تبیان، دستیار زندگی

درباره فصل ششم یک برنامه محبوب که از اوج فاصله گرفته است

یکی به داد «خندوانه» برسد

سری ششم برنامه خندوانه فاقد نوآوری و اتفاق ویژه است. این برنامه از روزهای اوج فاصله گرفته است و نمی تواند بیننده سخت گیر را با خود همراه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خندوانه 6
از ابتدای آذر، فصل جدید «خندوانه» روی آنتن شبکه نسیم رفت. این بار هم رامبد جوان همچون سری قبل تصمیم گرفت فقط سه شب در هفته برنامه داشته باشد. تداوم «خندوانه» برای بیننده وفادار آن، یک اتفاق خوشایند است اما فصل شش این برنامه به چند دلیل نتوانسته «ویژه» باشد.

مهمان‌ها

نکات کلی: وقتی یک برنامه به فصل ششم می‌رسد یعنی در این مدت مهمان‌هایی که باید را دعوت کرده است. معدود بودن چهره‌های محبوب و مقاومت برخی از آن‌ها برای حضور در تلویزیون، کار برنامه‌ساز را از این منظر سخت می‌کند. رامبد جوان از همان قسمت اول که سال 94 روی آنتن رفت تلاش کرد مواجهه‌ای متفاوت با مهمان‌ها داشته باشد. به همین خاطر علاوه بر پرسش‌هایی که ربطی به خنده و حال خوب دارند، مهمان را وارد بازی می‌کرد. این شیوه باعث می‌شود یخ جدی‌ترین مهمان آرام‌آرام باز شود و وجهی دیگر از خود به نمایش بگذارد.

درباره فصل 6: در فصل شش «خندوانه» هنوز خبری از مهمان خیلی خاص نیست. جوان از کسانی دعوت می‌کند که در شبکه‌های دیگر هم حضور دارند. او برای مواجهه با مهمان‌ها سراغ ایده‌های نو نمی‌رود و فرم بازی‌ها را نیز تغییر نمی‌دهد. این دو آسیب باعث شده است در قسمت‌های زیادی از فصل جدید، همراهی با مهمان فاقد جذابیت باشد و اگر هم لحظات بامزه‌ای شکل می‌گیرد حاصل نشاط و همراهی خود مهمان است. کما این‌که هفته گذشته مصاف سروش جمشیدی و رامبد جوان جذاب بود ولی دو شب بعد لادن مستوفی نتوانست لحظات شادی برای برنامه رقم بزند.

جناب خان و نیما

نکات کلی: دو فصل پیش که جناب خان به دلیل مشکل مالکیت اجازه حضور در «خندوانه» را پیدا نکرد، پیش‌بینی می‌شد برنامه رامبد جوان افت شدید کند. هر چه گذشت اما برنامه تقویت شد که شاخص‌ترین برگ برنده‌اش مسابقه مهیج «خنداننده شو» بود. علاوه بر آن نیما شعبان نژاد و شخصیت‌هایی که بازی می‌کرد، باعث می‌شد جای خالی جناب خان به چشم نیاید.

درباره فصل 6: از سری پیش جناب خان به برنامه بازگشته است تا «خندوانه» یکی از برگ برنده‌های خود را در اختیار داشته باشد. این عروسک دوست‌داشتنی اما طراوت سابق را ندارد و شوخی‌هایش یک‌شکل شده است. به نظر می‌رسد برای محمد بحرانی (صداپیشه جناب خان) باید متن‌های جذاب‌تری نوشته شود.  این شخصیت نیاز به شوک دارد و باید آرام‌آرام ویژگی‌های تازه‌ای پیدا کند تا از یکنواختی خارج شود.

استندآپ کمدی

نکات کلی: اصطلاح استندآپ کمدی با برنامه «خندوانه» فراگیر شد. از همان فصل اول چهره‌هایی چون بیژن بنفشه خواه، مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، علی مسعودی  ... به برنامه می‌آمدند و با اجرای خود تماشاچی و بیننده را می‌خنداندند. این بخش به‌قدری محبوبیت یافت که زمینه‌ساز مسابقه «خنداننده برتر» شد. جوان حتی لیگ «خنداننده شو» را در دو نوبت اجرایی کرد که هر بار هم موجی در جامعه به راه انداختند و «خندوانه» بیش‌ازپیش در کانون توجه قرار گرفتند.

درباره فصل 6: کمبود وقت باعث شد سری جدید مسابقه «خنداننده شو» کلید نخورد. از آن‌سو برنامه جایی برای اجرای هفتگی چهره‌های مطرح ندارد و غالب استندآپ ها توسط شرکت‌کنندگان مسابقه «خنداننده شو 1 و 2» اجرا می‌شود. این چهره‌های تازه هنوز برای قاطبه مخاطبان سمپاتیک نیستند و به دلیل تجربه کم ،غالباً نمی‌توانند مخاطب را سرگرم کنند. آن‌ها در قالب مسابقه و درحالی‌که مربی و نویسنده کنارشان بود، موفق عمل کردند.

مسابقه

نکات کلی: عادت کرده‌ایم که در هر فصل از برنامه «خندوانه» شاهد یک سری اتفاق جدید و جذاب باشیم؛ از مسابقه‌های بزرگ «خنداننده شو»، «ادا بازی» و «لباهنگ» گرفته تا ورود چهره‌های جدید و بخش‌های متنوع و جذاب و ... رامبد جوان بهتر از هرکسی به این نکته واقف است برای همین هر بار سراغ یک ایده نو می‌رود. به‌طوری‌که الآن خیلی از برنامه‌های تلویزیونی مسابقه‌های «خندوانه» را تقلید می‌کنند.

درباره فصل 6: در ابتدای فصل جدید مسابقه‌ای شاهد نبودیم و آنچه پخش می‌شد یک مسابقه دوستانه با حضور برگزیدگان لیگ «خنداننده شو» بود که به خاطر زمان بالا بیننده را خسته می‌کرد. جوان مدتی است سری دوم لیگ ادا بازی را شروع کرده است که پنج‌شنبه‌ها پخش می‌شود. این مسابقه بدون تغییر نسبت به سری قبلی اجرایی شده است ولی نمی‌توان آن را یک نقطه‌ضعف دانست. اتفاقاً برگ برنده سری جدید «خندوانه» است و در قسمت‌های آینده و با ورود مسابقه به مراحل بعد، حساسیت و جذابیت آن دوچندان می‌شود.

قاچ

نکات کلی: هم‌زمان با جام جهانی 2018 رامبد جوان یک برنامه نیم‌ساعته آماده کرد که قاچی از «خندوانه» بود. این برنامه هر شب پخش می‌شد و حال و هوایی فوتبالی داشت. حضور جناب خان و مهمان‌هایی که عمدتاً فوتبالی بودند به همراه اجرای ترانه‌های ملی، منجر به ساخت یک برنامه شاداب شد.

درباره فصل 6: «خندوانه» در سری جدید هم فقط چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه روی آنتن است. رامبد جوان برای جبران این کاهش تولید، بازهم ایده «قاچ» را پیش کشیده است و شب‌های شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این برنامه به مدت نیم ساعت پخش می‌شود. آنچه باعث شده است سری جدید «قاچ» ناموفق باشد، عدم برخورداری از ایده‌های پیوسته است که موجب شده بیننده نداند با چه محصولی مواجه است. از آن‌سو به دلیل نبود تماشاچی، شوخی‌های جناب خان با جوان و مهمان‌ها بدون واکنش می‌ماند و اتمسفر داخل استودیو شکل نمی‌گیرد. این آسیبی است که استندآپ کمدین ها و شخصیت‌ها نیما نیز از آن مصون نمانده‌اند.

حضور «خندوانه» روی آنتن یعنی شبکه نسیم یکی از برگ برنده‌های قدرتمند خود را در اختیار دارد. منتها این برنامه به درجه‌ای از استاندارد رسیده است که بیننده نمی‌تواند کیفیت آن را در حد «متوسط» ببیند. «خندوانه» برای حرکت در اوج نیازمند ترمیم ضعف‌ها و به کارگیری ایده‌های تازه است.