تبیان، دستیار زندگی

تاك شوهای كنونی تلویزیون چه کیفیتی دارند؟

وزن‌کشی از ضیا، سلوکی، بابایی و رشیدپور

این روزها چهار برنامه در قالب تاک شو روی آنتن سه شبکه تلویزیونی هستند. هرکدام چه کیفیتی دارند و عملکرد مجریان آن‌ها چگونه است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجریان
برنامه‌های گفت‌وگومحور تاک شو (talk show) همیشه و در همه کشورها یکی از ابزارهای نشاندن مخاطب پای تلویزیون بوده است. گفت‌وگو با چهره‌های مختلف به‌قدری جذابیت و هوادار دارد که خیلی از تلویزیون‌های پیش رو دنیا همچنان از این ظرفیت استفاده می‌کنند. این رویه در شبکه‌های تلویزیونی ما هم برقرار است و تاک شوها جایی میان برنامه‌های گوناگون دارند. مدتی است «تب تاب» با ساختاری جدید در آنتن شبکه سه قرارگرفته و شبکه دو نیز «شب گشت» را در کنداکتور قرار داده است. «فرمول یک» هم سهم شبکه یک با اجرای علی ضیا است. بخشی از برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» نیز در قالب تاک شو روی آنتن می‌رود که اجرای این بخش بر عهده خود رضا رشیدپور است. کمی پیش‌تر شبکه شما «من و شما» را روی آنتن داشت که توقیف شد.

برنامه‌های دیگری هم هستند اما در این گزارش آن‌هایی تحلیل شده‌اند که انطباق بیشتری با تاک شو دارند و سویه سرگرمی را فراموش نکرده‌اند.

شبکه یک/ فرمول یک/مجری: علی ضیا

درباره برنامه: از روز شنبه تا چهارشنبه «فرمول یک» روی آنتن می‌رود. نبض این برنامه عصرگاهی براساس اتفاقات روز جامعه می زند و سعی می‌کند سراغ سوژه‌هایی برود که در فضای مجازی داغ شده‌اند. گاهی هم شاهد مهمان‌هایی هستیم که ربطی به مساله روز ندارند. نمونه متأخرش مسعود ده‌نمکی است که هفته پیش مقابل علی ضیا نشست. «فرمول یک» درمجموع برنامه موفقی است و در کنار سرگرمی، تیترهای جذابی به رسانه‌ها و گروه‌های تلگرامی می‌دهد. نمونه این اتفاق اظهارنظر مسعود ده‌نمکی درباره پنج گل ایران به یمن است. دکور برنامه نیز برگ برنده «فرمول یک» به‌حساب می‌آید.

درباره مجری: علی ضیا نسبت به سال‌های پیش پخته‌تر عمل می‌کند اما هنوز ایراد اصلی‌اش پابرجاست. او می‌خواهد با مهمان راحت باشد و احساس صمیمیت کند ولی در نمایش این حس مسیر را اشتباه می‌رود. به همین خاطر شوخی‌هایش گاه برخورنده می‌شود. از آن‌سو همچنان بر قهقهه‌های ممتد خود کنترل ندارد که این برای یک مجری ضعف بزرگی است. علی ضیا تلاش می‌کند به اصل اجرای تاک شو پایبند باشد؛ موفق است اگر زوائد را از اجرای خود بگیرد. گاهی نیز به نظر می‌رسد اشراف کافی به موضوع ندارد و بیش‌ازحد بر سر یک مساله با مهمان کنکاش می‌کند.

شبکه دو / شب گشت/مجری: محمد سلوکی

درباره برنامه: شبکه دو مدتی است تصمیم گرفته رخوت را از آنتن خود دور کند. رفتن سراغ یک برنامه زنده شبانه به نام «شب گشت» نیز قدمی است تا بیننده بیشتری جذب شبکه دو شود. اساس این برنامه بر پرسش و پاسخ‌های صریح گذاشته‌شده است و از این منظر انطباق کاملی با تاک شو دارد. مهمان‌ها از میان چهره‌های آشنا انتخاب می‌شوند و مجری از آن‌ها سؤالاتی درباره خصوصیات اخلاقی و حرفه‌ای‌شان می‌پرسد. اصولاً این پرسش‌ها به ذائقه خیلی از مخاطبان خوش می‌آید چراکه هنوز هستند کسانی که دوست دارند بشنوند فلان بازیگر موقع عصبانیت چه می‌کند؟ یا آیا با ماشین وارد خیابان یک‌طرفه می‌شود؟ و ... . این پرسش و پاسخ‌ها را پیش‌تر در برنامه‌های دیگر دیده بودیم؛ شاخص‌ترین آن «دورهمی» مهران مدیری است. ضعف اصلی «شب گشت» حضور بازیگرانی است که بارها آن‌ها را در تلویزیون دیده‌ایم. به‌علاوه این‌که غالباً کسانی هستند که جایگاه بازیگری‌شان با تعریف تاک شو همخوانی ندارد. برگ برنده «شب گشت» دکور آن است؛ یک دکور بزرگ و چشم‌نواز. این برنامه از یک‌شنبه تا چهارشنبه بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری پخش می‌شود.

درباره اجرا: محمد سلوکی از فرصت «شب گشت» بهره برده است و بهترین اجرای چند سال اخیرش را ارائه کرده. مدت‌ها بود که او از این شاخه به آن شاخه می‌پرید و برنامه‌هایی اجرا می‌کرد که ازنظر موضوعی ربطی به هم نداشتند. سلوکی هم نمی‌توانست با مهمان به‌خوبی چالش کند و حالا «شب گشت» این فرصت را در اختیار او گذاشته است.

شبکه سه / تب تاب/مجری: باربد بابایی

درباره برنامه: «تب تاب» حوالی ساعت 22 و 20 دقیقه سه شنبه‌ها روی آنتن شبکه سه می‌رود و بیننده‌ها با ارسال نظرات موافق یا مخالف خود به شکل «آنلاین» در برنامه مشارکت دارند. هر چه تعداد لایک که بیانگر تائید دیدگاه مهمان است، بیشتر باشد، تاب تعادل می‌یابد و هر چه تعداد دیسلایک بالا برود، تاب از پشت خم می‌شود و در موقعیت شیب قرار می‌گیرد. یکی از امتیازهای «تب تاب» دکور آن است که توسط پیمان قانع ساخته‌شده. زمینه تاب که فاصله‌ای چهار – پنج‌متری با زمین دارد، مشکی است. نور سفید در دو طرف آن، کف روشن دکور و نیز زمینه قرمز صندلی‌ها کنتراست ایجاد کرده و بر جذابیت دکور افزوده است. ضعف اصلی برنامه به مهمان‌ها برمی‌گردد که آن‌ها را بارها در تلویزیون دیده‌ایم. شاید حضور دوباره آن‌ها در یک برنامه ابتدابه‌ساکن ضعف نباشد اما وقتی بدانیم پرسش‌های مطرح‌شده را قبلاً پاسخ داده‌اند، ضعف «تب تاب» بیشتر به چشم می‌آید. شبکه سه با تبلیغات فراوان سراغ «تب تاب» رفت اما محصول کنونی با وعده داده‌شده فاصله‌ای بسیار دارد.

درباره مجری: ابتدا از بنیامین بهادری به‌عنوان مجری «تب تاب» نام‌برده شد ولی درنهایت باربد بابایی روی صندلی اجرای آن نشست. باربد بابایی اشراف کامل به سوژه و مهمان‌هایش ندارد و یکی از عوامل ناکامی «تب تاب» است. بابایی برای تبدیل‌شدن به یک مجری تراز و محبوب فعلاً باید منتظر بماند.

شبکه سه / حالا خورشید/مجری : رضا رشیدپور

درباره برنامه: «حالا خورشید» علاوه بر پرداختن به مسائل سرگرم‌کننده، اتفاقات داغ روز را هم پی گیری می‌کند. علاوه بر آن گاهی مهمان‌هایی از جنس بازیگران یا کسانی که صاحب خصوصیتی بارز هستند به برنامه می‌آیند و رضا رشیدپور با آن‌ها گفت‌وگو می‌کند. «حالا خورشید» موفق‌ترین برنامه صبحگاهی تلویزیون است.

درباره مجری: رضا رشیدپور کارش را بلد است و می‌تواند یک گفت‌وگوی شسته‌رفته انجام دهد. وقتی موضوع چالشی است می‌داند چطور آن را به سرانجام برساند و به رسانه‌ها تیتر بدهد و زمانی که گفت‌وگو سرگرم‌کننده است، سراغ سؤال‌هایی از همین جنس می‌رود. رشیدپور یکی از مجریان موفق این روزهای تلویزیون است.