تبیان، دستیار زندگی

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد

راهکاری برای مقابله با سرطان و مشکلات قلبی

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش سرطان و مشکلات قلبی می‌شود استعمال دخانیات است، گفت: کمترین مالیات بر سیگار در ایران اخذ می‌شود و این مسئله خلاف قانون است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهکاری برای مقابله با سرطان و مشکلات قلبی
عبدالرحمن رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در آستانه برگزاری همایش مبارزه با دخانیات، اظهار داشت: این همایش 10 بهمن ماه سال جاری به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکاری شهرداری تهران ، جمعیت مبارزه با دخانیات، سازمان های غیر دولتی فعال در زمینه پیشگیری از دخانیات و کانون های سلامت محلی پاد (پیشگیری از دخانیات) در  آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود. 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان و مشکلات قلبی و عروقی می‌شود استعمال دخانیات است که ما می‌توانیم با پیشگیری از این مساله از طریق آموزش‌ها در جهت مقابله با بیماری‌ها نیز گام برداریم. 

معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: سیاست‌گذاری‌های مسئولین باید به سمت کاهش مصرف دخانیات باشد که در دنیا دو مسیر برای این مساله در نظر گرفته شده است. 
رستمیان ادامه داد: مسیر اول کاهش عرضه و سخت در دسترس قرار گرفتن دخانیات است چرا که این دخانیات کالایی آسیب‌رسان به شمار رفته و تمهیداتی همچون ارائه نشدن آن به افراد زیر 18 سال،‌عدم ممنوعیت فروش آن نزدیک مدارس و یا اخذ مالیات بر آن از جمله مواردی است که در زمینه کاهش عرضه در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: مسیر دوم گسترش آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی جهت مصرف کمتر دخانیات است که در کشور ما باید هر دو این مسیر بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

به گفته وی در حال حاضر کمترین عوارض را در میان کشورهای منطقه ایران در زمینه دخانیات دارد. به طوری که 70 درصد قیمت خرده‌فروشی سیگار باید برای آن مالیات در نظر گرفته شود و این مبلغ صرف سلامت مردم، آموزش به دانش‌آموزان و افزایش فضای فیزیکی برای ورزش باشد. 
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه مالیات اخذ شده در این زمینه در کشور ما 18 درصد است که در واقع از همه کشورها در منطقه کمتر است و اکنون که در فصل بودجه‌‌گذاری قرار داریم دولت و مجلس می‌توانند با سیاست‌گذاری‌های لازم گام مهمی در جهت سلامت مردم بردارند. 
رستمیان با اشاره به اینکه تعداد کارخانه‌های تولید سیگار در کشور ما دو برابر شده و این موضوع نگران کننده است گفت: از طرفی کمترین عوارض برای فروش دخانیات در نظر گرفته که این مساله خلاف قانون است و از ‌آنجایی که آمار ابتلا به سرطان و بیماری‌های خودایمنی با مصرف دخانیات چندین برابر می‌شود از طریق برگزاری همایشی در این زمینه تلاش می‌کنیم پیام‌های اجتماعی لازم را به مردم برسانیم.
منبع: فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.