تبیان، دستیار زندگی

«تشنگان قله‌های برفگیر» روایتی متفاوت از جنگ

«تشنگان قله‌های برفگیر» تازه‌ترین اثر ساسان ناطق است که بزودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود، این اثر نگاه متفاوتی به جنگ دارد و شامل خاطرات بخشعلی ثابتی از رزمندگان غرب کشور است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساسان ناطق

ساسان ناطق مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری درباره تازه‌ترین اثرش با عنوان «تشنگان قله‌های برفگیر» که قرار است از سوی سوره مهر روانه بازار کتاب شود، اظهار داشت: بعضی از کارها در مسیر کاری نویسنده به دست خودش خلق می‌شود و برخی آثار به واسطه انتخاب راوی به نویسسده پیشنهاد و واگذار می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه این هم جز آثاری بود که راوی تشخیص داد بنده کار را انجام دهم، اضافه کرد: پیش از ورود بنده برخی مصاحبه‌ها قبلا انجام شده بود و حتی متن اولیه هم نوشته شده بود، این کار حاوی خاطرات آقای «بخشعلی ثابتی» از استان کهگیلویه و بویراحمد است، بنده کار را در ۱۰ فصل آماده کرده‌ام.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری تصریح کرد: وقتی متن اولیه به همراه مصاحبه ها در اختیارم قرار گرفت،ابتدا سوالاتی که در متن قبل ممکن بود برای مخاطب ایجاد شود را استخراج کردم و در چند نوبت با هم مصاحبه‌های تکمیلی را پیش بردیم، فضا و زندگی روستایی راوی، هموطنانش، بزرگ شدنش و آموزش در مدرسه و فضای انقلاب و شروع جنگ در این کتاب آمده است.

ناطق با بیان اینکه این اثر برای من دارای فضای متفاوت بود، اضافه کرد: این کتاب برایم متفاوت است از این باب که رزمنده‌های متفاوتی را به لحاظ جغرافیایی می‌دیدیم، چرا که زیست بوم این افراد عشایر گونه و متفاوت بود و وقتی وارد جنگ می‌شوند قطعا حماسه متفاوتی از هموطنان لر کشور را در این کتاب می‌بینیم.

به گفته این نویسنده، فضای متفاوتی و جالب در این منطقه بود چراکه اینها هم جنوب را تجربه کرده بودند و هم مقاومت و جنگ در فضای سرد کوهستانی قله های شیخ محمد که بسیاری از دوستانش را از دست می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش کار با برخی راوی‌ها سخت توصیف کرد و گفت: آقای بخشعلی ثابتی جز آن دسته از افرادی بود که حرف کشیدن برای من نویسنده از او سخت بود، نگاه متفاوتی داشت و حاضر نبود برخی موارد را بازگو کند، در حالی‌که بنده به عنوان نویسنده باید به آن جزئیات واقف می‌شدم و اشراف من به مخاطب در بیان جزییات بسیار می‌توانست کمک کننده باشد.

ناطق اضافه کرد: در این کار مثل سایر کارها از روایت داستانی بهره برده‌ام، اما تمام مولفه‌های خاطره نویسی رعایت شده، روایت‌ها دست اول و مستند هستند. نسبت به جزئیات کند و کاو با دیگر دوستان هم داشته‌ایم تا جزئیات به دقت بیان شود. طبق روال بیشتر کارها سعی کردیم از تک صدایی دور شویم و شاهد چند صدایی باشیم. در این کتاب صدای دوستان آقای ثابتی را هم می‌بینیم. برای من کار متفاوتی بود. جغرافیا متفاوت و همه چیز برای من تازه بود.

مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری ادامه داد: در نثر تغییراتی دادم که هم خواننده آگاه متوجه شود نثر بنده است نه راوی، البته در بخش‌هایی که ویژگی‌های بومی باید درج می‌شد، لحن راوی بیان شده است تا رنگ و بوی متفاوتی در این کار دیده شود.

وی درباره نام کتاب گفت: جغرافیای دفاعی آقای بخشعلی ثابتی و رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد هم در مناطق سردسیر بود که اوج آن رفتن به یک عملیات و گذر از قله‌های برف گیر شیخ محمد برمی‌گردد، که در مسیر مرزی ایران و عراق قرار دارد و عبور از آنجا دشوار بوده است. بسیاری از رزمندگان ما از شدت سرما یخ زده و به شهادت رسیده‌اند. آن تشنگان ابتدایی به منطقه دیگری از عملیات باز می‌گردد که در آن شدت تشنگی را در رزمندگان می‌بینیم، این ایهام در نام کتاب مدنظر قرار گرفت.

منبع: فارس