تبیان، دستیار زندگی

معاون وزیر آموزش و پرورش:

برخی مسئولان با ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش آشنایی ندارند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قانون شوراهای آموزش و پرورش را بازویی توانمند برای حل مشکلات این نهاد خواند و تصریح کرد: برخی از مدیران با ظرفیت‌های این شورا آشنا نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دکتر مجتبی زینی‌وند
به گزارش تبیان، مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی امروز، ۲۳ دی‌ماه، با حضور در نشستی خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش که از ۲۴ تا ۳۰ دی‌ماه، برگزار می‌شود؛ به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته و فراز و فرودهای موجود پرداخت.
وی آموزش و پرورش را زیربنای توسعه خواند و با بیان اینکه این نهاد در مسیر تحول و توسعه نیازمند مشارکت است، تصریح کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش، بازویی توانمند برای حل مشکلات این نهاد است، اما متاسفانه برخی از مدیران با ظرفیت‌های این شورا آشنا نیستند. شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها با ریاست استاندار با حضور ۱۶ عضو، در شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران و در مناطق با ریاست بخشداران تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش در سه حوزه برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت می‌توانند فعالیت کنند، گفت: با وجود برخورداری شوراهای آموزش و پرورش از ظرفیت‌ بسیج و تحقق امکانات محلی و ملی، با چالش‌ها و موانعی مواجه است که از جمله باید به چالش‌ها فقدان نگاه ملی در نزد برخی مسئولان اشاره کرد. به عنوان مثال ماده ۱۰ قانون شوراهای  آموزش نیازمند تدوین آئین‌‌نامه توسط شهرداری‌هاست که هنوز تدوین نشده است. ماده ۱۸ نیز در مورد احداث مدرسه توسط انبوه‌سازان است که در صورت احداث تعداد مشخصی واحد‌ مسکونی باید مدرسه نیز ساخته شود اما چهار تبصره که ضمانت اجرایی آن بود در سال ۸۶ حذف شد، البته امسال پیگیری‌ها از سوی دولت انجام شد که رشد عملکرد در این زمینه را گزارش می‌دهد.
زینی‌وند وضع قوانین مغایر، آشنا نبودن مدیران دستگاه‌ها و مدیران آموزش و پرورش و نبود حساسیت در بین ذی‌نفوذان و نخبگان را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و تصریح کرد: طی سال گذشته ۶۷۹ جلسه شورا در سطح استان و ۲۴۴ جلسه در استان‌ها تشکیل شد که شهرستان‌های استان تهران و همدان بیشترین جلسات را از حیث دبیرخانه‌ای داشتند. میانگین جلسات استان‌ها هشت جلسه و میانگین جلسات مناطق ۱۰ جلسه بوده است.

اجرایی شدن ۸۷ درصد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش
زینی‌وند تعداد مصوبات شوراهای آموزش و پرورش را ۳۰ هزار و ۶۷۵ مورد برشمرد و گفت: با پرهیز از مصوبات توصیه‌ای و کیفیت بخشی به مصوبات اجرایی شاهد بودیم که ۸۷ درصد مصوبات اجرایی شد. از مجموع مصوبات شوراهای آموزش پرورش ۲۳ درصد آموزشی، ۲۰ درصد فرهنگی و پرورشی، ۱۷ درصدی اداری و مالی، ۱۳ درصد عمرانی ، ۱۲ درصد رفاهی ، چهار درصد پژوهشی و ۱۱ درصد سایر موارد بوده‌اند.
زینی‌وند با بیان اینکه از محل اجرای مواد قانون شورای آموزش و پرورش هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، کسب درآمد برای وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته که بخشی از آن نقدی است، اظهار کرد: طی سالی که گذشت شاهد رشد حضور استانداران و ائمه جمعه در جلسات شوراهای آموزش و پرورش بودیم.
زینی‌وند به برخی از فراز و فرودهای صورت گرفته اشاره و بیان کرد: در بند دو ماده ۱۱ قانون شوراهای آموزش و پرورش که به موضوع کمک‌های داوطلبانه مردمی به مدارس اشاره دارد، رشد ۳۶ درصدی رخ داده است، این امر نشان می‌دهد اعتماد مردم به آموزش و پرورش رشد یافته است. بند چهار ماده ۱۱ نیز به موضوع هزینه اجرای کلاس‌های فوق برنامه در مدارس اشاره دارد که کاملا اختیاری و داوطلبانه بوده و با رشد ۳۳ درصدی روبرو شده است.
وی با اشاره به این موضوع که در بسیاری از کشورها، شهرداری‌ها بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش را به عهده می‌گیرند، تصریح کرد: در قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها موظفند علاوه بر عوارض مصوب تا پنج درصد عوارض مختص آموزش و پرورش را دریافت و به حسابی واریز کنند اما در این بند با کاهش پنج درصدی مواجه شده‌ایم. در ماده ۱۶ قانون نیز که مرتبط با اخذ عوارض از واحد‌های جدیدالاحداث است کاهش ۷۴ درصدی رخ داده است.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی به آئین نامه شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات در آموزش و پرورش مناطق مرزی و ضرورت ساماندهی نهادهای مشارکت‌جویانه و پاسخگویی همه نهادها، آئین‌نامه شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی را تهیه کرده و در کمیسیون‌های مربوطه آموزش و پرورش تصویب شده، امیدواریم در شورای عالی آموزش و پرورش نیز تصویب شود.

تجلیل از فعالان اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش
رسول پاپایی، مدیرکل شوراهای وزارت آموزش و پرورش نیز با حضور در این نشست به برخی از برنامه‌های هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: در این هفته از استان اصفهان از حیث عملکرد درآمد حاصل از اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش، از کردستان به خاطر سیاست‌گذاری و برنامه‌ر‌یزی مطلوب در اجرای قانون شوراها و هرمزگان از حیث عملکرد دبیرخانه شورای آموزش و پرورش تقدیر می‌شود. همچنین از شهرداران استان‌های تهران، یزد و مرکزی نیز که بیشترین اهتمام را به اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش داشتند، تجلیل به عمل می‌آید.