تبیان، دستیار زندگی

از مشکلات فصل سرما

خشکی پوست در زمستان و درمان آن

خشکی پوست یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان است. خشکی پوست در برخی در فصل زمستان بروز می‌کند و در برخی دیگر تشدید می‌شود. در این مطلب به بررسی این مشکل شایع زمستانی می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خشکی پوست در زمستان
گاهی مراقبت از پوست در بهترین شرایط هم می‌تواند کاری دشوار باشد. در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود و از میزان رطوبت هوا نیز کاسته می‌شود، محافظت از پوست و هیدراته کردن آن ممکن است بیش‌ از پیش دشوار شود. بنابراین با تلاش در راستای مرطوب نگه‌داشتن پوست می‌توان از خشکی پوست، خارش و ترک خوردن آن اجتناب کرد.

علل خشکی پوست چیست؟

وقتی‌که پوست انسان به‌اندازه کافی دارای روغن و چربی محافظ نباشد، رطوبت می‌تواند از پوست خارج شود. در پی این اتفاق و زمانی که آب کافی در خارجی‌ترین لایه پوست بدن انسان وجود نداشته باشد، پوست دچار خشکی خواهد شد. گفتنی است این اثر می‌تواند در فصل زمستان که هوا سرد است و میزان رطوبت هوا کاهش می‌یابد تشدید شود. سایر عللی که موجب خشکی پوست می‌شوند نیز شامل موارد زیر هستند:
* استفاده بیش‌ازحد از صابون و آب داغ
* در معرض مواد شیمیایی مضر برای پوست قرار داشتن
* برخی بیماری‌های پوستی
* افزایش سن

خشکی پوست چیست چه آسیبی دارد؟

شاید خشکی پوست به‌تنهایی مشکل بزرگی برای انسان نباشد اما ممکن است با برخی بیماری‌ها و شرایط دیگر مرتبط باشد. این بیماری‌ها و شرایط معمولاً خوشایند نیستند و می‌توانند فعالیت روزانه انسان را تحت تأثیر قرار دهند.

خشکی پوست می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:
-- خارش پوست
-- ضخیم و خشن شدن مناطقی روی پوست
-- ترک‌های دردناک در پوست
-- درماتیتی که شامل قرمزی، التهاب و پوست‌پوست شدن باشد
-- اگزمایی که می‌تواند با پوسته‌پوسته شدن، خارش و قرمز شدن بخش‌هایی از پوست همراه باشد.
-- عفونت باکتریایی

چطور می‌توان پوست خشک را درمان کرد؟

اولین قدم برای درمان خشکی پوست، تشخیص علت خشکی است. آب‌وهوای زمستان یکی از شایع‌ترین دلایل خشکی پوست است. البته اگر پوست فردی به‌شدت دچار خشکی شده باشد، بهتر است که این موضوع را به‌منظور تشخیص دلایل مشخص در آن فرد، با پزشک در میان گذاشت. ممکن است دلایل ایجاد خشکی پوست در افراد مختلف متفاوت باشد و برای تشخیص اختصاصی این موضوع بهتر است با پزشک مشورت شود.

پزشک می‌تواند مشکل را تشخیص دهد و راه‌های پیشگیری از خشکی پوست را به شما بگوید. برای مثال ممکن است پزشک به فردی که دچار خشکی پوست است توصیه کند از تماس با برخی محصولات و یا مواد شیمیایی اجتناب کند.

 البته در موارد کلی می‌توان از برخی روش‌ها برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل زمستان استفاده کرد. در ادامه به بیان برخی از این روش‌ها می‌پردازیم.

کمتر از آب داغ استفاده کنید

هنگامی‌که در تلاش برای برگرداندن رطوبت به پوست خود هستیم، شاید خیساندن زیاد پوست در آب ایده‌ی خوبی به نظر بیاید اما جالب است بدانید که آب می‌تواند خشکی پوست را تشدید و بدتر کند به‌خصوص اگر از آب داغ و صابون استفاده شود. شستشوی زیاد می‌تواند چربی و روغن محافظ روی پوست را از بین ببرد و پوست را در وضعیتی آسیب‌پذیر و مستعد خشکی قرار دهد

بنابراین لازم است سعی کنید شستشو و استحمام خود را کوتاه کنید (10 دقیقه یا کمتر) و همچنین به‌جای استفاده از آب داغ، سعی کنید از آب گرم استفاده کنید.

کمتر از صابون استفاده کنید

 استفاده زیادی از صابون‌ها و یا ضدعفونی‌کننده‌های دست معمولاً منجر به خشکی پوست می‌شود. بنابراین سعی کنید مصرف صابون و ضدعفونی‌کننده‌های دست خود را به حداقل برسانید.

لوسیون‌ها نسبت به سایر مدل‌ها، از مرطوب‌کنندگی کمتری برخوردارند و این اتفاق ناشی از وجود الکل بیشتر در آن‌هاست. 


می‌توانید مصرف صابون را فقط و فقط به زمان‌ها و مکان‌هایی که نیاز قطعی وجود دارد اختصاص دهید و یا مصرف آن را فقط به آن نقطه از بدن که نیازمند شستشو است مثل زیر بازوها و یا پاها محدود کنید. بنابراین دیگر تمام بدن خود را در معرض شستشوی غیرضروری قرار نمی‌دهید.

همچنین می‌توانید از صابون‌های ضعیف، بدون بو و صابون‌هایی که به‌منظور ایجاد خشکی کمتر طراحی و تولید شده‌اند استفاده کنید.

پوست خود را مرطوب کنید

مرطوب‌کننده‌های پوست ابزار بسیار مهمی برای مقابله با خشکی پوست هستند. انتخاب صحیح مرطوب‌کننده، می‌تواند باعث پیشگیری و درمان خشکی پوست شود. لازم به ذکر است 4 نوع از مدل‌های مرطوب‌کننده در بازار وجود دارند که نیازی به تجویز پزشک ندارند.

پمادهای مرطوب‌کننده: نحوه کار پمادهای مرطوب‌کننده این‌طور است که سعی دارند بیشتر رطوبت موجود در پوست را حفظ کنند. البته ممکن است با استفاده از پمادهای مرطوب‌کننده حس چرب شدن و روغنی بودن پوست را داشته باشید. وازلین یکی از همین نمونه‌هاست.

روغن‌های مرطوب‌کننده: روغن‌های مرطوب‌کننده نسبت به پمادها حس چرب بودن کمتری در پی دارند و علیرغم چرب بودن کمتر، همچنان برای مبارزه با خشکی پوست مؤثرند. روغن بچه، روغن‌های معدنی و روغن حمام از این نوع هستند.

کرم‌های مرطوب‌کننده: کرم‌های مرطوب‌کننده نسبت به سایر انواع مرطوب کننده‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردارند و فراگیرترند. علت محبوبیت بیشتر کرم‌های مرطوب‌کننده این است که پوست بدن انسان آن‌ها را بهتر از سایر مدل‌ها جذب می‌کند. کرم‌های دست از این نوع مرطوب‌کننده‌ها هستند.

لوسیون‌های مرطوب‌کننده: لوسیون‌های مرطوب‌کننده دارای کمترین احساس چرب و روغنی بودن را دارند که یک مزیت است. اما لوسیون‌ها نسبت به سایر مدل‌ها، از مرطوب‌کنندگی کمتری برخوردارند و این اتفاق ناشی از وجود الکل بیشتر در آن‌هاست.

بعد از شستن پوست خود، آن را به‌آرامی و به‌طور متوسط خشک کنید و بلافاصله از مرطوب‌کننده‌ی خود روی پوستتان استفاده کنید چراکه این لحظه بهترین لحظه برای گیر انداختن بیشترین میزان رطوبت در پوست است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.