تبیان، دستیار زندگی

کشف سیاره فراخورشیدی جدید

اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید کشف کرده اند که به نظر می رسد اندازه ای دو برابر سیاره زمین داشته باشد. مهمتر آنکه این احتمال وجود دارد که بر روی این سیاره آب در جریان باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیاره فراخورشیدی
منجمان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید شده اند که اندازه آن نصف نپتون و دو برابر زمین است و به احتمال زیاد دارای منابع آب بر روی خود می باشد.

اخترشناسان برای کشف سیاره فراخورشیدی جدید که K2-288Bb نام دارد از تلسکوپ کپلر متعلق به ناسا استفاده کردند. این سیاره در مسافت مناسبی نسبت به ستاره میزبان قرار دارد و این بدان معناست که این سیاره می تواند منابع آب را در خود جای داده باشد.

برای اختر شناسان علاقمند به سیارات فراخورشیدی و آشنا به ماهیت این سیارات، سیاره فراخورشیدی جدید کشف شده تا حدود بسیاری دارای اندازه ای غیر طبیعی در قیاس با دیگر سیارات فرا خورشیدی است.

سیاره فراخورشیدی به سیاره ای گفته می شود که خارج از منظومه شمسی قرار دارد و بر مدار ستاره میزبانی غیر از خورشید می چرخد. در واقع در حال حاضر اخترشناسان سیارات فرا خورشیدی را از جمله مهمترین کاندیداها برای میزبانی حیات فرازمینی میدانند و بشدت علاقمند به ارتقا شناخت خود نسبت به آنها هستند.


ویژگی های سیاره فراخورشیدی

تس از ماه آوریل ماموریت دو ساله خود را آغاز نموده و قصد دارد 200 هزار ستاره نزدیک به منظومه شمسی را مورد آزمایش قرار داده و همچنین به ردیابی سیارات فراخورشیدی مشابه زمین بپردازد.

K2-288Bb

یک سیاره فراخورشیدی اندازه چندان بزرگی ندارد و بطور میانگین یک و نیم برابر زمین هستند، اما سیاره فراخورشیدی K2-288Bb تقریبا دو برابر زمین است که این مورد در نوع خود عجیب و بی همتاست.

این سیاره فراخورشیدی جدید دارای منابع گازی غنی و عظیمی است و به نظر می رسد علاوه بر گاز دارای سطحی صخراه ای و کوهستانی باشد. سیاره یاد شده در صورت فلکی ثور مستقر است و در حدود 226 سال نوری با ما فاصله دارد.

سیاره فراخورشیدی جدید بر مدار ستاره کوچک تر از مجموعه دو ستاره ای منظومه K2-288 می چرخد. ستاره کوچکتر این منظومه دارای نور کم سویی است و در حدود یک سوم خورشید می باشد، این در حالیست که ستاره دوم این منظومه درخشان تر بوده و اندازه آن تقریبا نصف اندازه خورشید است.


یکی از خدماتی که تلسکوپ فضایی کپلر به بشریت و دنیای علم کرد کشف سیارات فراخورشید متعدد بود. این تلسکلوپ در ماموریت 9 ساله خود موفق شد تا 2 هزار و 900 سیاره فراخورشیدی را کشف کند. از این عده تنها 50 سیاره فراخورشید دارای اندازه و درجه حراراتی معادل با شرایط زمین هستند.

کپلر به دانشمندان این امکان را داد تا دریابند که آیا سطح سیارات فراخورشیدی جامد است و یا اینکه بمانند مشتری از گاز ساخته شده اند.  یافته های کپلر در نهایت به اختر شناسان کمک کرد تا فرایند غربالگیری سیارات فراخورشیدی را به بهترین شکل انجام دهند و دائما به تعداد محدود تری از سیارات فراخورشید دارای شرایط مشابه با زمین برسند.

هدف اخترشناسان از این همه کشفیات و گمانه زنی ها در خصوص پدیده کیهانی سیاره فراخورشیدی رسیدن به سیاراتی است که بیشترین شانس را برای میزبانی حیات بر روی خود داشته باشند.

چندی پیش مامورت کپلر به پایان رسید. تلسکوپ فضایی کپلر که طی دوره فعالیت خود هزاران سیاره و ستاره را شناسایی کرده بود، سرانجام برای همیشه بازنشسته شد. کپلر در واپسین روزهای خود آخرین ذخایر سوختش را از دست داد و برای هممیه ارتباطش را با زمین قطع کرد و به ماموریت 9 ساله خود پایان داد.

امکان بازگشت کپلر که نزدیک به 700 گیگابایت اطلاعات به زمین ارسال کرده است به خاطر پایان یافتن سوختش وجود نداشت و از آنجایی که این تلسکوپ در فاصله ۱۵۲ میلیون کیلومتری زمین قرار داشت، ناسا به جای منفجر کردنش، آن را به حال خود رها کرد.

از آنجا که کپلر دیگر بازنشسته شده است ناسا عزم خود را جزم کرده تا تلسکوپ فضایی جدیدش موسوم به تلسکوپ فضایی تس بتواند ماموریت های کپلر در زمینه پدیده سیاره فراخورشیدی را ادامه دهد. تس از ماه آوریل ماموریت دو ساله خود را آغاز نموده و قصد دارد 200 هزار ستاره نزدیک به منظومه شمسی را مورد آزمایش قرار داده و همچنین به ردیابی سیارات فراخورشیدی مشابه زمین بپردازد.

کپلر بود که به دانشمندان این شناخت عمیق را داد که تعداد سیارات در آسمان به مراتب بیشتر از ستاره هاست. حال نوبت به تس رسیده تا شناخت ما را نسبت به سیارات فراخورشیدی بیش از پیش عمق ببخشد. تس می تواند معماهای بیشتری از کیهان را حل کند و سوار بر یافته هی علمی کپلر انسان را چندین گام در دنیای علم و فیزیک پیشتر ببرد.
منبع: گجت نیوز