تبیان، دستیار زندگی

شروط منطقی گفت‌وگو از دیدگاه قرآن

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت:گفت‌وگو باب محبت را در دل انسان‌ها باز می‌کند. تمام انسان‌ها بر اساس فطرت خلق شده‌اند و فطرت هدایت کننده است و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی همین محبتی است که در بین ادیان الهی و آسمانی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت‌الله محمدعلی تسخیری

آیت‌الله محمدعلی تسخیری روز دوشنبه ۲۴ دی ماه در نشست همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان این که این جلسات گفت‌وگو از سال ۱۹۳۰ آغاز شده است و من در این جلسات شرکت کرده‌ام، در این باره، اظهار کرد: این جلسات، جلسات مبارکی است و در آن صحبت از گفت‌وگوی منطقی می‌شود. قرآن طرفدار یک گفت‌وگوی منطقی بین همه انسان‌ها است. در آیات قرآنی بارها بر این موضوع تاکید شده است.

 وی ادامه داد: در قرآن سه تا چهار شرط منطقی گفت‌وگو وجود دارد. شرط اول رعایت احترام در بین دو نفری است که به گفت‌وگو می‌پردازند. شرط دوم این است که فضای گفت‌وگو باید یک فضای مناسبی باشد و از شلوغ بازی پرهیز به عمل آید. همچنین شرط بعدی این است که از حرف‌های غیرمنطقی در گفت‌وگو باید پرهیز کرد. گفت‌وگو جزو منطق قرآن است و همواره بر انسان تاکید می‌کند که گفت‌وگو را سر لوحه کار خود قرار دهد.

وی یآدور شد: این گونه جلسات می‌تواند محبت را در دل انسانها جا دهد. گفت‌وگو خود باب ایجاد محبت است. ادیان مشترکات یکدیگر را بشناسند چرا که از این طریق می‌توانند به اهداف اساسی مدنظر ادیان و مذاهب برسند. دو هدف اساسی از گفت‌وگو وجود دارد، یکی حرکت جامعه به سمت تکامل و دیگری دعوت به مجاهدت و اطاعت از امور خداوند است. انبیا برای هدایت بشر مبعوث شده‌اند و زندگی یعنی تعامل با دیگران. ما باید همواره به سمت تعامل حرکت کنیم. تمام ادیان فطرت انسانی را قبول دارند و اساس انسان فطرت است و فطرت هدایت کننده است. یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی همین محبتی است که در بین ادیان در جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

در ادامه این نشست، خورشیدیان؛ رییس انجمن موبدان زرتشتی تهران با بیان این که حقیقت با جوهر دین دو تا نمی‌شود، گفت: حقیقت یکی است و ما نمی‌توانیم دو حقیقت را در کنار یکدیگر  داشته باشیم. پیامبران آمده‌اند که حقیقت را بیان کنند و در کتاب آسمانی نیز به این موضوع اشاره شده است. ما در بخش حقیقت اختلافی نداریم چرا که حقیقت یکی است. در طریقت و شریعت است که اختلاف داریم و این اختلافات هم اشکالی ندارد.  

وی در ادامه سخنان خود، گفت: مذهب بحث اجرایی دین است که بسته به زمان و مکان‌های مختلف اجرا شده است و در کل باید بدانیم که حقیقت یکی است. در این چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است به جوهره حقیقت دین توجه شده است. ما ایرانیان از کهن‌ترین ملت‌هایی بوده‌ایم که قانون نوشته‌ایم و همواره نسبت به این که به دین یکدیگر احترام قائل شویم، توجه داشته‌ایم.

در ادامه، حاخام حمامی لاله زار مرجع دینی کلیمیان ایران با تاکید بر این موضوع که هم زیستی ادیان پایه‌های اشتراکی زیادی دارد، گفت: تمام مخلوقات خداوند باید در راه و روش الهی گام بردارند و کرامت انسانی موضوعی است که در تمامی ادیان به آن اشاره شده است و هر دینی انسان را با ارزش‌ترین موجود می‌داند. خداوند دنیا را برای آبادانی آفریده است و تمام انسان‌ها را از وجود یک پدر و مادر آفرید که انسان‌ها با یکدیگر از نظر جنبه مادی هم مشترکاتی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال نباید این را فراموش کرد که انسان در زندگی دنیوی به دنبال منافع خود نیز است. برای انسان آبادانی سرزمین بسیار ارزشمند است و هر کسی با هر دینی و مذهبی که دارد خود را جزو این ملت و سرزمین می‌داند. در طول تاریخ ایرانیان زندگی مسالمت‌آمیزی با وجود تنوع ادیان در کنار یکدیگر داشته‌اند.در دایره عرفان ۴۰ عدد تکامل است. طی این چهل سال برای رشد و تعالی کشور و همچنین همسویی ادیان و مذاهب فعالیت‌های زیادی انجام شده است. این همفکری می‌تواند نمونه‌ای برای کل دنیا باشد، اما باید این را بدانیم که همواره تا رسیدن به تعالی باید گام‌های استوارتری را برداریم که ما هم همیشه رو به پیشرفت می‌رویم تا برسیم به زمان ظهور منجی موعد.  

منبع: ایسنا