تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از آرتریت با کمک رژیم غذایی

مفاصل دردناک، تغییر شکل انگشتان و درد آزاردهنده همگی می‌توانند به آرتریت (التهاب مفصل) اشاره دارند. آرتریت اصطلاحی است که برای بیماری یا درد مفاصل استفاده می‌شود. آرتریت یکی از دلایل اصلی ناتوانی و ازکارافتادگی مردم در جهان محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه در آرتریت
اگر به آرتریت مبتلا هستید، از این موضوع آگاهید که حتی موارد خفیف نیز می‌توانند تا چه اندازه دردناک باشند. از آنجایی که آرتریت شامل التهاب مزمن می‌شود، فرد در معرض بیماری قلبی و دیگری بیماری‌های مرتبط با التهاب نیز قرار دارد.
چهار گروه پایه برای آرتریت وجود دارند که شامل انحطاطی (استئوآرتریت یا آرتروز)، التهابی (آرتریت روماتوئید)، عفونی (ناشی از یک عفونت)، و متابولیک (نقرس) می‌شوند. تمام این گروه‌ها حداقل تا حدی به یک رژیم غذایی ضدالتهاب واکنش مثبت نشان می‌دهند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C

ویتامین C پیشرفت استئوآرتریت را کند می‌سازد. از منابع غذایی خوب برای این ماده مغذی می‌توان به پرتقال، توت فرنگی، آناناس، طالبی، بروکلی، گوجه فرنگی، و فلفل اشاره کرد. شما می‌توانید این مواد غذایی را به صورت خام، تفت داده یا اندکی بخارپز مصرف کنید.
در شرایطی که می‌توان از مکمل‌های ویتامین C نیز استفاده کرد، اما خطر مصرف بیش از حد این ویتامین وجود دارد که می‌تواند به تشکیل سنگ‌های کلیه منجر شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به بدن در جذب مقدار مورد نیاز و دفع مازاد این ویتامین کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان نیز عمل کرده و به نابودی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که کاهش التهاب و خطر ابتلا به آرتریت را در پی دارد. همچنین، این ماده مغذی درترمیم استخوان‌ها، غضروف و دیگر اجزاء اسکلتی نقش دارد.

چای سبز می‌تواند به کاهش درد آرتریت و تخریب غضروف کمک کند. چای سبز حاوی پلی فنول هاست که این آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب‌دیدگی غضروف و التهاب را کاهش می‌دهند


مواد غذایی سرشار از آنتوسیانین‌ها

آنتوسیانین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌های به رنگ قرمز تیره یا بنفش یافت می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. اگر به نقرس یا استئوآرتریت مبتلا هستید، مصرف گیلاس ترش یا آب گیلاس ترش شیرین نشده را مدنظر قرار دهید.
آنتوسیانین ها از خواص ضدالتهاب، ضدویروس، و ضد سرطان نیز برخوردار هستند. آن‌ها نشان داده‌اند که توانایی کمک به بهبود بیماری قلبی، چاقی، و عفونت‌های دستگاه ادراری را دارند. از دیگر منابع غذایی خوب برای آنتوسیانین ها می‌توان به توت فرنگی، تمشک، بلوبری، انگور و شاه توت اشاره کرد.

مواد غذایی سرشار از امگا-3

اسیدهای چرب امگا-3 چربی‌هایی سالم هستند. بدن انسان تقریباً برای هر چیزی، از بهبود قدرت بینایی تا تقویت انرژی و مبارزه با پیری به این مواد مغذی نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا-3 با بهبود شرایط روماتیسم و آرتروز نیز پیوند خورده‌اند.
راحت‌ترین روش برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 مصرف ماهی‌های چرب است که از آن جمله می‌توان به سالمون، تن، خالمخالی و ساردین اشاره کرد.
اگر علاقه‌ای به مصرف ماهی ندارید می‌توانید مصرف دانه‌های چیا، گردو، تخم مرغ و مغزهای خوراکی را برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 مدنظر قرار دهید.
همچنین، برای بهره‌مندی از فواید اسیدهای چرب امگا-3 می‌توانید روغن زیتون فوق بکر، روغن آووکادو و روغن گردو مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای پر استفاده در جهان است که علاوه بر بهبود عطر و طعم غذا می‌تواند فواید سلامت مختلفی را نیز ارائه کند. زردچوبه حاوی کورکومین است که از خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی سود می‌برد. دیرزمانی است که از زردچوبه برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود و پژوهش‌های علمی نیز فواید این ماده غذایی را تأیید کرده‌اند.
مکمل‌های زردچوبه نیز در دسترس هستند که روشی ساده برای بهره‌مندی از فواید این ماده غذایی محسوب می‌شوند. برای افزایش جذب کورکومین موجود در زردچوبه می‌توانید فلفل سیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین D و کلسیم

از آنجایی که آرتریت یک بیماری استخوانی است، برای پیشگیری و بهبود شرایط آن باید از استخوان‌های خود محافظت و پشتیبانی کنید. در همین راستا، به دو ماده مغذی کلسیم و ویتامین D نیاز دارید. یکی از راحت‌ترین گزینه‌ها برای دریافت این دو ماده مغذی مصرف لبنیات است. انواع کم‌چرب را انتخاب کرده و ماست یونانی را به جای ماست معمولی مصرف کنید تا از بیشترین فواید برخوردار شوید. محصولات لبنی با کمترین میزان قند و چربی را انتخاب کنید.
از دیگر منابع غذایی خوب برای کلسیم و ویتامین D می‌توان به سبزی‌های برگ‌دار، مانند اسفناج، کیل، و بروکلی اشاره کرد. بروکلی حاوی سولفورفان نیز است که این ماده روند آسیب‌دیدگی غضروف را کند می‌سازد. سبزی‌ها را به صورت خام، تفت داده یا اندکی بخارپز مصرف کنید.

چای سبز

چای سبز می‌تواند به کاهش درد آرتریت و تخریب غضروف کمک کند. چای سبز حاوی پلی فنول هاست که این آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب‌دیدگی غضروف و التهاب را کاهش می‌دهند. همچنین، این نوشیدنی مفید حاوی اپیگالوکاتچین-3-گالات است که این آنتی اکسیدان در توقف تولید برخی مولکول‌ها که شرایط آرتریت روماتوئید را وخیم‌تر می‌سازند، نقش دارد.
چای سبز به پیشگیری از سرطان، چربی سوزی، و کاهش افسردگی نیز کمک می‌کند. بی‌تردید، افزودن این نوشیدنی سالم به رژیم غذایی روزانه برای شما مفید خواهد بود. البته نباید با افزودن شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی فواید سلامت چای سبز را از بین ببرید.

فیبر

فیبر سطوح پروتئین واکنشی C (CRP) را کاهش می‌دهد. این پروتئین نشانگری است که به پزشکان در تشخیص بیماری قلبی، دیابت، و برخی انواع آرتریت کمک می‌کند. افزودن فیبر به رژیم غذایی از جهات مختلفی اهمیت دارد.
از بهترین منابع غذایی برای فیبر می‌توان به دانه‌های چیا، نان‌های غلات کامل (به استثنای گندم)، برنج قهوه‌ای، جو، و لوبیاها اشاره کرد. به عنوان یک مزیت جانبی، با مصرف این قبیل مواد غذایی اسیدفولیک و برخی دیگر از مواد مغذی مهم که برای سلامت انسان مفید هستند را نیز دریافت می‌کنید.

سخن پایانی

فرسایش عادی استخوان‌ها و غضروف‌ها، افزایش سن، مصرف مواد غذایی التهاب‌زا و برخی عفونت‌ها می‌توانند به آرتریت منجر شوند. دنبال کردن یک رژیم غذایی ضدالتهاب برای کمک به کاهش علائم آرتریت و بهبود سلامت قلب، کاهش خطر دیابت و سرطان اهمیت دارد.
در همین راستا، از مصرف گوشت‌های فرآوری شده، شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، چربی‌های ترانس، و برنج/نان/پاستای سفید پرهیز کنید. سالم‌ترین کربوهیدرات‌ها را انتخاب کرده و میزان مصرف را محدود کنید. نیازی نیست به ناگاه رژیم غذایی خود را کاملاً تغییر دهید، بلکه می‌توانید به تدریج مواد غذایی مضر را حذف کرده و گزینه‌های سالم را جایگزین آن‌ها کنید.

منبع: عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.