تبیان، دستیار زندگی

دلیل پذیرفته نشدن اثرم در تئاتر فجر را اعلام کنید

روح‌الله جعفری کارگردان نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» از دبیر جشنواره تئاتر فجر خواست دلیل پذیرفته نشدن این اثر نمایشی را به شکل رسمی به وی اعلام کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح‌الله جعفری


روح‌الله جعفری مدرس و کارگردان تئاتر در اعتراض به پذیرفته نشدن نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به خبرنگار مهر گفت: «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» آخر اثر گروه تئاتر «گیتی» است که تیر و مرداد امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت و با استقبال مخاطبان از طیف‌های مختلف از جمله منتقدان و اهالی فرهنگ و هنر روبرو شد. در رابطه با این نمایش چندین صفحه در فضای رسانه‌ای مکتوب و غیرمکتوب مطلب نوشته شده و نقدها و تحلیل های مثبتی را دریافت کرده است که برآیند این نقدها نشان دهنده این است که این اثر نمایشی از استاندارهای لازم برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب و طرح مساله مورد نظرش برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: این نمایش متقاضی حضور در بخش بین الملل سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود و فیلم اثر برای حضور در این بخش به دبیرخانه ارسال شد اما در نهایت در لیست آثار منتخب این بخش قرار نگرفت. این مساله که انتخاب آثار بخش بین الملل از طریق فیلم صورت می گیرد جای بحث و آسیب شناسی دارد چون انتخاب آثاری در این سطح باید متر و معیار مشخصی داشته باشد و نمایش‌ها باید در طول سال از طریق برنامه‌ریزی‌هایی انتخاب و رصد شوند. معتقدم در دیدن فیلم یک نمایش بخش زیادی از زیبایی شناسی و تلاش آرتیستیکال عوامل به هیات انتخاب منتقل نمی شود.

وی بیان کرد: بعد از پذیرفته نشدن نمایش، من به عنوان کارگردان اثر و سرپرست گروه تئاتر «گیتی» چندین بار با نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تماس تلفنی داشتم که موفق به صحبت با وی نشدم و ایشان از طریق پیامک به من اطلاع داد که در این مورد با هم صحبت می کنیم اما با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از اعلام نتایج و پاسخگو نبودن دبیر جشنواره من طی یک نامه رسمی از وی خواستم که پاسخگوی من باشد و از این طریق اعتراض خودم را اعلام کردم چون می خواستم علت انتخاب نشدن اثرم را جویا شوم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه خواستار توضیح دلیل نپذیرفته شدن اثرش در جشنواره به شکل رسمی و کتبی است، بیان کرد: چند روز قبل علی عابدی قائم مقام دبیر جشنواره با من تماس گرفت و قصد داشت که به صورت شفاهی دلایل پذیرفته نشدن نمایش را به من توضیح دهد اما من نپذیرفتم چون تصورم این است که دریافت پاسخ شفاف و کتبی حق من است چون توضیح شفاهی هیچ رسمیتی ندارد.

کارگردان «اسب‌های پشت پنجره» در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌توان در عرصه فرهنگ نام نیکی از خود به یادگار گذاشت اما متاسفانه در بیش از یکسال گذشته شاهد ایجاد امنیت کاری از سوی مسئولان در عرصه فرهنگ و هنر نبوده‌ایم. من منتظر هستم که جواب نامه به صورت مکتوب به من داده شود چون طرح مساله کردم و خواستار پاسخ به پرسشی که مطرح شده، هستم.

منبع: مهر