تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامتی به آسانی قدم زدن

چند نکته‌ی مهم در مورد پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین و قابل دسترس‌ترین راه‌های فعالیت بدنی، کاهش وزن و سالم ماندن است. در این مطلب به بیان برخی نکات پیرامون پیاده‌روی می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده‌روی کنید تا سالم بمانید
شاید اغلب اوقات پیاده‌روی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های بدنی و تمرینی نادیده گرفته شود و به چشم نیاید اما نباید از این حقیقت غافل شد که پیاده‌روی به‌شدت استقامت بدن را افزایش می‌دهد، کالری‌های اضافی را می‌سوزاند و به سلامتی قلب کمک می‌کند.

البته برای دستیابی به این نتایج لازم نیست زمان زیادی را صرف پیاده‌روی کنیم. فقط 10 دقیقه پیاده‌روی سریع در هر روز می‌تواند فواید بسیار چشم‌گیری در سلامتی ما داشته باشد.

اقدامات لازم قبل از تصمیم به پیاده‌روی

به یاد داشته باشید که هر کفش و یا کتانی که با آن احساس راحتی کنید، می‌تواند شرایط مناسبی را برای پیاده‌روی شما فراهم کند و باعث جلوگیری از تاول زدن و ناراحتی پاها شود.

اگر مسیر خانه تا محل کار خود را پیاده‌روی می‌کنید، می‌توانید لباس‌های عادی و روزانه خود را به همراه یک جفت کفش مناسب برای پیاده‌روی بپوشید و بعد از رسیدن به محل کار، کفش‌های مناسب محل کار خود را با کفش‌های مخصوص پیاده‌روی جایگزین کنید.

برای پیاده‌روی در مسافت‌های طولانی، لازم است مقداری آب، مقداری خوراکی سالم و شاید یک لباس یدکی برای نیم‌تنه بالایی به همراه خود داشته باشید که در صورت تعریق بتوانید آن را تعویض کنید.
البته اگر تصمیم دارید پیاده‌روی با مسافت طولانی را به‌طور مداوم در برنامه زندگی خود داشته باشید، احتمالاً نیاز به تجهیزات بیشتری مثل ژاکت ضد آب برای مواقع بارانی خواهید داشت.

چطور بفهمیم سرعت پیاده‌روی‌مان کافی است یا خیر؟

پیاده‌روی سریع معمولاً به نوعی از پیاده‌روی گفته می‌شود که تقریباً دارای سرعت 4.5 کیلومتر در ساعت باشد. یک راه دیگر برای اطمینان از کافی بودن سرعت پیاده‌روی این است که حین پیاده‌روی بتوانیم صحبت کنیم اما نتوانیم به‌درستی آواز بخوانیم و آهنگ و ریتم آواز را به‌درستی اجرا کنیم؛ در این صورت سرعت پیاده‌روی ما به اندازه کافی سریع است.

فعالیت بدنی زیادی ندارید؟ مسافت پیاده‌روی خود را افزایش دهید

اگر خیلی فرد فعالی نیستید و به هر دلیلی در انجام فعالیت‌های بدنی با محدودیت مواجهید اما توانایی پیاده‌روی کردن را دارید، سعی کنید مسافت پیاده‌روی خود را به‌تدریج افزایش دهید.

البته اگر مفاصل شما دارای مشکل هستند و با پیاده‌روی دچار درد و آسیب می‌شوید، می‌توانید از کلاس‌های درمانی که در استخرها برگزار می‌شود استفاده کنید و حتی می‌توانید پیاده‌روی خود را در آب انجام دهید.

پیاده‌روی گروهی یکی از بهترین راه‌ها برای شروع کردن پیاده‌روی است که موجب افزایش انگیزه، یافتن دوستان جدید و افزایش سطح روابط اجتماعی جدید می‌شود.


جالب است بدانید که آب از مفاصل در حین حرکت پشتیبانی می‌کند. به‌بیان‌دیگر آب به حرکت کردن انسان کمک می‌کند و فشار روی مفاصل ناشی از حرکت را کاهش می‌دهد. بنابراین بعد از مدتی حرکت در آب می‌توانید وزن خود را کاهش دهید و متعاقباً می‌توانید خارج از آب هم به حرکت و پیاده‌روی بپردازید چراکه با کاهش وزن، از فشار وارده روی مفاصل کاسته می‌شود و حرکت کردن آسان خواهد شد.

برای اینکه بتوانیم بیشتر به پیاده‌روی اهتمام بورزیم و آن را به بخشی از زندگی خود تبدیل کنیم می‌توان راهکارهایی را در پیش گرفت. در ادامه به معرفی برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

پیاده‌روی را تبدیل به عادت کنید

ساده‌ترین راه برای توجه بیشتر به پیاده‌روی این است که این فعالیت را تبدیل به عادت کنید. سعی کنید در کارهای روزانه خود از فعالیت‌هایی استفاده کنید که می‌توانند شامل پیاده‌روی باشند به‌عنوان‌مثال:
-- بخشی از مسافت منزل تا محل کار خود را پیاده‌روی کنید
-- سعی کنید پیاده به خرید بروید
-- از پله به‌جای آسانسور استفاده کنید
-- برای مسافت‌های کوتاه از ماشین استفاده نکنید
-- فرزندتان را پیاده به مدرسه ببرید
-- به‌طور منظم با دوستان خود پیاده‌روی کنید
-- سعی کنید بعد از شام با اعضای خانواده خود یک پیاده‌روی آرام داشته باشید

حین پیاده‌روی به موسیقی گوش کنید

گوش کردن به موسیقی در حین پیاده‌روی می‌تواند ذهن را از خسته شدن بازدارد و خستگی را به تأخیر بیاندازد که از آثار آن می‌توان به پیاده‌روی بیشتر اشاره کرد. موسیقی پیاده‌روی انسان را وارد یک ریتم می‌کند که درنهایت منجر به افزایش سرعت پیاده‌روی خواهد شد.

به‌بیان‌دیگر گوش کردن به موسیقی حین پیاده‌روی، باعث سپری شدن سریع‌تر زمان خواهد شد و در پی آن مسافت بیشتری را طی خواهیم کرد. این اتفاق یکی از آثار بسیار شگفت‌انگیز گوش کردن به موسیقی و افزایش انگیزه در پیاده‌روی است.

به پیاده‌روی خود تنوع بخشید

می‌توان در پیاده‌روی تنوع ایجاد کرد. البته برای این کار لازم نیست که به اطراف شهر و روستاها سفر کنید چراکه در شهرها هم می‌توان پیاده‌روی متنوع و لذت بخشی را تجربه کرد. پارک‌ها، مراکز تاریخی و فرهنگی، مسیرهای کنار رودخانه‌ها، مسیرهای جنگلی، پارک‌های جنگلی، طبیعت، مسیرهای پیاده‌روی عمومی و سایر مکان‌هایی که مناسب پیاده‌روی هستند را می‌توان به‌راحتی در هر شهری یافت و از آن بهره‌مند شد.

گروه‌های پیاده‌روی راه‌اندازی کنید و به این گروه‌ها بپیوندید

پیاده‌روی گروهی یکی از بهترین راه‌ها برای شروع پیاده‌روی است که موجب افزایش انگیزه و یافتن دوستان جدید می‌شود. با پیوستن به گروه‌های پیاده‌روی علاوه بر بهره‌مند شدن از فواید سلامتی پیاده‌روی، می‌توان سطح روابط اجتماعی، اعتمادبه‌نفس و انگیزه خود را افزایش داد. این گروه‌ها بهانه‌ای برای گرد هم آمدن افراد در تمامی سنین، سلیقه‌ها و سطح توانایی بدنی را فراهم می‌کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.