تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به یک شایعه خونی

رئیس سازمان انتقال خون استان قم گفت: عمر سلول‌های خونی محدود است و ما نمی‌توانیم بیشتر از زمان مشخصی از این‌ سلول‌ها نگهداری کنیم، بنابراین نیاز به خون یک امر همیشگی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پاسخ به یک شایعه خونی
دکتر مرتضی نوریان عنوان کرد: تا قبل از تاسیس سازمان انتقال خون، مردم کمابیش در جریان مسئله اهداء خون بوده‌اند اما از سال 1353  که سازمان انتقال خون تاسیس شد، استقبال مردم به این مسئله رشد چشمگیری پیدا کرد، با توجه به دوران دفاع مقدس که نیاز به خون در جبهه‌ها زیاد بود و تبلیغات رسانه‌های عمومی که اهداء خون را یک کار حسنه و خداپسندانه معرفی کرده‌اند، بسیاری از مردم با بحث اهدا خون آشنایی اولیه دارند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند همان خونی که از اهداکننده گرفته می‌شود، به دریافت کننده خون تزریق می‌شود، در صورتی که همیشه به خون مستقیم نیاز نیست، زمانی که حادثه‌ای مانند زلزله رخ می‌دهد، تعداد زیادی از مردم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند و خواهان اهداء خون هستند، در حالی که در این مواقع شاید نیازی به خون، در آن حجم نیست، به عنوان مثال زمانی که سال گذشته در استان کرمانشاه زلزله آمد، این استان از هیچ استان دیگری تقاضای خون نداشت.

رئیس سازمان انتقال خون استان قم با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، تصریح کرد: عمر سلول‌های خونی محدود است و ما نمی‌توانیم بیشتر از زمان مشخصی از این‌ سلول‌ها نگهداری کنیم، از طرف دیگر خون جایگزین صنعتی و مصنوعی ندارد و تنها منبع آن خود انسان است، بنابراین نیاز به خون یک امر همیشگی است، و باید به این مسئله هم توجه کرد که مصرف خون مراکز درمانی به روز است.

اهداء خون، اهداء عضو است

وی ادامه داد: خون هم مانند کلیه و دست و قلب، یکی از اعضای بدن است و اهدا خون در واقع اهدا عضو محسوب می‌شود، و تنها عضوی است که بارها می‌توان آن را اهدا کرد؛ آقایان 4 مرتبه و بانوان 3 مرتبه در سال می‌توانند اهداء خون داشته باشند، اهداءخون در نظر بسیاری از مردم یک صدقه جاریه است چراکه یک نفر می‌تواند با اهداء یک واحد خون جان چندین نفر را نجات بدهد.

فرآورده‌های خونی چیست؟

دکتر نوریان خاطرنشان کرد: از هر یک واحد خون حداقل 3 فرآورده گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت به دست می‌آید، عمر پلاکت بین 3 تا 5 روز است، بنابراین نیاز به خون گیری هر روزه احساس می‌شود، بیماران تالاسمی که در گذشته قبل از 12 سالگی فوت می‌کردند، امروزه به دلیل اینکه هر هفته 3 دفعه خون بدون آلودگی و تمیز دریافت می‌کنند، عمر طولانی پیدا کرده و حتی در اکثر موارد ازدواج می‌کنند.

وی اظهار کرد: در استان قم حدود 180 بیمار تالاسمی وجود دارد که مرکز تالاسمی استان، هر روز از طریق سازمان خون تهیه می‌کند، در تصادفاتی که منجر به جرح می‌شود، بیماران شیمی درمانی، نوزادان، مادران باردار، اعمال جراحی بزرگ و اعمال جراحی قلب همگی نیاز به خون دارند و با توجه به صنعتی شدن کشور، هر روز بر نیاز به خون افزوده می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون استان گفت: از پلاسمایی که از خون گرفته می‌شود، داروهای مشتق از پلاسما تهیه و تولید می‌شود که بسیار اهمیت دارد، داروهایی مانند آلبومین، ایمونوگلوبولین انسانی و فاکتورهای انعقادی برای بیماران هموفیلی از جمله داروهایی است که از پلاسما تهیه می‌شود.

کاهش هزینه درمان با استفاده از فرآورده‌های خونی

وی خاطرنشان کرد: این مسئله باعث می‌شود که هم هزینه تهیه دارو برای بیماران خاص کاهش پیدا کند و دارو ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد و هم اینکه این دارو از پلاسمای ایرانی ساخته شده و ساخت کشور دیگری که ژنوم بدنی متفاوتی با ما ایرانی‌ها دارند، نیست و با ساختار کشور ما هماهنگ است؛ حدود 60درصد داروهایی که از پلاسما تولید می‌شود، ساخت داخل و با منشا پلاسما ایرانی است، در بین کشورهای در حال توسعه فقط ایران و برزیل این صنعت را دارند و پلاسما مازاد خود را به دارو تبدیل می‌کنند.

نوریان بیان کرد: خوشبختانه از زمان تاسیس سازمان انتقال خون در کشور تا کنون رشد بسیار خوبی داشته‌ایم، به نحوی که در منطقه مدیترانه شرقی، ایران در بحث انتقال خون سرآمدو صاحب نظر است، از نظر سازمان بهداشت جهانی هم ایران جایگاه خاصی دارد و این باعث افتخار است.

پاسخ به یک شایعه

وی در پایان افزود: حدود 40درصد داروهایی که از فرآورده‌های خونی تهیه می‌شود، وارداتی هستند و توسط ماشین‌هایی حمل می‌شوند که بر روی آنها عبارت "خون و فرآورده‌های خونی" درج شده است، گاهی دیده شده که از این خودروها زمانی که در گمرک هستند، فیلم برداری ‌و این شایعه ایجاد شده که ایران از کشورهای دیگر خون وارد می‌کند، در حالیکه این مسئله صحت ندارد و این خودروها صرفا حامل داروهای فرآورده‌های خونی هستند؛ در ایران شبکه ملی خون وجود دارد و ما هیچ نیازی به وارد کردن خون نداریم و می‌توانیم نیاز خود را در داخل مرتفع کنیم. 
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.