تبیان، دستیار زندگی

خواص شگفت‌انگیز عناب خشک برای پوست و مو تا بی‌خوابی

عناب خشک و دمنوش و چای عناب برای درمان سرطان، کاهش استرس و از بین بردن افسردگی مؤثر است و استفاده از آن باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عناب
برای بیش از 4.000 سال است، که این میوه کشت می‌شود، درخت عناب خشک شده، که با نام زیزیفوس نامیده می‌شود، یک میوه گردویی مشابه با خرما و انجیر است؛ در چین، جایی که عناب از آن پدید آمد، پزشکان طب سنتی برای طولانی مدت، از خواص دارویی آن استفاده کردند. قبلاً به طور عمده، فقط در چین محدود بود، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان، از جمله جنوب اروپا و جنوب ایالات متحده، رشد می‌کند.

ارزش غذایی عناب خشک

به گفته mdidea.com، وب سایت یک شرکت چینی، که در عصاره‌های گیاهی، متخصص است، می‌گوید: این میوه‌ها، غنی از کربوهیدرات‌ها هستند و همین‌طور مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دارا می‌باشند.
در 100 گرم عناب خشک شده، در مجموع 350 کالری وجود دارد عناب خشک شده حاوی 84 گرم کربوهیدرات، 7.3 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر رژیمی و 1.2 گرم چربی است؛ این میوه، حاوی حدود 300 میلی‌گرم ویتامین C, و 125 میلی‌گرم ویتامین A، و 2.8 میلی‌گرم نیاسین، 0.2 میلی‌گرم ریبوفلاوین، 0.1 میلی‌گرم تیامین، 1050 میلی‌گرم پتاسیم، 168 میلی‌گرم فسفر، 130 میلی‌گرم کلسیم، 12 میلی‌گرم سدیم و 3.5 میلی‌گرم آهن است.
عناب خشک، همچنین حاوی طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی غنی از آنتی‌اکسیدان، از جمله ساپونین‌ها و فلاونوئیدها است، در ادامه خواص میوه‌های و سبزیجات نوبت به میوه عناب خشک شده رسید؛ فراموش نکنید که قبل از استفاده از عناب خشک یا هرگونه داروی گیاهی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید چرا که شرایط جسمی برخی افراد به دلیل تفاوت و وضعیت‌های حساس نمی‌توانند از هر خوردنی حتی طبیعی استفاده کند.

خواص ضد سرطان

یک تیم محققین ایرانی، در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی مشهد، آزمایش‌های آزمایشگاهی را انجام دادند، تا توانایی عصاره عناب خشک را برای مهار رشد و یا ایجاد مرگ سلولی، در انواع سلول‌های سلولی تومور انسانی بررسی شود.
دانشمندان، از آزمون رنگ سنجی mtt برای اندازه‌گیری درجه عصاره عناب خشک استفاده کردند، تا ببینند کدام درجه رنگی از آن می‌تواند باعث کاهش تکثیر سلول‌های تومور شود اگرچه عصاره عناب، مانع تکثیر سلول‌های توموری در تمام سطوح می‌شود، اما بیشترین اثر را در برابر سلول‌های لوسمی یورکات نشان می‌دهد.
محققان گفته‌اند که، یافته‌های آن‌ها در گزارش فوریه 2008، در مورد «فناوری‌های سیتوتو» نشان می‌دهد، که یافته‌های آن‌ها، خواص سیتوتوکسیس در مقابل انواع مختلف سلول‌های سرطانی وجود دارد و اثبات شده و مطالعات دیگر نشان داده‌اند، که مکانیسم مورد استفاده از عناب به خوبی کار می‌کند.

نقص شناختی را تغییر می‌دهد

محققان کره جنوبی، بر روی 50 گیاه دارویی سنتی آزمایشی انجام داده‌اند، برای پیدا کردن یک ماده که می‌تواند کولین استیل ترانسفراز را فعال کند و باعث کاهش یا حتی باعث از بین رفتن معایب شناختی ناشی از آمینوز ناشی از، فراموشی اسکوپولامین می‌شود.
طی آزمایشی، محققان سیس 9 اکتادکنوامید و اولامیدش را جدا کردند. این مشتق از جوجوبا، در آزمایش in-vitro بیشترین اثر فعال‌کنندگی را بر روی استیل ترانسفراز کولین نشان داد هنگامی که اولئامید، به موش‌هایی که در آن‌ها اختلال شناختی از لحاظ شیمیایی القا شده بود، تزریق شد، حیوانات بهبود سریع نقص‌های شناختی را نشان دادند. هنگامی که موش‌ها، با اولئامید درمان شده بودند، قبل از تجویز اسکولوپامین، مشتقات عناب از آن‌ها در برابر اختلال شناختی محافظت می‌کرد. محققان این یافته‌های خود را در شماره ژوئن 2003 بیوشیمی، بیوتکنولوژی و بیوشیمی منتشر کردند.

موارد استفاده از عناب خشک در پزشکی سنتی

راهنمای درمان گیاهی، بریجیت مارس، پزشک گیاهی، گزارش داد، که شفادهنده‌های مردم، از عناب خشک شده برای طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی دارویی در طول قرن‌ها استفاده می‌شده است. عناب خشک شده، در طب سنتی برای درمان آلرژی‌ها، اضطراب، افسردگی، اسهال، پوست خشک، خستگی، فشارخون بالا، بی‌خوابی، عرق شبانه، درد، تنگی نفس و استرس مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

عناب خشک شده، در طب سنتی برای درمان آلرژی‌ها، اضطراب، افسردگی، اسهال، پوست خشک، خستگی، فشارخون بالا، بی‌خوابی، عرق شبانه، درد، تنگی نفس و استرس مورد استفاده قرار می‌گرفته است


مزایای دمنوش و چای عناب چیست؟

در حالی که اطلاعات تغذیه‌ای برای دمنوش‌ها در دسترس نیست، میوه‌ها، که برای تهیه دمنوش استفاده می‌شوند، شامل برخی از فنل ها، فلاونوئیدها و ویتامین C می‌باشند. این مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند، که سلول‌ها را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، که سبب آسیب می‌شوند و ممکن است، دارای بخشی از مسمومیت‌های پیری و همچنین بیماری‌های مزمن، مانند: بیماری قلبی و سرطان باشد.

درمان یبوست
یک مطالعه، که در سال 2008، در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، اثرات دمنوش عناب را بر زمان عبور گوارش و ماده مدفوع در همسترها مورد آزمایش قرار گرفت. محققان دریافتند که این دمنوش، نه تنها زمان گذار از روده را بهبود می‌بخشد، بلکه سطح آمونیاک را در مدفوع کاهش می‌دهد، و محققان نتیجه گرفتند، که می‌تواند باعث کاهش فشار روده شود، در زمانی که در معرض مواد سمی است با این حال، مطالعات انسانی، باید پیش از هرگونه ادعایی انجام شود.

فقدان شواهد برای اضطراب
عناب، اغلب به عنوان یک نوع درمان برای اضطراب توصیه می‌شود اگر چه دمنوش، مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما محققان اثرات ضد اضطرابی عصاره دانه این میوه را بر روی موش‌ها بررسی کرده‌اند. یک مطالعه، که در سال 2000، در مجله اتنوفارماکولوجی انجام شد، دریافت که عصاره عناب باعث کاهش اضطراب در موش صحرایی می‌شود. با این حال، اجزای موجود در عصاره، ممکن است در دمنوش وجود نداشته باشند، و تا زمانی که تحقیق بر روی انسان انجام شود، هیچ ادعایی نمی‌تواند درست باشد.

فقدان شواهدی بر بی‌خوابی
بعضی‌ها، ممکن است برای بهبود خوابشان، دمنوش عناب را بنوشند، مطالعه‌ای از مجله اتنوفارماکولوجی اشاره کرد، که افزایش مقدار عصاره این دانه نیز باعث افزایش خواب در موش‌های صحرایی شده. با این حال، بررسی که در سال 2012 انجام شده و در مجله پزشکی خواب منتشر شده است، اثرات طب گیاهی چینی در رابطه با بی‌خوابی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و نشان داده شده، که هیچ کدام از روش‌ها مؤثر نبوده‌اند، چه به تنهایی و چه هنگامی که بخشی از یک فرمول گیاهی بودند و ترکیب می‌شدند. این مطالعه، تنها بر روی عناب انجام نشده، اما به عنوان بخشی از یک ترکیب بوده، و البته دمنوش عناب را مورد مطالعه قرار نداده بودند.

منبع: زندگی آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.