تبیان، دستیار زندگی

شرط استجابت دعا رعایت آداب و فراهم شدن اسباب آن است

استاد حوزه علمیه گفت: شرط استجابت دعا رعایت آداب و فراهم شدن اسباب آن است که اطاعت از خداوند و راضی شدن مقدرات الهی یکی از عوامل استجابت دعا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» شامگاه شنبه (22دی) در هیات حاج مسلم گفت: از نظر پیامبر(ص) در جامعه ارزشی دروغگویی و خیانت در امانت وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه ارزش دیگر انسان به دعا و درخواست از خداوند است، عنوان کرد: هر کس تکبر کرده از دعا و درخواست به خدا روی‌گردانی کند وارد جهنم می‌شود. خداوند خطاب به حضرت موسی(ع) فرمودند حتی نمک خود را هم از من بخواهید.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه علت مستجاب نشدن دعای برخی افراد، اظهار کرد: خدا در قرآن فرموده بخوانید مرا تا شما را استجابت کنم پس چرا دعای ما استجابت نمی‌شود در حالی که خدا خلف وعده نمی‌کند.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیات 60 تا 61 سوره یاسین، بیان کرد: در روز ازل ما عهد بستیم که شیطان را نپرستیم و فقط خدا را اطاعت کنیم اما متاسفانه چنین نمی‌کنیم وقتی ما به عهد خود وفا نمی‌کنیم چگونه انتظار داریم که خدا به عهد خود وفا کند. خداوند در قرآن کریم فرموده ای بندگان من شما به عهد خود وفا کنید تا من هم به عهد خود وفا کنم.

وی افزود: ما برای وفای به عهد خود که اطاعت از خداوند است حتی اوامر و نواهی او را نمی‌شناسیم، در برای دعا کردن آدابی وجود دارد که آنها را هم نمی‌دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه از اسامی مهم خداوند اسم رب است که آن را دوست دارد، عنوان کرد: مهمترین مراتب توحید در توحید ربوبی است، رب کسی است که مالک چیزی باشد و حق هرگونه تصرف در آن را دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: رب کسی است که هرگونه خواست قضا و قدر انسان را مقدر می‌کند بنده صالح هم کسی است که تسلیم باشد، در توحید ربوبی تسلیم و در توحید اولوهی مطیع نیستید چگونه انتظار دارید که خداوند به عهد خود وفا کرده و دعای شما را مستجاب کند.

وی با بیان اینکه تا فرصت هست خودسازی کنید، خاطرنشان کرد: مطیع و راضی به مقدرات الهی شوید تا خداوند هم از شما راضی شده و دعای شما را استجابت کند، برای استجابت دعا باید اسباب آن فراهم شود اسباب و آداب دعا کردن را یاد بگیرید.

منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.