تبیان، دستیار زندگی

رادیکال‌های آزاد را این طوری نابود کنید!

راهکارهای طبیعی برای مبارزه با استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو زمانی روی می‌دهد که رادیکال‌های آزاد، دفاع بدن را در برابر اثرات مضر آن مختل می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنتی اکسیدان
یکی از فرآورده‌های طبیعی متابولیسم، رادیکال‌های آزاد هستند که نوعی از مولکول‌های بی‌ثبات‌اند. رادیکال‌های آزاد اگر غیرکنترل شده باقی بمانند می‌توانند با دزدیدن الکترون از سایر مولکول‌ها (پروسه‌ای که به آن اکسیداسیون گفته می‌شود) به DNA آسیب بزنند.

در سال‌های اخیر، دانشمندان استرس اکسیداتیو را به سالخوردگی و تعدادی از بیماری‌ها ربط داده‌اند اما در مقابل برخی مطالعات نشان داده‌اند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در برخی از مواد طبیعی می‌توانند با جنگیدن با استرس اکسیداتیو، به نفع سلامتی عمل کنند.

بتاکاروتن، کوآنزیم Q10، ملاتونین، ویتامین C و ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و می‌توانند در برابر استرس اکسیداتیو از شما محافظت کنند


استرس اکسیداتیو و سلامت شما

استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مزمن شود مانند:
* تباهی لکه زرد مرتبط با افزایش سن
* تصلب شرایین
* سرطان
* بیماری مزمن انسدادی ریه
* سندرم خستگی مزمن
* دیابت
* آب سیاه
* بیماری قلبی
* التهاب
* مقاومت به انسولین
* پارکینسون
* آلزایمر
* سکته مغزی
* روماتیسم مفاصل

آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس اکسیداتیو

آنتی‌اکسیدان‌ها در بسیاری از غذاها و گیاهان وجود دارند و می‌توانند با رادیکال‌های آزاد پیوند برقرار کرده و مانع الکترون‌دزدی آن‌ها از دیگر مولکول‌های بدنتان شوند. تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و دفاع شما را در برابر استرس اکسیداتیو قوی کنند، برخی از این مواد عبارتند از:
* کاکائو
* هسته انگور
* چای سبز
* گیاه خارمریم
* رزوراترول
* زردچوبه
بتاکاروتن، کوآنزیم Q10، ملاتونین، ویتامین C و ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و می‌توانند در برابر استرس اکسیداتیو از شما محافظت کنند.

استفاده از راهکارهای طبیعی برای کاستن از استرس اکسیداتیو

تاکنون هیچ تحقیق و مطالعه‌ای نتوانسته ثابت کند که راهکار طبیعی یا مکملی برای درمان هرگونه بیماری مرتبط با استرس اکسیداتیو وجود دارد. اما در پیش گرفتن رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی سلامت کمک کند. اگر تصمیم دارید برای مبارزه با استرس اکسیداتیو از مکمل‌های غذایی استفاده کنید حتماً قبل از شروع این کار با پزشک خود مشورت کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.