شود. ضمن این‌که خاطراتش با شعارهای برنامه یعنی جدی گرفته شدن و قابل‌اعتماد بودن نوجوان هماهنگی دارد.


قبل از شروع ضبط برنامه‌ها، پیش‌تولید زمان بری داشتیم و در اتاق فکرمان مدام بحث می کردیم که چه‌کاری انجام دهیم تا نوجوان درگیر شود و از طرفی سعی داشتیم سراغ موضوعات جذاب برویم. در همین راستا برای انتخاب مهمانان، این نکته که هر کدام قصه داشته باشند، به‌شدت برایمان مهم بود.البته زمان محدود آسیبی بود که برنامه را تهدید می‌کرد، چراکه به‌طور طبیعی در بیست دقیقه قصه شکل نمی‌گیرد و مخاطب هیجان را از دست می‌دهد.

یعنی محتوای هر برنامه را مهمان مشخص می‌کند؟

محتوای کلی «اقیانوس آرام» با دعوت از مهمانی شکل می‌گیرد که به برنامه می‌آید و شروع به گفتن خاطره زندگی خود از کودکی تا حالا می‌کند. مهمان، در طول این خاطره گویی برای فرازوفرودهای نوجوانی اهمیت بیشتری قائل می‌شود. ضمن این‌که خاطراتش با شعارهای برنامه یعنی جدی گرفته شدن و قابل‌اعتماد بودن نوجوان هماهنگی دارد.

انتخاب مهمان‌ها برچه اساس است؟

ایده اصلی ما درباره مهمانان برنامه رفتن سراغ کسانی بود که بتوانند قصه‌های خوب و تجربه‌های قابل‌توجهی در سطوح مختلف داشته باشند. درواقع خیلی دنبال سلبریتی نیستیم، ضمن اینکه حضور سلبریتی‌ها هزینه زیادی می‌خواهد و پروژه این امکان را نداشت.

با رفتن سراغ چهره‌های ناآشنا، نگرانی همراه نشدن مخاطب را نداشتید؟

ازآنجاکه غالب نوجوان‌ها دوست ندارند خواننده و بازیگر شوند، ما از دیگر چهره‌های موفق مانند پزشک، آتش‌نشان، فردی که مهاجرت کرده است، فرد معلول و... هم دعوت کردیم و سعی داشتیم در این میزبانی تنوع را رعایت کنیم. در کنار مهمانان بزرگسال، مهمان نوجوان هم داشتیم که تقریباً نود درصد آن‌ها از نوجوانان شهرهای مختلف ایران بودند.

قبل از «اقیانوس آرام» تجربه کار با نوجوان‌ها را داشتید؟

بله. قبل از این برنامه به‌واسطه یک دوره‌ای که در مدرسه تدریس داشتم با نوجوانان سروکار داشتم و به‌واسطه اردوهای دانش‌آموزی با آن‌ها در ارتباط هستم. من هم اتفاقات عجیب‌وغریب در نوجوانی‌ام داشته‌ام و وقتی مهمان‌ها به برنامه می‌آیند حس جذابی برایم دارد؛ یک بخشش حسرت است که‌ای کاش این موقعیت را ما تجربه می‌کردیم و این حرف‌ها را در نوجوانی می‌شنیدیم و از طرفی از اینکه الآن این امکان برای نوجوان‌ها فراهم‌شده است خوشحال هستم. امکانی که فرصت شنیدن 36 زندگی متفاوت را به نوجوان می‌دهد، قطعاً جذاب است.

دوران نوجوانی رضا محبی به‌عنوان نویسنده یک برنامه نوجوان محور، اتفاق ویژه‌ای داشته که در آینده‌اش اثر داشته باشد؟

جرقه زندگی من با یک فیلم سینمایی خورد. زمان نوجوانی ما ظهر جمعه‌ها فیلم کودک و نوجوان پخش می‌شد و با یک فیلم به اسم «مرد میلیونر» که ماجرای پسری همسن خودم بود مسیر زندگی من کاملاً تغییر کرد. آن زمان دوم راهنمایی بودم و از همان روز شروع کردم به قصه‌نویسی و خواستم نویسنده شوم. همین باعث شد در این مسیر بزرگ شوم و درنهایت روزنامه‌نگار و نویسنده شدم.

شناسنامه اقیانوس آرام

زمان پخش: چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه / ساعت 21

تکرار پخش : پنجشنبه، جمعه و شنبه / ساعت9:30 دقیقه صبح

موضوع: برنامه نوجوانانه «اقیانوس آرام» تلاش می‌کند در هم‌کلامی با نوجوان‌های مختلف، آسیب‌ها و چالش‌های این رده سنی حساس را موردبررسی قرار دهد. فصل دوم «اقیانوس آرام» در سه بخش اصلی و چند آیتم میانی تهیه‌شده است. اولین بخش این برنامه، حضور مهمانی است که به دعوت بچه‌ها به برنامه می‌آید و برایشان قصه نوجوانی‌اش را تعریف می‌کند. این بخش به‌صورت استندآپ اجرا می‌شود. مهمانان این بخش کسانی هستند که بچه‌ها پذیرفته‌اند قصه نوجوانی‌شان می‌تواند الگوی خوبی برایشان باشد؛ کسانی از میان فوتبالیست‌ها، هنرمندان، دانشمندان، نویسندگان و… که با بررسی جوانب مختلف انتخاب‌شده‌اند.

در بخش دوم نوجوانان حاضر در استودیو نسبت به قصه مهمان واکنش نشان می‌دهند و سؤالاتشان را می‌پرسند و در بخش سوم نیز یک مهمان نوجوان به جمع مهمانان این برنامه اضافه می‌شود که او نیز توسط نوجوانان انتخاب‌شده است. این مهمان قرار نیست ویژگی عجیبی داشته باشد بلکه مانند اغلب نوجوانان کسی است که بیشتر از دیگران به خودش باور داشته و توانسته با اتکای به خود کار مهمی انجام بدهد.