تبیان، دستیار زندگی

از سیر تا سرکه

کاربردهای غیرخوراکی 9 ماده غذایی در خانه

خوراکی‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، مواد غذایی برای مصرف خوراکی هستند اما گاهی بعضی از آن‌ها چنان تأثیرهای جالب غیرخوراکی دارند که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم پوشید. شناخت چنین خواصی قطعاً در بسیاری موارد، نیاز به محصولات صنعتی و شیمیایی را برطرف می‌کند. در این مطلب به 9 ماده غذایی که دارای چنین ویژگی‌هایی هستند، اشاره کرده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استفاده از سیر برای بیماری پای ورزشکاران

1- سیر

* رفع قارچ پا
اگر ورزشکاران یا افرادی که مدت طولانی کفش ورزشی پا می‌کنند، به خوبی بهداشت پاها را رعایت نکنند دچار قارچ بین انگشتان پا می‌شوند. خوشبختانه سیر به دلیل خواص ضدقارچی تأثیر قابل ملاحظه‌ای در مقابله با عفونت‌های قارچی دارد. برای رفع این مشکل کافی است پاهایتان را 30 دقیقه در ظرفی از مخلوط آب و سیر له شده بگذارید.

روغن زیتون را می‌توان به‌عنوان پاک‌کننده طبیعی مواد آرایشی دانست. بهتر اینکه برای انواع پوست مناسب است. البته هنگام پاک کردن اطراف چشم باید احتیاط به خرج داد


* ترمیم ظروف چینی و بلور ترک‌خورده
شاید کمتر شنیده باشید اما عصاره سیر شبیه چسب است و می‌تواند در ترمیم ظروف ترک‌خورده استفاده شود. اگر ظرف چینی یا بلور بشکند، می‌توان نیمی از یک حبه سیر را روی قسمت شکسته کشید و تکه دیگر را محکم به آن فشرد. این کار در مورد ظروف ترک‌خورده مانع شکستگی بیشتر می‌شود.

* بهبود عفونت گلو
سیر حاوی ترکیبی است که نقش محافظتی در برابر عفونت‌های گلو، سرماخوردگی و برونشیت‌های فصل سرما دارد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، کافی است یک حبه سیر را به شکل حلقه‌های نازکی برش بزنید و یک حلقه را در دهان بین لب‌ها و لثه‌هایتان بگذارید، پس از 10 دقیقه برش‌های تازه‌ای از سیر را قرار دهید. گرچه با این کار ممکن است از بوی سیر ناراضی باشید، حداقل درد گلویتان بهبود خواهد یافت.

2- روغن زیتون

* رطوبت‌رسانی به پوست
برخلاف بسیاری از اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی، روغن زیتون کنار چربی فراوان به خوبی می‌تواند پوست را مرطوب و خشکی را برطرف کند. برای بهره‌مندی از این خواص کافی است چند قطره روغن زیتون را روی پوست بدنتان (2 بار یا بیشتر در روز) ماساژ دهید.

* پاک کردن پوست
روغن زیتون را می‌توان به‌عنوان پاک‌کننده طبیعی مواد آرایشی دانست. بهتر اینکه برای انواع پوست مناسب است. البته هنگام پاک کردن اطراف چشم باید احتیاط به خرج داد زیرا عموماً تماس روغن‌ها با مخاط چشم سبب واکنش شدیدی می‌شود.

* جلا دادن مبلمان
از روغن زیتون می‌توان برای نظافت مبلمان چوبی و چرمی کمک گرفت زیرا علاوه بر زدودن آلودگی، جلای خاصی به این وسایل می‌دهد. از این پس چند قطره روغن زیتون را روی پارچه تمیزی بریزید و روی تمام قسمت‌های مبلمان بکشید البته می‌توانید از روغن زیتون برای جلا دادن به کیف، کفش و دیگر وسایل چرمی‌تان نیز کمک بگیرید.

3- لیمو

* رفع بوی نامطبوع
برای رهایی از بوی نامطبوع یخچال، لیمو یک راهکار فوق‌العاده است. کمی آبلیمو را روی پنبه یا اسفنج بریزید و آن را چند ساعت درون یخچال بگذارید. البته فراموش نکنید آنچه عامل چنین بویی است را بردارید. کشیدن یک تکه لیمو تازه روی تخته گوشت نیز بوی نامطبوع آن را از بین می‌برد. این ترفند را می‌توانید برای بوزدایی سطل زباله نیز به کار ببرید. سوختن پوست‌های لیمو در شومینه نیز باعث ایجاد بوی مطبوع در محیط اطراف می‌شود.

* دور کردن حشرات
وجود حشرات و مورچه‌ها در آشپزخانه بسیار آزاردهنده است. اما نیازی به استفاده از سموم شیمیایی نیست. کمی آبلیمو را در آستانه درها و پنجره‌ها، همچنین شکاف‌های دیوار بریزید. البته برای تأثیر بیشتر توصیه می‌شود چند تکه پوست لیمو نیز در این قسمت‌ها بگذارید. شستشوی زمین با محلول متشکل از 2 لیتر آب مخلوط شده با آب 4 عدد لیمو نیز به فراری دادن کک‌ها و سوسک‌ها کمک می‌کند.

4- بیکینگ پودر

* سفید کردن ملحفه‌ها
اگر دوست دارید ملحفه‌ها و پارچه‌های سفیدتان مانند روز اول درخشان و تمیز باشند نیازی به سفیدکننده‌های شیمیایی نیست می‌توانید هنگام شستشو در ماشین لباسشویی، مقداری بیکینگ‌پودر را داخل ماشین بریزید تا از تأثیر عالی آن بر لباس‌هایتان لذت ببرید.

* برق انداختن زیورآلات
زیورآلات از جنس طلا و نقره پس از مدتی استفاده کمی کدر و مات می‌شوند اما جای نگرانی نیست؛ برای اینکه جلای اولیه را به آن‌ها باز گردانید. کمی بیکینگ‌پودر را روی آن‌ها بپاشید و سپس به آرامی با پارچه یا اسفنج رویشان کشیده و تمیز کنید.

* از بین بردن کپک‌های حمام
اگر قصد دارید شیرآلات و دوش حمام را که به خاطر کپک‌های بدرنگی که روی آن رسوب کرده تمیز کنید، یک راهکار ساده را به خاطر داشته باشید: بیکینگ‌پودر را با کمی آبلیمو مخلوط کنید تا حالتی شبیه خمیر پیدا کند سپس آن را روی قسمت‌های مورد نظرتان بکشید و بگذارید 2 ساعت بماند سپس با آب بشویید.

5- چای

* پاک کردن پارکت و آینه
حتماً برای شما هم پیش آمده که پس از تمیز کردن پارکت و مبلمان با پارچه مرطوب، لکه‌هایی روی سطوح باقی می‌ماند اما یک پیشنهاد خوب اینکه پارچه‌ای را به چای تازه دم و سرد کاملاً آغشته کنید، بچلانید و گرد و غبار را از سطوح پاک کنید. بلافاصله با یک پارچه خشک روی آن بکشید و از تأثیر آن لذت ببرید. این تکنیک را برای آینه‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

* کمپوست و آب‌رسانی به گیاهان
اگر طرفدار نگهداری گیاهان هستید، حتماً از این پس باقی‌مانده چای و تفاله‌های آن را در خاک گیاه بریزید. ترکیبات موجود در برگ‌های چای به‌عنوان کمپوست برای گیاه عمل می‌کند و در رشد آن تأثیر خواهد گذاشت. همچنین زمانی که قصد سفر دارید، چند عدد چای کیسه‌ای مصرف شده را در خاک گیاه بگذارید زیرا تا چند روز رطوبت خاک را حفظ می‌کنند.

* از بین بردن بوی ماهی از ظروف
باقی ماندن بوی ماهی روی ظروف آشپزخانه واقعاً آزاردهنده است و حتی گاهی شستشوی چند بار با مایع ظرف‌شویی نیز تأثیری در رفع آن ندارد اما یک راهکار ساده این است که ظروف و وسایل را در ظرفی از چای پررنگ بگذارید و اجازه دهید کمی بماند تا برطرف شود. این ترفند را می‌توانید برای رفع بوی ماهی، سیر و پیاز از دست‌هایتان نیز به کار ببرید.

* تسکین التهاب‌های پوستی
چای کیسه‌ای مرطوب یکی از بهترین روش‌های برای تسکین طبیعی تحریک‌ها و التهاب‌های پوستی مانند نیش حشرات، آفتاب‌سوختگی و... است. همچنین راهکار بی‌نظیری برای رفع خستگی چشم‌هاست. شستشوی چشم‌ها با چای تازه‌دم نیز توصیه همیشگی مادربزرگ‌ها برای بهبود سرماخوردگی چشم و عفونت مختصر آن‌هاست.

6- نمک

* ضدعفونی اسفنج
اسفنج‌ها و پارچه‌هایی که برای تمیز کردن سطوح مختلف به کار می‌روند، حتی پس از شستشوی مداوم باز هم مملو از باکتری‌ها و میکروب‌ها هستند و سبب انتقال آن‌ها می‌شوند. برای ضدعفونی این وسایل نیازی به شوینده‌های شیمیایی نیست؛ می‌توانید آن را در سطلی از آب نمک گرم بگذارید و روز بعد بشویید حتماً از تمیز شدن آن متعجب خواهید شد.

* رفع لک چربی از روی لباس
اگر روی لباس چند قطره روغن بریزد، شستشو با آب و شوینده ابتدا چندان تأثیری ندارد. نخست مقداری نمک را روی لک بپاشید و بگذارید چند ساعت بماند سپس در ماشین لباسشویی بشویید تا کاملاً تمیز شود.

* تمیز کردن کف اتو
معمولاً پس از مدتی استفاده از اتو، روی سطح آن ذراتی از پارچه، پُرز و حتی رسوب آب جمع می‌شود که تمیز کردن آن نیاز به دقت دارد تا خراب نشود. هر چند وقت یکبار، پارچه‌ای را به سرکه سفید و نمک نرم آغشته کنید و به آرامی روی سطح کف اتو بکشید تا مانند روز اول نو شود.

* شستن قابلمه سوخته
اگر غذایتان سوخت و با قابلمه سیاه روبرو شدید، هرگز خود را برای جلا کردن ذرات چسبیده غذا خسته نکنید. مقداری نمک درون قابلمه بپاشید و اجازه دهید چند ساعت بماند سپس خواهید دید که قابلمه‌تان به راحتی تمیز می‌شود.

7- شکر

* پاک کردن لک چمن از روی لباس
شاید برای شما هم پیش آمده که پس از گردش در طبیعت، متوجه لک‌های سبز رنگی روی لباس‌ها شده باشید برای اینکه پس از شستشو لک کاملاً از بین برود، مقداری شکر را با آب مخلوط کنید تا مانند خمیر شود. خمیر را روی لک بگذارید تا یک ساعت بماند و سپس در ماشین لباسشویی بشویید.

* تسکین سوختگی زبان
اگر با عجله یک فنجان چای یا قهوه داغ بنوشید، ممکن است از سوختگی زبان بسیار آزرده شوید. از آنجا که نمی‌توانید سراغ پمادهای سوختگی بروید، باید راهکاری طبیعی انتخاب کنید؛ کمی شکر روی زبانتان بریزید تا سوختگی آرام شود و احساس ناراحتی فوراً تسکین پیدا کند.

* لایه‌برداری از قوری
ممکن است برای رفع لک‌های جمع شده قهوه و چای درون قوری، سرکه سفید راهکار خوبی به نظر برسد. اما بوی آن دردسرساز است. سفیدکننده‌های صنعتی نیز همین مشکل را دارند. راهکار بهتر اینکه نصف فنجان شکر را درون قوری بریزید و با آب گرم خوب تمیز کنید تا مانند اول بدون لک و بو باشد.

8- سیب‌زمینی

* رهایی از علف‌های هرز
زمانی که سیب‌زمینی را می‌پزید، آب آن را بیرون نریزید زیرا یک علف‌کش طبیعی محسوب می‌شود. در واقع، ترکیبات موجود در آن غیرسمی هستند و هیچ آلایندگی‌ای برای محیط زیست ندارند ولی مانع رشد علف هرز درون باغچه می‌شوند. البته فراموش نکنید ابتدا بگذارید آب سیب‌زمینی کاملاً خنک شود.

* بهبود آفتاب‌سوختگی
اگر هنگام سفر به سواحل دریا پوستتان دچار آفتاب‌سوختگی شد، حتماً از سیب‌زمینی به‌عنوان یک مسکن در دسترس کمک بگیرید. در این حالت، برش‌هایی از سیب‌زمینی را روی پوستتان بگذارید تا به‌تدریج سوزش پوست کاسته شود. این راهکار را می‌توانید برای سوختگی‌های خفیف نیز به کار ببرید.

9- سرکه سفید

* جایگزین سفیدکننده‌های شیمیایی
اگر تمایلی به استفاده از سفیدکننده‌های شیمیایی ندارید می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. از این ماده طبیعی می‌توان برای تمیز کردن سرویس بهداشتی، چربی‌های چسبیده به ماکروویو و رسوبات شیرآلات استفاده کرد. یک تا دو بار در هفته سرکه را روی قسمت‌های مورد نظر اسپری کنید و اجازه دهید چند ساعت بماند تا لک‌های نازیبا از بین بروند.

* پاک کردن لک‌ها از روی پارچه
تمیز کردن لک چای، آبمیوه، شکلات، قهوه و... از روی پارچه‌ها بسیار مشکل است اما خوشبختانه سرکه ماده‌ای است که هیچ آسیبی به الیاف پارچه حتی انواع یا جنس لطیف نمی‌رساند در این صورت تکه پارچه‌ای را آغشته به سرکه کرده روی لک بکشید و سپس پارچه را در لباسشویی بشویید. برای رفع بوی نامطبوع لباس‌ها مانند عرق و ... نیز کافی است یک‌سوم پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب مخلوط کنید و لباس را مدتی در آن بخیسانید و سپس بشویید.

* تمیزکننده سینک و لوله‌های آب
حتماً برای شما هم پیش آمده بالا آمدن آب و آلودگی‌های لوله سینک ظرفشویی منظره بسیار بدی ایجاد کرده که تمیز کردن آن نیز خوشایند نیست پیش از این اتفاق یک راهکار ساده را امتحان کنید مخلوطی از سرکه سفید، نمک و جوش‌شیرین را در سینک ظرفشویی بریزید و پس از یک ساعت آب جوش بریزید تا علاوه بر تمیز شدن سینک و لوله‌ها، کاملاً ضدعفونی شوند.

* جدا کردن کاغذدیواری
اگر روش درست جدا کردن کاغذ دیواری را ندانید، قطعاً این کار بسیار مشکل و دردسرساز است. یک راهکار ساده و مؤثر اینکه محلولی به نسبت مساوی از سرکه سفید و آب تهیه و اسفنجی را به آن آغشته کرده و کاغذدیواری را کاملاً خیس کنید. پس از 5 دقیقه می‌توانید کاغذ را بتراشید تا از سطح دیوار جدا شود این راهکار در مورد برچسب‌های دیوار، پلاستیک، چوب و مات‌کننده‌های شیشه نیز قابل استفاده است.

منبع: هفته‌نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.