تبیان، دستیار زندگی

وجود ۱۱ بیماری برای قلب/ شناخت فریب‌های شیطان از عوامل استجابت دعاست

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: اگر می خواهید بدانید دعای شما چگونه مستجاب می‌شود باید راهکارهای فریب شیطان را بشناسید که با او همراه نشوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعا

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» شامگاه دوشنبه 24دی ماه به مناسبت ایام فاطمیه در هیات مسلم بن عقیل گفت: بیان حقیقت و پذیرش حق با هم تفاوت دارد بسیاری حق را بیان می‌کنند اما آن را نمی‌پذیرند زیرا قلب آنها مشکل دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن 11 بیماری برای قلب برمی‌شمارد، ختم القلب، قساوت القلب، ضیغ القلب و موت القلب از جمله بیماری‌های قلب است، عنوان کرد: ده عامل سبب مرگ قلب می‌شود، پیامبر(ص) فرمودند شما ادعا می‌کنید که با شیطان دشمن هستند اما زندگی شما در جهت منویات شیطان است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما باید بدانیم که شیطان چگونه ما را فریب می‌دهد، اظهار کرد: شیطان 5 سیاست و 15 راهکار دارد که ما را فریب دهد، چرا ما نسبت به او غفلت داریم در حالی که قسم خورده است که ما را گمراه کند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به آیه 16 و 17 سوره اعراف، بیان کرد: من سر راه مردم می نشینم از چهار جهت به آنان حمله می‌کنم اکثر مردم ضعیف الایمان بوده ضربه می‌خورند و نتیجه جنگ شکست انسان است، عمر می‌رود و هنوز ما شیطان را نشناختیم که از او فریب نخوریم.

وی با استناد به روایتی از امام باقر(ع)، گفت: شیطان از چند جهت به انسان حمله می‌کند یکی از آنها حمله از جلو است؛ حمله از جلو یعنی امر آخرت و قیامت را آسان نشان می‌دهد به عنوان مثال از جمله کارهای شیطان این است که امروز برخی می‌گویند دلت پاک باشد و خداوند به عبادت ما نیاز ندارد، در حالی که امام سجاد(ع) می‌فرمایند من گریه می‌کنم برای لحظه‌ای که نامه عمل مرا به دست من می‌دهند.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر قیامت و آخرت آسان بود نباید حضرت زهرا(س) پشت در کشته می‌شدند یا حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا شهید نمی‌شدند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه شیطان برای 5 گروه مکر و فریب ندارد زیرا آنها فریب او را می‌شناسند، عنوان کرد: گروه اول کسانی هستند که در همه مراحل زندگی محل پناه آنها خدا است، به عنوان مثال حضرت موسی وقتی به رود نیل رسید به مردم گفت نترسید خداوند با من است و مرا هدایت می‌کند؛ آیا زمانی که دلار شد 18 تومان گفتید خداوند با من است.

وی افزود: کسی که در تمام روز و شب خداوند را منزه و برتر از وصف می‌داند، یعنی خدا را در کمالات معرفت داشته باشد، انصاف داشته باشد و آنچه برای خود می‌خواهد برای مومنان دیگر هم بخواهد؛ کسی که در مصایب جزع و فزع نکند و به آنچه خدا برای او روزی کرده راضی باشد، چنین افرادی از مکر و فریب شیطان در امان هستند.

رفقای شیطان چه کسانی هستند؟

استاد حوزه علمیه بیان کرد: روزی پیامبر(ص) ابلیس را دیدند و از او پرسیدند در امت من چه کسانی رفقای تو هستند؛ او گفت ده گروه رئیس ستمگر، پولدار اهل تکبر، کسی که مراعات خرج پول ندارد، دانشمندانی که حاکمان ظالم را تصدیق می‌کنند، اهل کسب و کاری که به مردم خیانت می‌کند، محتکر، زناکار، رباخوار، بخیل، جمع‌کنندگان مال برای تکاثر از رفقای من هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهید بدانید دعای شما چگونه مستجاب می‌شود باید راهکارهای فریب شیطان را بشناسید که با او همراه نشوید.

منبع : خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.