تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌هایی درباره‌ی پوست پرتقالی شکل

9 نکته در مورد سلولیت

سلولیت اصطلاحی برای چربی‌های ناهموار است که معمولا در ناحیه‌ی باسن و ران‌ها دیده می‌شود. این تجمع چربی در زیر پوست نوعی از چاقی نیست و فقط در افرادی که اضافه وزن دارند نیز دیده نمی‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلولیت
قبلاً این طور تصور می‌شد که سلولیت (Cellulite) درمان‌پذیر نیست؛ اما با این وجود، این شایعه مانع خرید کرم‌های معجزه‌گر و لوسیون‌های ضدسلولیت توسط خانم‌ها نمی‌شد، اما اکنون فناوری‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که پوست را تا مدتی نرم و صاف نگه دارند و همین مستلزم پرداخت مبالغ هنگفتی است.
در این مقاله چند واقعیت را درباره‌ی سلولیت بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1- سلولیت به دلیل گره‌های کلاژن ضعیف ایجاد می‌شود

زیر پوست، لایه‌ای از چربی وجود دارد که باعث می‌شود پوست نرم شود. این لایه‌ی چربی که هیچ ارتباطی هم به وزن ندارد، هم به پوست چسبیده است و هم به ماهیچه‌های زیرین خودش؛ در این لایه نوارهای کلاژن وجود دارد که به دلایل مختلفی چون افزایش سن، استرس و نوسانات هورمونی، ضعیف شده و لایه‌ی چربی ناصاف می‌شود؛ بنابراین کلاژن نمی‌تواند آن را به خوبی نگه دارد که باعث می‌شود همین شکل در سطح پوست به صورت ناهموار و ناصاف به چشم بخورد.

یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در ظاهر سلولیت بازی می‌کند جریان نامناسب خون است. هر نوع ماساژی که این جریان خون را بهبود ببخشد می‌تواند به کاهش این حالت پوست پرتقالی شکل کمک کند


2- بیشتر ما، به آن مبتلا هستیم

مطابق آنچه در منابع گوناگون آمده است، چیزی حدود نود تا نود و پنج درصد از زنان به شکلی دچار سلولیت هستند. این مشکل بسیار رایج است؛ اما از آنجایی که انواع گوناگونی از سلولیت وجود دارد، در واقع جدی‌ترین آن‌ها از نظر ظاهری قابل تشخیص است. 

3- ورزش، کمک کننده است

شایعه‌ای وجود دارد درباره‌ی سلولیت که می‌گوید سلولیت در اثر تجمع سموم ایجاد می‌شود و خوردن مقدار زیادی آب می‌تواند این مشکل را حل کند. اما در واقع آنچه به حل سلولیت کمک می‌کند، فعالیت بدنی است.
اما چگونه؟ ساده است: هنگام ورزش کالری می‌سوزانید، بنابراین میزان چربی تجمع یافته در زیر لایه‌ی پوست کم می‌شود، به این شکل، سلولیت کمتر به چشم می‌آید. تمرین‌های آرام مانند یوگا یکی از مدل‌های خوب ورزشی برای کاهش سلولیت است.

4- نور خورشید کمکی نمی‌کند

ما همواره هشدارهایی درباره‌ی اثرات ناخوشایند نور خورشید بر پوست شنیده‌ایم. اشعه‌ی ماوراءبنفش (UV) به طور خاص ظاهر سلولیت را تشدید می‌کند زیرا این اشعه بر نوارهای کلاژن اثر می‌گذارد، آن‌ها را ضعیف کرده و باعث می‌شود پوست درست همانند پوست پرتقال، دچار پستی و بلندی شود. پس هرگز کرم ضد آفتاب خود را فراموش نکنید.

5- ماساژِ بافت عمیق به حل مشکل کمک می‌کند

یکی از عواملی که نقش بسیار مهمی در ظاهر سلولیت بازی می‌کند جریان نامناسب خون است. هر نوع ماساژی که این جریان خون را بهبود ببخشد می‌تواند به کاهش حالت پوست پرتقالی شکل کمک کند. در واقع، شما می‌توانید خودتان با استفاده از وسایل مخصوص در خانه، مشکل سلولیت را به تدریج حل کنید. به یاد داشته باشید که نمی‌توان انتظار معجزه داشت و کاهش علائم سلولیت به معنای آن نیست که این مشکل را درمان کرده‌اید.
این خبر خوبی است که ماساژ اثرگذار است و نیاز به صرف پولمان برای لیپوساکشن نیست؛ چرا که لیپوساکشن هم ماندگاری زیادی ندارد.

6- مردان هم دچارش می‌شوند

به دلایل ژنتیکی بافت چربی بیشتری در بدن زنان وجود دارد که باعث شده سلولیت در زنان رایج‌تر از مردان به نظر برسد. همچنین زنان نوارهای کلاژن بیشتری برای نگه ‌داشتن لایه‌ی چربی دارند. با این حال برخی مردان نیز به این مشکل دچار می‌شوند.

7- این مشکل ژنتیکی است اما می‌توان با آن مبارزه کرد

برخی زنان سلولیت بیشتری دارند زیرا مادران و مادربزرگ‌های آنان نیز این مسئله را داشته‌اند. خبر خوب این که درست است عامل ژنتیک یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل است اما اگر تغذیه‌ی درستی داشته باشیم، به طور مرتب ورزش کنیم و سیگار نکشیم، شانس سلولیت کمتری خواهیم داشت. آزمایشی وجود دارد برای تشخیص اینکه آیا ژن سلولیت دارید یا خیر اما این آزمایش گران است و انجام آن صرف نمی‌کند.

8- به لباس‌های زیرتان توجه کنید

نقش جریان خون در افزایش سلولیت مهم است. اگر عادت دارید لباس‌های زیر تنگ بپوشید، یا لباس‌هایی که پوست شما را می‌آزارد، در واقع با چنین پوششی، انتظار سلولیت را باید در مناطق تحت فشار داشته باشید. چون ممانعت از جریان راحت و آسان خون سبب سلولیت می‌شود. پس توصیه می‌کنیم که از لباس‌های زیر و روی مناسب و متناسب با بدن خود استفاده کنید و لباسهای تنگ را کنار بگذارید.

9-  پیشگیری کنید

اغلب، مشکل سلولیت به مرور زمان و با افزایش سن، شدیدتر می‌شود. زیرا سطح استروژن کاهش می‌یابد و این گردش خون را بدتر می‌کند. پس راهکار هوشمندانه این است که جلوی پیشروی آن را بگیریم که شامل همه‌ی موارد ذکر شده در بالا می‌شود؛ یعنی: تغذیه‌ی مناسب، ورزش مرتب و نپوشیدن لباس‌های تنگ. باید بدانید که بخشی از سرنوشت پوست در دست خود شماست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.