تبیان، دستیار زندگی

حضرت زینب(س) شبیه‌ترین فرد به حضرت خدیجه (س)

گفت: پیامبر فرمودند حضرت زینب(س) شبیه‌ترین فرد به حضرت خدیجه(س) است همچنان که حضرت خدیجه حامی پیامبر(س) در سختی‌ها بود حضرت زینب(س) نیز حامی امام حسین(ع) در کربلا بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی
حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» شامگاه جمعه(21دی) که در هیات حاج مسلم هادیان برگزار شد، درباره اهمیت ذکر با اشاره به آیه 41 سوره احزاب، گفت: خداوند در این آیه فرموده که واجب است انسان همواره به یاد خدا باشد.

استاد حوزه علمیه درباره علت اینکه چرا باید انسان به یاد خدا باشد، عنوان کرد: اگر انسان حتی یک درصد از خداوند غافل شود شیطان بر او چیره شده و گمراه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به آیه 38 سوره قصص اظهار کرد: هر کس شیطان قرین او شود گمراه می شود، اگر انسان خدا را فراموش کند خداوند هم او را فراموش کرده و از لطف خود محروم خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از الطاف الهی شفاعت است، ابراز کرد: اگر کسی خدا را فراموش کند خداوند او را از لطف شفاعت در قیامت محروم خواهد کرد.

وی با اشاره به ثمره‌های یاد خداوند، بیان کرد: یکی از ثمرات یاد خدا به این است که همیشه به یاد او باشید تا به یاد شما باشد، پیامبر(ص) فرمودند برای امت من مواسات با برادران دینی سخت است، من برای اینکه یک فقیر واقعی را رد نکرده باشم به دروغگوها هم پول می‌دهم.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) مواسات یعنی انسان در اموال خود یک درهم برای خود یک درهم برای فقیر قرار دهد، امام معصوم(ع) فرمودند ستون انفاق در حالت پر این است در اموال خود حقی برای فقیر و محروم مشخص کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در جامعه اسلامی احاد مسلمین نسبت به هم وظیفه دارند، گفت: شیعه واقعی باید درآمد سود خالص خود را نصف کرده و از آن نصف صدقه و انفاق داشته باشد.

وی با بیان اینکه از دیگر کارهای سخت رعایت انصاف با مردم است، ابراز کرد: رعایت انصاف یعنی هر آنچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید و هرآنچه برای خود نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه از دیگر کارهای سخت یاد خداوند در همه زمان‌ها است، اظهار کرد: یاد همیشگی خداوند این نیست که همواره ذکر الهی را به زبان داشته باشیم بلکه به این است که انسان وقتی با حرام مواجه شد از خدا بترسد و آن را ترک کند. اگر کسی حرام را به خاطر ترس از مردم ترک کرد ارزش ندارد بلکه باید برای خدا باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: کسی در همه ابعاد زندگی خداوند را اطاعت کند ، او به یاد خدا است اگرچه نمازهای او به میزان واجبات باشد، اگر کسی خدا را نافرمانی کرد در واقع خدا را فراموش کرده است.

وی ادامه داد: ذکر ترک حرام از ترس خدا است، از سخت‌ترین اموری که خدا بر بندگان خود واجب کرده یاد خود است و مراد ذکر زبانی تسبیحات نیست بلکه مواجه با حلال و حرام است طبق دستور الهی است. ذکر زبانی باید همراه با گناه نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: در روایت است که وقتی حضرت زینب(س) به دنیا آمدند پیامبر(ص) ولیمه دادند و به دیگران توصیه کردند که حضرت زینب(س) را دوست داشته باشند زیرا او شبیه‌ترین فرد به حضرت خدیجه(س) است همچنان که حضرت خدیجه(س) تنها حامی پیامبر(س) در تنهایی بود حضرت زینب(س) نیز حامی امام حسین(ع) در کربلا بودند.


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.