تبیان، دستیار زندگی

روستایی در میان ابرها

روستای سنگ‌ تراشان در لرستان با خانه‌های پلکانی به‌عنوان روستای ماسوله استان مطرح است، اما ایجاد زیرساخت‌ های گردشگری در این روستا هم‌چنان میان اظهارنظر مسئولان به سرانجام نرسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


روستای سنگ‌ تراشان

روستای سنگ‌تراشان با خانه‌های پلکانی شگفت‌انگیزترین روستای لرستان است که در 45 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد، این روستا که از آن به‌عنوان «ماسوله لرستان» یاد می‌شود مجموعه‌ای شگرف از تاریخ و طبیعت را در میان ابرها خلق کرده‌است.

ارتفاع روستای سنگ‌تراشان از سطح دریا هزار و 250 متر است و پس از بارش هر باران در دره‌ پایین‌دست روستا ابرهایی به‌هم‌پیوسته و درست در آستان خانه‌های روستا به‌تماشای گردشگران می‌آید، آن‌چنان که گویی دریایی از ابر در میان روستا شناور باشد.

سنگ‌تراشان یکی از روستاهای هدف گردشگری خرم‌آباد است که در حوالی آبشارهای نوژیان و وارک قرارگرفته و درصورت وجود طرح و برنامه می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه گردشگری داشته باشند، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها آن‌طور که باید در استان لرستان استفاده نشده‌است.
روستای سنگ‌ تراشان

 خانه‌های بوم‌گردی احداث شود


کیانوش بیرانوند، ارائه‌دهنده طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان اظهار داشت: حفاظت و احیای جنگل‌های پیرامون این روستا با اجرای طرح‌های آبخیزداری و جنگل‌داری، تأمین امنیت، اورژانس پزشکی در روستا، ایجاد جاده‌های دسترسی و راه‌اندازی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی از جمله اهداف طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان است.

وی افزود: ایجاد صنایع‌دستی توسط اهالی، تأمین انرژی برق منطقه از طریق انرژی خورشیدی، تأمین سوخت روستا در فصل سرما برای جلوگیری از قطع درختان، آموزش روستاییان وتوسعه آسفالت از دیگر اهداف طرح است.


برپایی سیاه‌چادرها


ارائه‌دهنده طرح گردشگری روستای سنگ‌تراشان عنوان کرد: در طرح‌های گردشگری چهار شاخص اصلی بخش دولتی، خصوصی، ذی‌نفعان و تورگردان‌ها وجود دارد که با همفکری و مشارکت می‌توان چنین طرح‌هایی را به‌سرانجام رساند.

وی بیان کرد: برنامه کاشت گل و نهال بومی هزار اصله توسط منابع طبیعی و احداث حداقل یک اقامتگاه بوم‌گردی و برپایی سیاه‌چادرها در روستای سنگ‌تراشان مدنظر ماست.
روستای سنگ‌ تراشان


 لزوم بهسازی جاده آبشارهای نوژیان و وارک


استاندار لرستان نیز گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از پیشنهادات ارائه‌شده توسط طراح و دیگر دست‌اندرکاران با هزینه اندک قابلیت اجرایی دارند و در مواردی حتی نیاز به حضور دستگاه‌های دولتی نیست.

وی افزود: بهسازی جاده آبشارهای نوژیان و وارک از مواردی است که باید توسط دستگاه متولی انجام بشود، روستای سنگ‌تراشان گردشگرپذیر است و امکان اجرای برخی اقدامات مانند احداث خانه‌های بومگردی توسط دهیار و مردم می‌تواند اجرا شود و دولت نیاز نیست در این مورد هزینه کند؛ هم‌چنین کاشت درخت در این منطقه را منابع طبیعی می‌تواند واگذار کند و نصب تابلوی گردشگری نیز قابل انجام است.

در مسیر گردشگری


استاندار لرستان با بیان اینکه پایه کارهایی که قرار است در روستای سنگ‌تراشان انجام شود دولتی نیست، عنوان کرد: این روستا در مسیر گردشگری قرار دارد، ایجاد بازارچه برای عرضه صنایع دستی می‌تواند دراشتغال‌زایی و درآمدزایی اهالی مؤثرباشد، البته در جاهایی که نیاز است دولت هزینه کند ورود خواهیم کرد؛ هم‌چنین در طرح‌های مشترک نیز در ارائه مجوزها همکاری لازم را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: ما از طرح‌های افراد برای توسعه گردشگری استقبال می‌کنیم اما انجام آن نیاز به متولی مانند دهیار یا سازمان‌های مردم‎‌نهاد دارد که ما به آنان کمک لازم را ارائه خواهیم داد.
 
روستای سنگ‌ تراشان

آبشار بیشه فاقد پارکینگ است


فرماندار خرم‌آباد اما معتقد بود مهم‌ترین موضوع اولویت‌بندی این جلسه جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد است که ظرف یک‌سال گذشته برخی از زیرساخت‌های موردنیاز مانند ساماندهی ورودی جنوب شهر یا ترمینال برون‌استانی به سرانجام رسیده‌است.

عبدالهی گفت: واقعیت این است که طرح پیشنهاد شده در مورد روستای سنگ‌تراشان طرح خوبی بوده، اما در اولویت ما نیست، زیرا اقداماتی ضروری‌تری مانند ایجاد پارکینگ در آبشار بیشه وجود دارد، آبشار بیشه با ورودی 2هزار و 600 خودرو فاقد پارکینگ است، هم‌چنین ساماندهی ورودی مخملکوه از دیگر اولویت‌های ماست.

بهسازی روستای سنگ‌تراشان انجام می‌شود


مسعود رضایی، مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت روستاهای هدف گردشگری طرح هادی روستای سنگ‌تراشان در سال 97 با رویکرد گردشگری بازنگری شد؛ به‌طور قطع بهسازی روستا را انجام می‌دهیم، همچنین در مورد بحث بوم‌گردی نیز اگر متقاضی تسهیلات وجود داشته باشد، ما همکاری لازم را خواهیم داشت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز عنوان کرد: شناسایی ظرفیت و جاذبه‌های روستاهای هدف گردشگری مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود سپس برنامه‌ریزی‌های لازم باید مورد توجه قرار بگیرد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی روستای سنگ‌تراشان چشم‌انداز مطلوب آن است و با توجه به اینکه گردشگران به‌دنبال استفاده از طبیعت هستند، مشاور طرح باید مطالعاتی دراین خصوص داشته باشد.

وی عنوان کرد: طراحی خانه‌های روستایی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا هنگامی که گردشگر وارد روستا می‌شود از چشم‌انداز طبیعی و دیگر جاذبه‌ها استفاده کند و درنهایت روستای سنگ‌تراشان به روستایی خاص تبدیل شود، به‌طوری که کمترین روستایی این ویژگی‌های گردشگری را داشته باشد.
روستای سنگ‌ تراشان


تعریض جاده ضروری است


مشاور امور میراث فرهنگی استاندار لرستان نیز معتقد بود به‌جای ارائه لیست عریض و طویل تنها نیاز است چندکار انجام بدهیم، این روستا یک روستای پلکانی است، تقریباً شبیه ماسوله است اما کنار این روستا سایت تاریخی وجود دارد که طی چند مرحله کاوش حدود 2هزار قطعه شی تاریخی در این کشف شده و هم‌چنین روستایی آئینی بوده که در تاریخ موردتوجه بوده‌است.

سیروس ابراهیمی اظهار داشت: در سمت راست روستای سنگ‌تراشان آبشار وارک و در سمت چپ روستای آبشار نوژیان قرار دارد و این روستا دربلند مدت با بهسازی مسیر به سمت وارک می‌تواند به مسیر گردشگری تبدیل شود.

وی افزود: اقداماتی مانند تعریض جاده که درحال حاضر عرض کمی دارد و گردشگران زیادی از آن عبورمی‌کنند، تعویض و افزایش تابلوهای رانندگی در مسیر و نصب تابلوهای معرفی سایت در ورودی و جاده کمربندی خرم‌آباد الزامی است.

مشاور استاندار لرستان عنوان کرد: طرح مشترک بهسازی روستا با هدف گردشگری با مشارکت بنیاد مسکن و گردشگری باید مدنظر باشد، البته ماموریت طرح با دهیار باشد.

منبع: تسنیم